6 اصل برای موفقیت فردی و‌کاری کارآفرینان

Martin Zwilling

مترجم: مریم رضایی

سبک زندگی استارت‌آپی به پراسترس بودن و پرچالش بودن معروف است، اما همه چیز به‌عنوان یک کارآفرین و اینکه سرنوشت خود را چگونه تحت کنترل دارید بستگی دارد و این سبک زندگی می‌تواند لذت‌بخش هم باشد. متاسفانه، تجربه سال‌ها همکاری با کارآفرینان و مشاوره دادن به استارت‌آپ‌ها نشان داده همیشه این‌طور نیست و با اینکه کسب‌وکارها می‌توانند موفق باشند، کارآفرینان در بسیاری مواقع احساس شکست می‌کند. به‌عنوان مثال، موسس یک استارت‌آپ را می‌شناسم که بسیار باانگیزه است و کسب‌وکارش با سرعت معقولی رشد می‌کند. اما این کارآفرین از آمار و ارقامی که از زندگی خانوادگی، سلامت و توانایی‌اش برای استراحت و لذت بردن از نتایج کارش استخراج کرده، راضی نیست. مدیران عامل دیگری می‌شناسم که به دلیل این احساس شکست، توسط سرمایه‌گذاران از شرکت‌های موفق خود بیرون رانده شدند. اگر «عادت‌های روزانه» افراد موفق را در گوگل جست‌وجو کنید، می‌بینید تقریبا هر رسانه‌‌ای که بر کسب‌وکار متمرکز است، مطلبی در این مورد دارد.

اگر به‌عنوان یک کارآفرین به‌دنبال یک نقشه راه تضمین شده به سوی موفقیت هستید، فورا هیجان‌زده نشوید. همه این مطالب را هم که بخوانید، به این نتیجه می‌رسید که افراد موفق مجموعه عادت‌های گسترده‌ای دارند. برخی می‌گویند باید صبح زود از خواب برخیزید، برخی می‌گویند باید سخت‌ترین کارها را ابتدا انجام دهید، برخی روز خود را با مطالعه و یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند و «قورباغه خود را بعدا قورت می‌دهند»، برخی برنامه روزانه خود را شب قبل می‌ریزند، برخی ابتدا و پیش از انجام هر کاری به ورزش و پیاده‌روی اقدام می‌کنند و غیره. بنابراین، هر کدام از ما چطور می‌توانیم بفهمیم کدام عادت‌های روزانه برای موفقیت ما چه به‌صورت شخصی و چه کاری، حیاتی هستند؟ اگر نگاهی به لیست‌های مختلف عادت‌ها، روتین‌ها، اصول و اولویت‌های کارآفرینان موفق بیندازیم، به فاکتورهایی اساسی می‌رسیم. چالشی که وجود دارد این است که موفقیت بدون احساس رضایت شخصی حاصل نمی‌شود. به همین منظور، باید مجموعه اصول شخصی را که محرک کسب‌وکارتان هم هستند دنبال کنید. تعدادی از این اصول کلیدی را عنوان می‌کنیم:

1) هدف شخصی خود را هر چه زودتر تعریف کنید

اهداف شخصی شما باید محرک اهداف کسب‌وکارتان باشند، نه برعکس. اگر به عقاید اصلی، منافع شخصی و اهداف عالی خودتان پایبند نباشید، هیچ گاه به رضایت نخواهید رسید. اهدافتان را یادداشت کنید و سپس در راستای تحقق آنها گام بردارید. بر این اساس، افراد موفق خودآگاهی بالایی دارند. آنها الگوهای انرژی خود را می‌شناسند و برنامه‌های روزانه خود را مطابق آن تعریف می‌کنند. آنها می‌دانند اولویت‌هایشان چیست و همه تصمیم‌های آنها باید با بالاترین بینش، ماموریت و اهداف اتخاذ شود.

2) بر نقاط قوت متمرکز شوید،نه درست‌کردن ضعف‌ها

اگر کسب‌وکارتان را یک نقطه قوت نمی‌دانید، از هدایت یک استارت‌‌آپ احساس رضایت نخواهید کرد. بسیاری از فن‌شناسان، چون فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند ضعف کسب‌وکارشان را برطرف کنند، با اینکه شخص دیگری اختراع و نوآوری آنها را وارد کسب‌وکار دیگری کند، سرسختانه مخالفت می‌کنند. در این صورت، هم خودشان و هم کسب‌وکارشان دچار مشکل خواهند شد.

3) در مسیر رویاهایتان مراحل کوتاه مدت ایجاد کنید

داشتن رویا به تنهایی باعث خوشحالی یا موفقیت شما نمی‌شود، پس در این مسیر چند مرحله را تعریف و اجرا کنید تا بتوانید موفقیت خود را جشن بگیرید. رضایت فردی چیزی نیست که یک بار و در انتهای زندگی شغلی شما رخ دهد؛ بلکه مجموعه احساسات خوبی است که با هر نتیجه خوب در این مسیر به دست می‌آید.

4) در مورد آنچه به دیگران توصیه می‌کنید، با خودتان صادق باشید

بسیاری از مدیران به تیم خود در مورد حفظ سلامتی و ایجاد تعادل بین کار و زندگی توصیه‌هایی می‌کنند، اما کسب‌وکارشان این نیازها را در مورد خودشان برطرف نمی‌کند. اگر توصیه‌هایی که به دیگران می‌کنید را واقعا باور داشته باشید، آنها را ناخودآگاه در مورد خودتان نیز به کار می‌گیرید. همچنین به یاد داشته باشید که به خاطر کسب‌وکارتان در مورد اخلاقیات و امانت کوتاه نیایید.

5) به‌عنوان یک فرد، باور داشتن، یاد گرفتن و رشد کردن را متوقف نکنید

دنیای کارآفرینان دائم در حال تغییر است. بنابراین اگر به‌عنوان یک کارآفرین در حال یادگیری بیشتر و تغییر کردن نیستید، از دیگران عقب می‌مانید. موانع کسب‌وکار، باید عادی و چالش‌های مورد انتظار تلقی شوند، نه نشانه‌های شکست. بیرون آمدن موفقیت‌آمیز از مشکلات باید منبع کلیدی رضایت فردی و کاری باشد.

6) از موفقیت تیمی در محیط کار و در خانه خوشحال شوید

کارآفرین بودن یک نمایش تک نفره نیست. پس با پذیرش این واقعیت، تیمی بسازید که شما را تکمیل کند و پشتیبان ضعف‌هایتان باشد. اگر تیم‌های کاری و شخصی شما باانگیزه و راضی باشند، خوشحالی آنها به شما هم منعکس می‌شود. تیم باانگیزه، یک تیم موفق است. یک اصل مهم برای موفقیت و رضایت شخصی هر کارآفرینی احترام به خود و در کسب‌وکار، احترام به مشتری، سرمایه‌گذار و کارمندان است. ویژگی مهم بعدی مقاومت و پافشاری است. هیچ استعداد یا نبوغی نمی‌تواند جای مقاومت را بگیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها و نیز شکست شخصی افراد، تسلیم شدن زودهنگام است. در واقع، یکی از منابع اصلی کارآفرینان افرادی هستند که عدم رضایت کاری باعث می‌شود زود تسلیم شوند. بسیاری از این افراد نمی‌دانند که اصول موفقیت و رضایت در دنیای فردی و حرفه‌ای یکی است و نادیده گرفتن آنها در هر دو دنیا عواقب منفی یکسانی دارد. تغییر هر نوع سبک زندگی به سبک دیگر مجموعه چالش‌های جدیدی را به دنبال دارد، اما به‌صورت اتوماتیک و ناگهانی باعث شادی، رضایت یا موفقیت نمی‌شود.