دنیای اقتصاد: در نشستی که به همت سازمان خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد، حمیدرضا شعیری مدرس و میهمان برنامه به بیان خصوصیات و مشخصات گفتمان در مورد فضاهای شهری پرداخته و گفت: جهت آشنایی بیشتر و ورود به بحث نشانه شناسی فضاهای شهری، نیاز به آشنایی با چند کلید واژه است که بتوان درک صحیحی از مطلب داشت. وی ادامه داد : گفتمان مهم ترین کلید واژه و اولین واژه ای است که نیاز به تفسر و آشنایی دارد. هدف بحث شناخت گفتمان در حوزه نشانه شناسی است. اولین خصوصیت گفتمان داشتن نظام و سازمان است و از خصوصیات دیگر آن جهت دار بودن و زاویه دار شدن آن است. این بدان معناست که گفتمان هم باعث شکل گیری زاویه دید می شد و هم زاویه دید را تغییر می دهد.

مدرس دوره با تشبیه گفتمان به یک «رویاورد» افزود: در هنگام گفتمان ابتدا وارد یک رویاورد می شویم که در ابتدا با موضوع ارتباط برقرار کرده و سپس به آن معنی می بخشد. وی ادامه داد : سازمان دهی می تواند تک بعدی و یا دایره ای باشد و ساختار گفتمان فضای شهری دارای ساختاری سه بعدی است. این بدان معناست که گفتمان هرج و مرج نیست. گفتمان باعث تولید روایت می شود و این امر ارزش تولید می کند. زبان گفتمان در اینجا در خدمت معنی و ارزش قرار می گیرد.

مدرس نماد شناسی دانشگاه با اشاره به کاربرد امروزی سی و سه پل و وجود پل ماشین رو در کنار آن گفت : تفاوت روایات باعث تفاوت ارزش ها می شود . برای مثال روزی از سی و سه پل برای عبور و سایل نقلیه و خودرو استفاده می شد ، اما امروز این تعریف در کاربری آن وجود ندارد. برای درک این امر کافی است به ساختار فضای شهری امروزی محوطه زاینده رود در درون شهر نگاه کنیم که یک پل ماشین رو در کنار سی و سه پل قرار دارد. از لحاظ کلمه پل هر دو یک معنی دارند ، اما از نظر ارزشی تفاوت های بسیاری وجود دارد. امروز سی وسه پل دارای ارزش هویتی، تاریخی ، ملی و باستانی است و این تعاریف جدید که بر اثر روایات جدید برای آن بوجود آمده باعث می گردد که ارزش این پل متفاوت جلوه کند.

پژوهشگر فضاهای شهری افزود : حال برای درک صحیح تر فضای شهری نیاز است تا چندین سوال در ذهن تداعی گردد. از جمله این سوالات این است که آیا فضاهای یک فضای روایت ساز است؟ آیا فضای شهری توانایی ایجاد ارزش، تغییر و چالش را دارد ؟ فضاهای شهری چگونه ایجاد ارزش و معنی می کنند؟ آیا فضای شهری توانایی تغییر وضعیت را دارد ؟ این مجموعه سوالاتی است که در جلسات فضاهای شهری در تلاش برای پاسخگویی به آن خواهیم بود. وی در پایان به اهمیت ساخت و حفظ روایات اشاره کرد و گفت : ما باید روایت سازی کنیم، روایت های موجود را حفظ کنیم و در تلاش برای کنترل روایات باشم. در مورد سی و سه پل اگر ما امروز تعریف تاریخی برای آن در نظر نکرفته بودیم ، حتما شاهد تجاوز خودرو را به حریم این ارش تاریخی بودیم.