ریسک لامبورگینی بر سر ابرخودروی الکتریکی

در حالی که دیگر ابرخودروسازهای بزرگ دنیا نشسته‌اند و تحولات خودروهای برقی را زیر چشمی رصد می‌کنند و برای ورود به این صنعت دچار شک و تردید هستند لامبورگینی دل به دریا زده و اعلام کرده است که می‌خواهد وارد این میدان شود. لامبورگینی درحالی این تصمیم را گرفته است که برخی مدیران ارشد سوپر اسپرت‌سازان معتقدند که خودروهای برقی نمی‌توانند هم‌تراز با خودروهای احتراق درونی عمل کنند و رضایت مشتریان را جلب کنند.

مهندسان لامبورگینی در تلاش هستند اولین خودروی تمام برقی خود را که ویژگی‌های یک خودروی سوپر اسپرت را دارد، بسازند. این خودرو شباهت‌هایی به مدل مفهومی پورشه میشن E خواهد داشت که به سیستم شارژ سریع مجهز است. نام این لامبورگینی ویتولا خواهد بود و هم رده خودروهای پر‌سرعت و پر‌شتاب موجود مدعی تازه‌واردی خواهد شد. بر روی کاغذ این خودرو باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا بتواند در قامت یک ابرخودروساز بگنجد.

ویتولا باید بتواند در کمتر از ۵/ ۲ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که رکوردهای نزدیک به این شتاب توسط خودروهای برقی در حال تولید انبوه به‌دست آمده است و البته این عدد از نتایج سوپر اسپرت معروف لامبورگینی آونتادور SV هم بهتر است. لامبورگینی برای حداکثر سرعت هم ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را برای این برقی سریع در نظر گرفته است. در همسایگی لامبورگینی، پورشه میشن E با ۶۰۰ اسب بخار قدرت اعداد و ارقامی مشابه را اعلام کرده است که در صورت رسیدن به مرحله تولید رقابت نزدیکی با هم خواهند داشت. رکوردهایی که خودروهای برقی در این روزها از خود به‌جا گذاشته‌اند نشان می‌دهد که رسیدن به سرعت و شتاب بالا امکان‌پذیر است اما خودرو‌سازان مطرح دنیا با احتیاط در این راه گام بر می‌دارند و برخی از آنها مانند فراری اعلام کرده‌اند که هیچ‌گاه به سمت خودروی تمام برقی نخواهند رفت چرا که غرش موتورهای بنزینی موضوعی نیست که بتوان آن را خاموش کرد و بی‌صدا در پیست‌ها و خیابان‌ها حضور پیدا کرد. برای برخی افراد جذابیت خودروهای برقی کم است اما برخی نیز معتقدند آنچه برایشان اهمیت دارد سرعت و شتاب است و اینکه خودرو بدون آلودگی به این شتاب و سرعت می‌رسد موضوع جالبی است که ارزش امتحان کردن دارد.

غیبت خودرو‌سازهای بزرگ باعث شده است شرکت‌های نا‌شناخته‌ای در این عرصه محصولاتی را ارائه دهند. شرکت فارادای که ماهیتی چینی دارد اما در آمریکا مدل مفهوم خود را ساخته است یکی از مدعیانی است که در غیاب سوپر‌اسپرت‌سازها توانسته است خودنمایی کند. این شرکت با سرمایه چینی‌ها از خودروی تمام برقی با ۱۰۰۰ اسب‌بخار خود به‌صورت مدلی مفهومی رو‌نمایی کرده است که با داشتن سه موتور می‌تواند رقیبی برای غول‌های بازار باشد که با سوزاندن بنزین حرکت می‌کنند. در میان خودروهای تولیدی هم تسلا مدل S به‌عنوان خودروی اسپرت عنوان سریع‌ترین خودروی برقی تولیدی را به خود اختصاص داده است و جزو خبر‌ساز‌ترین شرکت‌ها در چند سال اخیر هم بوده است. با ظهور نام‌های نا‌آشنا با اعداد و ارقام نزدیک به سوپر اسپرت‌ها آنها احساس خطر کرده‌اند چرا که برای کم کردن یک صدم ثانیه در شتاب باید تحقیقات و طراحی‌های زیادی انجام شود و در طول سال‌ها این شتاب و سرعت‌ها توسط خودروهای بنزینی به‌دست آمده‌اند ولی خودروهای برقی در مدت کوتاهی توانسته‌اند به شتاب‌های نزدیک به این غول‌های سریع برسند.

از طرفی مک‌لارن هم اعلام کرده است که خودرویی تمام الکترونیک را به‌صورت مدلی مفهومی معرفی خواهد کرد و هر روز خودرو‌سازان بیشتری خبرهای مشابه را در خروجی وب‌سایت‌های خود می‌گذارند. نیسان جی‌تی‌آر هم در آن سوی دنیا در تلاش است تا گودزیلای سبز خود را بسازد اما این مدل‌های مفهومی راه زیادی را برای رسیدن به دست مشتریان در پیش دارند. لامبورگینی در رندرهایی که از ویتولا به نمایش گذاشته است نشان داده که این خودرو از نظر طراحی بسیار جذاب و آیرودینامیک ساخته خواهد شد و این شرکت برای به زانو درآوردن رقبایش همه کار خواهد کرد. لامبورگینی برای اینکه بتواند رقبای خود را شکست دهد باید بتواند به‌خوبی تحرکات رقبا را رصد کرده و خودرویی پر‌قدرت‌تر و سبک‌تر بسازد. هنوز مشخص نشده لامبورگینی چه ماموریتی برای این خودرو در نظر گرفته است و در صورت رسیدن به خط تولید در چه تعدادی ساخته خواهد شد اما رقابت برای ساخت سوپر اسپرت‌های برقی روی کاغذ آغاز شده است.

ریسک لامبورگینی بر سر ابرخودروی الکتریکی