پخش، قلب تپنده
زهرا آقاجانی از دیگر سخنرانان روز دوم همایش بین المللی پخش بود.
وی در سخنان خود به آسیب‌شناسی صنعت پخش پرداخت و گفت: در حالی که شمار شرکت‌های پخش سراسری و استانی در کشور بسیار زیاد است، ما تنها ۵ شرکت پخش منطقه‌ای داریم.
وی افزود: شرکت‌‌های پخش قلب تپنده‌ و شریان حیاتی میان تولیدکننده، مصرف‌کننده و سیاست‌گذاران هستند و نقش بسیار پراهمیتی دارند.
وی در خصوص پیشرفت‌های اخیر در این زمینه گفت: ساماندهی شرکت‌های پخش به توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ایجاد شرکت‌های لجستیک برای پشتیبانی از پخش و زمینه‌سازی توسعه برندهای ایرانی در خارج از جمله تصمیمات و اقدامات صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: در دنیا کارهای غیرکلیدی برون‌سپاری می‌شوند و این مساله هنوز در ایران جا نیفتاده است. اصرار بسیاری از شرکت‌ها برای پخش محصولشان، باعث اتلاف وقت و هزینه و بالا رفتن قیمت نهایی کالاها می‌شود. از این رو بهتر است در مسیر توسعه فعالیت‌های خود، محصولشان را به شرکت‌های موفق توزیع بسپارند.
به گفته وی، استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از کمک نهادهای بین‌المللی و اصلاح چارچوب‌های قانونی از جمله ظرفیت‌های موجود برای شبکه بزرگ توزیع کالا در ایران است.
وی در پایان گفت: پیوندهای راهبردی بین اجزای شبکه توزیع را باید جدی بگیریم، به روندهای جهانی توسعه شبکه توزیع اهمیت دهیم و فرصت‌ها و تهدیدهای دوران پساتحریم را هم فراموش نکنیم.