افزایش توان رقابتی با عبور از کشاورزی سنتی

کمیسیون کشاورزی یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های اتاق ارومیه است. رونق بخش کشاورزی در استان آذربایجان غربی به گونه‌ای است که این استان در تولید برخی محصولات از جمله سیب مقام اول تا سوم کشور را دارد. بر همین اساس، جلسه های میز سیب با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول نیز در اتاق ارومیه برگزار می‌شود. در همین حال سهم بخش کشاورزی در درآمد و اشتغال شهر ارومیه آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. اشتغال ۶۰ درصدی در این بخش و امرار معاش ۸۰۰ هزار خانوار در بخش باغبانی گویای نقش پررنگ بخش کشاورزی و صنایع غذایی در اقتصاد شهر ارومیه است.

بالغ بر ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی استان به ارزش افزوده بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۵۰ درصد صنایع کنسانتره کشور نیز در استان آذربایجان غربی متمرکز شده است. با این همه در صورت استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها می‌توانیم شاهد رشد هرچه بیشتر این بخش باشیم. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه با اشاره به فعالیت‌های گسترده این کمیسیون در اتاق ارومیه گفت: اعتقاد داریم کشاورزی ما نیاز به پوست‌اندازی دارد و باید برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی از کشاورزی سنتی به صنعتی حرکت کنیم. بهنام تاج‌الدینی افزود: عبور از کشاورزی سنتی به صنعتی باعث می‌شود قیمت‌های تمام شده ما پایین بیاید اما این امر با حمایت و همراهی دولت میسر خواهد شد. وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب ارومیه و دسترسی به بازارهای صادراتی خاطرنشان کرد: استان ما با دسترسی آسان به سه مرز از جمله بازرگان، در حال حاضر سکوی پرتاب کلیه محصولات کشاورزی است. ما نیز با توجه به تولیدات مناسب محصولات کشاورزی در بخش صادرات فعال هستیم.

تاج‌الدینی افزود: در حال حاضر کشورهای عراق، ترکمنستان، روسیه، گرجستان، آذربایجان، هندوستان و اقلیم کردستان از بازارهای صادراتی ما هستند. این در حالی است که پاکستان و افغانستان بهترین بازارهای صادراتی ما هستند. به گفته وی، با این حال عبور از کشاورزی سنتی و رسیدن به کشاورزی صنعتی توان رقابتی ما را در بازارهای بین‌المللی افزایش خواهد داد. تاج‌الدینی رقم صادرات استان طی ۹ ماهه امسال را ۳۹۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بخش کشاورزی نیز سهم قابل توجهی را در صادرات استان به خود اختصاص داده است، با این همه می‌توان این ارقام را افزایش داد. وی بااشاره به اینکه بخش کشاورزی نیازمند حمایت دولت برای تامین نقدینگی موردنیاز است، ادامه داد: در حال حاضر قیمت‌های تمام شده بالاتر از قیمت فروش است و همین امر به کشاورزان لطمه می‌زند، اما با هماهنگی و اتخاذ برنامه‌های مناسب برای صادرات می‌توان در این روند به کشاورزان یاری رساند. وی با اشاره به تولید بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب در ارومیه، افزود: عدم وجود صنایع سورت و بسته‌بندی در استان آذربایجان غربی یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات این محصول در استان است و اگر معضل بسته‌بندی استاندارد سیب در استان حل شود، آذربایجان غربی می‌تواند تبدیل به یکی از قطب‌های صادرات محصولات کشاورزی در منطقه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عدم رعایت و نداشتن استانداردهای کیفی در محصولات صادراتی بعضا موجب از دست دادن بازارهای هدف منطقه‌ای شده، گفت: جلوگیری از فعالیت کسانی که به صورت حرفه‌ای مبادرت به صادرات نمی‌کنند، ضروری است. وی افزود: بررسی ضوابط و استانداردهای صادراتی کشورهای هدف، ترغیب بازرگانان برای صدور کالا با برند مشخص و کالای با کیفیت در راستای برندسازی کالاهای ایرانی، سرو سامان دادن حمل و نقل به خصوص ناوگان یخچالی برای صدور کالای کشاورزی و سریع الفساد و نظارت بر کیفیت کالای صادراتی، لزوم شناسنامه دارکردن محصولات کشاورزی برای توسعه کمی و کیفی صادرات آنها، لزوم اصلاح صنعت درجه‌بندی سورتینگ در کالای کشاورزی از سنتی به مکانیزه، عدم وجود رایزنان تجاری فعال در سفارتخانه‌ها، تشکیل کار گروه صادرات در جهت تسهیل در رفع موانع صادراتی به صورت مستمر، لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه برندسازی محصولات کشاورزی، بررسی راهبردی کشورهای رقیب کالای صادراتی حوزه محصولات کشاورزی ایرانی و تسهیل در صدور محصولات کشاورزی و باغی به خصوص راه‌اندازی پایانه صادراتی در استان از جمله موضوعات مطرح شده در این بخش است. وی در خصوص عدم راه‌‌اندازی پایانه سبز ارومیه گفت: با وجود برگزاری جلسه با مدیرکل مسکن و شهرسازی در خصوص زمین این پایانه صادراتی، همچنان مسائل و مشکلات پابرجاست و این پایانه راه‌اندازی نشده است.

تاج‌الدینی در ادامه به فعالیت‌های دام و طیور در ارومیه اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبات کمیسیون کشاورزی، پیگیری از سازمان جهاد کشاورزی به منظور انجام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات موردنظر در راستای نظارت و مدیریت جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان، به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه مازاد تولید در فرآیند جوجه‌ریزی و در نتیجه بروز چالش‌های پیش روی صنعت مرغداری صورت گرفته است. همچنین با مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام و طیور کشور، به منظور ارائه راهکارها و پیشنهادها در راستای صادرات مرغ مازاد استان به بازارهای هدف صادراتی از جمله اقلیم کردستان عراق، مکاتبات مختلف توسط سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی انجام شد.

افزایش توان رقابتی با عبور از کشاورزی سنتی