فرشته یا شیطان؛ پرنده‌های هدایت پذیر

پرنده هدایت‌پذیر از دور؛ این اصطلاحی است که مخفف آن می‌شود پهپاد؛ وسیله هوایی بدون سرنشین که از راه دور قابل کنترل است. پهپادها در واقع همانند هواپیماهای بدون سرنشین و کوچکی هستند که در ارتفاع متفاوت براساس دستورالعملی که برایشان برنامه‌ریزی شده، پرواز می‌‌کنند. این ابزارها برای آسان‌سازی زندگی و در برخی مواقع نیز به جای نیروی کار، به‌کار گرفته می‌شوند. عینی‌ترین مدلی که گفته می‌شود در آینده نزدیک به وسیله پهپادها پیاده‌سازی خواهد شد، پهپادهای پیتزابر هستند. حالا هم کم‌کم در مشاغل مختلف به‌ویژه مشاغل سخت از این پهپادها قرار است استفاده شود که بهترین فایده‌شان حفاظت از جان کارگران متصدی این کارهاست. در ادامه برخی از جدیدترین پهپادها و موارد استفاده از آنها را معرفی می‌کنیم:

سوزاندن زباله‌های روی تیرهای برق

به‌زودی قرار است پهپادهایی برای قرار گرفتن روی سیم‌های برق ساخته شوند تا هر زمان که زباله‌ای باعث قطعی اتصال برق شد پهپادها بتوانند به جای انسان‌ها آن زباله‌ها را بردارند و از این طریق جان انسان‌های کمتری به خطر بیفتد. به این ترتیب تکنیسین‌های چینی در روشی نوین از پهپادهای آتش افشان برای سوزاندن زباله‌هایی که روی کابل‌های برق گیر می‌کند استفاده کردند. این شرکت درواقع یک شرکت تعمیر و نگهداری دکل‌های برق فشار قوی در چین است که از هواپیماهای بدون سرنشین برای خلاص شدن از کیسه‌های پلاستیکی و زباله‌های دیگر استفاده می‌کند. این زباله‌ها عمدتا در قسمت‌هایی گیر می‌کنند که دسترسی انسان به آنجا کاری دشوار یا غیرممکن است. این کار شاید بسیار خطرناک به نظر بیاید اما از نظر این شرکت، استفاده از نیروی انسانی و به خطر انداختن جان انسان‌ها برای پاکسازی کابل‌های برق فشار قوی، کاری بسیار خطرناک‌تر و غیر منطقی‌تر است. این پهپادها از راه دور و توسط تکنیسین‌ها کنترل می‌شوند. تا به حال گزارشی مبنی بر آسیب رسیدن و سوختگی انسانها توسط این پهپادها گزارش نشده است.

پهپاد خورشیدی با قابلیت تبدیل به هواپیما

به‌زودی استفاده از سوخت گران برای به حرکت درآوردن هواپیماها منسوخ می‌شود چراکه پهپادهایی در آسمان خواهیم دید که با سوخت ناشی از گرمای خورشید کار می‌کنند. محققان دانشگاه مینه‌سوتا موفق شدند پهپادی بسازند که با استفاده از پنل‌های خورشیدی شارژ شده و می‌تواند بین دو وضعیت بالگرد و هواپیما تغییر حالت داشته باشد. طول بال این پهپاد حدود دو متر است و می‌تواند برای بررسی وضعیت زمین‌های بزرگ کشاورزی و فیلمبرداری از مناظر به‌کار برود. همچنین در سطح سبک‌تر، کشاورزان می‌توانند با استفاده از این پهپادها تمام نقاط زمین کشاورزی را به خوبی بررسی کرده و نقاطی که نیاز به آبیاری، بارور کردن یا سم‌پاشی دارند را به سرعت شناسایی کنند. این پهپاد در حال حاضر به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و ویدئوی رسمی از آن منتشر نشده است تا نحوه تغییر وضعیت آن به هواپیما مشاهده شود اما در بیانیه دانشگاه مینه‌سوتا به این قابلیت اشاره شده است.

بازرسی تونل‌ها در سنگاپور به وسیله‌ پهپادها

آن طور که پیش می‌رود پهپادها هرچقدر که عامل مزاحم برای کارگرها و کارمندان به حساب می‌آیند و آنها را در خطر تعدیل شدن از فضاهای کارشان قرار داده‌اند به همان اندازه در جهت حفظ سلامت و جان آنها توسعه پیدا کرده‌اند. کار در معدن و تونل از جمله خطرناک‌ترین مشاغل در دنیا هستند که این روزها بر اساس تولد پهپادها، در نقاط حساس این شغل به‌کار گرفته می‌شوند تا آسیب کمتری به نیروی انسانی زنده وارد آید. سنگاپور در نظر دارد از پهپادهای کوچک و وسایل نقلیه بدون سرنشین برای بازرسی تونل‌های راه آهن زیرزمینی و نظم بخشیدن به سیستم حمل‌ونقل استفاده کند. سازمان حمل‌ونقل زمینی سنگاپور قرار است یک درخواست در مورد احتمال مشارکت صنعت در استفاده از پهپادهای کوچک و خودروهای بدون سرنشین برای بازرسی از سیستم حمل‌ونقل سریع و تونل‌های جاده‌ای ارائه کند. بررسی‌های دوره‌ای عمدتا توسط نیروهای انسانی بر روی سیستم راه آهن و تونل‌ها برای بررسی مشکلاتی از قبیل ترک‌ها یا نشت آب صورت می‌گیرد. استفاده از فناوری‌های خودکار نه تنها سبب بهبود دقت بازرسی می‌شود، بلکه دست مهندسان را برای انجام کارهای مهم‌تر باز گذاشته و آنها را به تمرکز روی تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده و انجام هرگونه اقدامات چاره ساز لازم قادر می‌کند. سنگاپور همچنین طرحی را برای آغاز آزمایش اتوبوس‌ها و کامیون‌های بدون راننده ارائه کرده است.

مسافرکشی با پهپاد در دبی

فرار از ترافیک؛ این بهترین جایزه برای مردمی است که به‌زودی پهپادی که در واقع یک تاکسی هوایی است را در آسمان شهرشان خواهند دید. در حال حاضر از پهپادها برای تصویربرداری از نمای بالا، گرفتن عکس از مناطق صعب‌العبور یا در موارد خاصی، برای حمل بسته‌های کوچک و گشت‌زنی نظامی استفاده می‌شود، اما این کاربردهای محدود قرار است در شهر دبی از بین برود و به‌زودی شاهد حمل‌ونقل و جابه‌جایی افراد به وسیله‌ پهپاد مسافربر در این شهر خواهیم بود. این پهپادها توسط کمپانی چینی EHang برای استفاده در این شهر ساخته شده‌اند و حالا به‌طور رسمی از آنها رونمایی به عمل آمده است. جالب است بدانید که پرواز نمایشی این پهپاد مسافربر بر فراز برج العرب با موفقیت به انجام رسیده و طی روزهای آینده نیز قرار است فاز عملیاتی آن به‌زودی اجرا شود تا شاهد جابه‌جایی افراد و مسافران مختلف توسط آن در آسمان این شهر مدرن باشیم.

طراحی این پهپاد تقریبا به شکل یک مینی‌کوپتر معمولی انجام شده اما نوع حرکت و فاکتورهای فنی آن باعث ایجاد برتری‌هایی شده است که البته از نظر گردشگری نیز قادر خواهد بود جذابیت دوچندانی برای این شهر در حاشیه خلیج‌فارس به وجود بیاورد. پهپاد مسافربر دبی قادر به جابه‌جایی مسافرانی به سنگینی ۱۰۰ کیلوگرم به همراه یک چمدان کوچک خواهد بود. پهپاد دارای یک باتری مستقل خواهد بود که به آن اجازه می‌دهد تنها به مدت ۳۰ دقیقه در هوا معلق بماند، بنابراین انتظار پرواز طولانی‌مدتی را برای استفاده از آن نداشته باشید. مسافران بعد از نشستن روی صندلی‌های این کابین که به شکل خودروهای مسابقاتی طراحی شده است، یک نمایشگر لمسی را مقابل خود خواهند دید که امکان انتخاب مقصد بر روی آن وجود دارد. سپس این پهپاد با سرعت و به‌طور اتوماتیک از جای خود بلند شده و به سمت مقصد مورد نظر حرکت می‌کند.

البته علاوه‌بر سیستم‌های خودکار که هدایت و ایمنی این وسیله را تضمین می‌کنند، یک واحد کنترل بر روی زمین نیز به صورت دائم فعالیت این پهپاد مسافربر را رصد خواهد کرد تا هیچگونه مشکلی برای سرنشینان در جریان این پرواز هیجان‌انگیز پیش نیاید. این وسیله حمل‌ونقل مدرن قادر است تا مسافت ۵۰ کیلومتر (۳۱ مایل) از مبدا آغاز پرواز فاصله بگیرد و احتمالا از آن برای رساندن مسافران و گردشگران در مسافت‌های کوتاه نظیر رفت و آمد از هتل به مراکز تفریحی و فروشگاه‌های دبی استفاده خواهد شد. نکته جذاب درباره این وسیله این است که حداکثر سرعت حرکت آن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که البته مسوولان شهری دبی اعلام کرده‌اند حداکثر سرعت آن را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت محدود خواهند کرد تا احتمالا از لحاظ ایمنی، مشکلی برای سرنشینان و البته دیگر وسایل پرنده در آسمان این شهر به وجود نیاید.

پهپادی شبیه زنبور برای گرده‌افشانی

شاید در نظر اول تنها نقش مهم زنبورها در طبیعت، تولید عسل باشد، اما هرگز نمی‌توان از نقش مهم آنها در گرده‌افشانی گل‌ها چشم‌پوشی کرد. از قرار معلوم این حشرات در ایالات متحده آمریکا، سالانه چیزی بالغ بر ۱۵ میلیون دلار با گرده‌افشانی خود در رشد محصولات کشاورزی و دانه‌ها کمک می‌کنند که به نوبه خود رقم بسیار بالایی است. متاسفانه با گذر زمان شاهد کاهش جمعیت زنبورها هستیم. یک دانشجوی دانشگاه هنر و طراحی ساوانای گرجستان برای حل این مشکل یک ایده تکنولوژیک ارائه کرده است که در آن یک پهپاد شبیه زنبور به انجام کاری مشابه دست می‌زند. براساس اخبار بخش تکنولوژی CNN، دانشجویی با نام آنا هالدوانگ (Anna Haldewang) یک پهپاد شبیه زنبور با نام پلن بی (Plan Bee) طراحی کرده که در نظر دارد فعالیت روزمره زنبورها در طبیعت را تقلید کند. در واقع Plan Bee یک پهپاد بسیار کوچک است که تصمیم دارد به کمک زنبورهای واقعی آمده و در فرآیند گرده‌افشانی دانه‌ها و دیگر محصولات کشاورزی فعالیت کند. پهپاد شبیه زنبور Plan Bee گرده‌ها را در داخل محفظه خود ذخیره کرده و در زمان رسیدن به گل‌ها، برای کمک به فرآیند گرده‌افشانی آنها را رها می‌کند.

آنا هالدوانگ درباره پهپاد شبیه زنبور خود مدعی شده پیش از ارائه نمونه اصلی ۵۰ طرح مختلف را امتحان کرده است. ایده اصلی پهپاد Plan Bee تقلید ظاهر زنبور نبوده و بیشتر بر روی عملکرد این حشره تمرکز داشته است، به طوری که با چرخاندن و سر و ته کردن آن، به ظاهری شبیه یک گل متحرک برخورد می‌کنید. طراح با این کار در نظر داشته نقش گل در گرده‌افشانی را تداعی کند. از آنجایی که پهپاد شبیه به زنبور Plan Bee هنوز در مراحل مقدماتی توسعه خود به سر می‌برد، هنوز هیچ برنامه‌ای برای عملیاتی‌شدن پروژه آن اعلام نشده است. آنا هالدوانگ بر این باور است که این پهپاد تا دو سال آینده به صورت محصولی تجاری به بازار عرضه خواهد شد. بهتر است از حالا خود را برای دیدن یک جسم پرنده مصنوعی بر فراز گل‌ها در طبیعت آماده کنید.