ترافیک ورود هیات‌های خارجی
غزاله طایفه
دبیر گروه بازرگانی
فعالان اقتصادی در ایران این روزها درگیر مذاکره با هیات‌های مختلف خارجی هستند؛ روزهایی که می‌توان آن را به ترافیک ورود خارجی‌ها به ایران تعبیر کرد.

مطابق جدول ورود هیات‌های تجاری خارجی از ابتدای امسال تاکنون، مقامات مسوول در دولت و بخش خصوصی، میزبان تجار و سرمایه‌گذارانی از ۱۲ کشور شامل اوکراین، اتریش، اسپانیا، جمهوری چک، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، آلمان، سوئیس، لهستان، افغانستان و ترکیه بودند. در سال ۹۳ روند ورود هیات‌های تجاری خارجی به کشور افت بیش از ۵۴ درصدی نسبت به سال ۹۲ داشت؛ اما با انتشار بیانیه «لوزان» در فروردین ماه امسال و افزایش امیدواری به توافق نهایی ایران با گروه ۱+۵، هماهنگی هیات‌های تجاری خارجی برای ورود به ایران افزایش یافت؛ به‌طوری‌که با اعلام توافق وین کشورهای مختلف به خصوص اروپایی‌ها به نوعی برای مذاکره با ایران در حال مسابقه هستند.

این هیات‌ها که هر کدام در سطوح مختلفی وارد کشور شدند، اهداف متفاوتی را نیز پیگیری می‌کنند. برخی به فکر فروش و بازاریابی محصولات خود هستند و برخی دیگر نیز محور اصلی گفت‌وگوهایشان را سرمایه‌گذاری مشترک و حضور طولانی‌مدت در بازار ایران قرار داده‌اند. فعالان اقتصادی و تجاری هم که در این مدت دو ماهه بعد از توافق، هنوز موفق به حضور در ایران نشده‌اند، از دولتمردان خود گله‌مندند و خود را در انتهای صف می‌بینند. با این حال، ارزیابی برخی از کارشناسان این است که سرمایه‌گذاران خارجی در ابتدا بازار ایران را از نزدیک می‌بینند، سپس بررسی می‌کنند که آیا می‌توانند در این بازار یا بازارهای همجوار کالای خود را بفروشند یا نه؟ اگر عبور از این مرحله موفقیت‌آمیز باشد، می‌توان به اقدام برای سرمایه‌گذاری آنها امیدوار بود