لطفا مشاوره مالی بگیرید!
اسکات ریوز وقتی چند سال از زمان ازدواج شما گذشته باشد تازه می‌فهمید که در میان گرفتاری‌های بچه‌ها و کار، برخی مسائل را چنان که باید مورد توجه قرار نداده اید. وقتی متوجه این نکته شوید، داشتن برنامه‌ای خوب برای تضمین آینده مالی مناسب ضروری است. سوفی بکمان، حسابدار و برنامه‌ریز مالی موسسه
«ای جی ادواردز» می‌گوید: «مسوولیت شما با فرزندان افزایش پیدا می‌کند. شما حالا علاوه‌بر خود و همسر خود مسوول فرزندان خود نیز هستید و این به معنای لزوم برنامه‌ریزی است.» بسیاری از زوج‌ها از شاخه ای به شاخه دیگر می‌پرند و مسائل مالی را به‌عنوان مساله‌ای بلندمدت نگاه نمی‌کنند. این سرآغاز مشکلات پولی آینده است که ازدواج را تحت‌فشار قرار می‌دهد و در صورت عدم صلاحیت یا مرگ یکی از اعضای خانواده حتی می‌تواند فاجعه بار باشد.
شما دیگر بچه نیستید و باید در مورد مسائلی مانند وام مسکن، بیمه، پس انداز برای دانشگاه فرزندان، بازنشستگی و حتی مسائلی مانند حضانت فرزند خود در صورت مرگ والدین فکر کنید. فکر کردن به نوع و میزان بیمه‌ای که نیاز دارید می‌تواند شروع خوبی باشد. اگر خانواده شما متکی به دو درآمد مجزا است به تحت پوشش قرار دادن کامل هزینه‌های پزشکی فکر کنید. بعد در مقطعی نوبت به دانشگاه رفتن بچه‌ها می‌رسد. وام، بورسیه و کار پاره وقت آنها می‌تواند کمک کند، اما احتمالا تمام هزینه‌های دانشگاه را پوشش نخواهد داد. این امر حتی برای دانشگاه‌های دولتی نیز مصداق دارد؛ بنابراین برای دانشگاه باید از قبل اندیشید. در کل، پول لازم برای دانشگاه باید پس از خرج کردن برای هزینه‌های خانوار، در دسترس باشد؛ یعنی هزینه کردن برای دانشگاه باید به‌گونه‌ای صورت پذیرد که مثلا دوره بازنشستگی تحت تاثیر قرار نگیرد. وقتی فرزندان باید به دانشگاه بروند و شما هم باید بازنشستگی خوبی داشته باشید، برنامه‌ریزی ضروری است.
در نظر داشتن تمام جزئیات برای برنامه مالی درازمدت نیازمند وقت گذاشتن و تحقیق گسترده است وزوج‌های جوان معمولا وقت کم می‌آورند؛ بنابراین می‌توانید از کسانی که به آنها اعتماد دارید مشاوره بگیرید. داشتن مشاور قطعا به برنامه‌ریزی برای تضمین آینده کمک می‌کند. درصد قابل توجهی از مردم از کسی مشاوره مالی نمی‌گیرند و این در حالی است که منافع داشتن مشاور مالی کاملا واضح است. بکمان می‌گوید آمارهای موجود در ایالات‌متحده و دیگر کشورهای جهان نشان می‌دهد کسانی که مشاور مالی دارند درآمد بیشتری از افرادی دارند که برای تمام جزئیات برنامه‌ریزی مالی تنها به خود متکی هستند.
بیشتر زوج‌ها در مواردی سر خود را مانند کبک در برف و در مواردی دیگر خیال پردازی می‌کنند. والدین جوان هنگام برنامه‌ریزی برای مسائل مالی در موارد بسیاری، از دست رفتن نابهنگام کار، بیماری جدی و تعمیرات عمده خانه را مد نظر قرار نمی‌دهند. به قول بکمان، بیشتر افراد و خانواده‌ها هنگام برنامه‌ریزی مالی رویکرد «خودم یا خودمان همه کارها را می‌کنیم» دارند. تحقیقاتی در ایالات‌متحده آمریکا که توسط موسسه «ای جی ادواردز» انجام شده نشان می‌دهد که 35 درصد افراد در مورد تصمیم‌گیری‌های مالی به خود باور دارند و تصمیمات خود را هوشمندانه می‌دانند. این در حالی است که تنها 9/16 درصد افراد مشاور مالی دارند و برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مالی به آن تکیه می‌کنند. جالب اینجا است که 2/16 درصد افراد به مشاوره‌های والدین خود یا پدربزرگ و مادربزرگ خود متکی هستند. جالب‌تر اینجا است که تنها 14 درصد افراد همسر خود را به‌عنوان منبعی خوب برای اطلاعات در نظر می‌گیرند. اتفاق بد این است که زنان بیشتر به همسر خود اعتماد دارند تا مردان به همسران خود. یک اقدام خوب می‌تواند گرفتن اطلاعات از اینترنت باشد به شرطی که منابع مورد استفاده منابعی باشند که قابل اعتماد هستند.
هرگز نباید شک کرد که مسائل مالی که مهم هستند باید با دیگران به اشتراک گذاشته شوند. بحث کردن باز و کامل در مورد مسائل مالی قطعا نتایج بهتری دارد. بکمان می‌گوید: «دانش از طریق ارتباط به دست می‌آید. مباحثه همیشگی و باز باعث اعتماد می‌شود. زوج‌ها می‌توانند با صحبت کردن همیشگی و رک در مورد مسائل مالی اعتماد صددرصد به یکدیگر داشته باشند و برنامه‌ریزی مالی بهتری را شکل دهند. در کنار این اعتماد آنچه بدون تردید به کار خواهد آمد، مشاوره مالی گرفتن از افراد حرفه‌ای یا موفق است.»
منبع: فوربس