از پتانسیل‌های صنایع استفاده کنیم

حمیدرضا مهدی نیا

نایب رییس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک

اجرای برجام در شرایط کنونی کشور بسیار ارزشمند و بی سابقه است، چراکه در یک تلاش ۳۰ ماهه تعامل ایران و جهان برقرار می‌شود و با رفع تحریم‌ها گرفتاری از صنعت، اقتصاد و تولید برداشته خواهد شد. اگر تدبیر کرده و با هوشیاری عمل کنیم، می‌توانیم از این فرصت پیش آمده بهره‌برداری نماییم، ولی اگر نسبت به این موضوع کم توجهی نشان دهیم صدمات قابل توجهی به خصوص به اقتصاد و صنعت کشور وارد خواهد شد.

پس از برجام باتوجه به بحران اقتصادی کنونی در اروپا، با ورود کالاهای ارزان و با گارانتی و حتی فروش کالای مدت‌دار مواجه خواهیم شد. چنانچه نتوانیم با این حجم واردات بی‌رویه مقابله کرده و از فرصت پیش آمده برای سرمایه‌گذاری و فروش کالاهای تولید داخل استفاده کنیم، ضربه جدی به صنایع وارد شده و به واردکننده صرف تبدیل خواهیم شد. این در حالی است که بهره‌گیری از شرایط جدید قرارداد همکاری تولید مشترک با کمپانی‌های بزرگ، انتقال فناوری و جذب سرمایه خارجی و همچنین دعوت از شرکت‌های قوی برای سرمایه‌گذاری زیربنایی در کشور، به تولید و اشتغال کمک خواهد کرد. براین اساس، یکی از مهمترین راهبردهای استان مرکزی در شرایط پساتحریم فراهم آوردن زمینه‌های مناسب به منظور تولید محصولات مشترک است. اراک با مزیت‌هایی که در بخش صنعت دارد قطب چهارم صنعت کشور است. صنایع بی‌نظیری در اراک وجود دارند که باعث شده‌اند بیش از یکصدکارخانه بزرگ و کوچک در کنار این صنایع ایجاد شوند. بعضی از این صنایع حتی درخاورمیانه نیز نظیر ندارند و گستردگی آنها از ماشین‌آلات و تجهیزات تا آلومینیوم، پتروشیمی، پالایشگاه ،صنایع ریلی و تولید واگن را شامل می‌شود. تمامی این صنایع باعث می‌شوند بیش از دو هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی اراک مستقر باشند. این صنایع می‌توانند جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنند و با توجه به زیرساخت‌های موجود در اراک می‌توانند در جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی موثر باشند. بنابراین باید با برنامه‌ریزی دقیق و رویکرد مناسب از دوران پسابرجام درجهت بهره‌ورترکردن صنایع استفاده کنیم و اتاق اراک نیز در همین راستا فعالیت خواهد کرد.

همزمان با نخستین روزهای اجرای برجام و آغاز لغو تحریم‌ها یک هیات اقتصادی از کشورهای عضو CIS وارد استان مرکزی شده و با حضور در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان و بازدید از برخی مراکز تولیدی و صنعتی، ضمن آشنایی با توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی استان، زمینه‌های توسعه همکاری‌های تجاری و بازرگانی را مورد ارزیابی قرار دادند. باید بتوانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که صنایع در اختیار شهر اراک قرار می‌دهند بیشترین بهره‌گیری را داشته باشیم. هم‌اکنون به دلیل وجود این صنایع، اراک نرخ بیکاری کمتری در مقایسه با سایر شهرها دارد و تبدیل به یک شهر مهاجرپذیر شده است. این در حالی است که طبق برآوردها به دلیل فرصت‌های شغلی مناسب روزانه ۷۰ هزار نفر برای کار وارد اراک می‌شوند. این امر لزوم تاکید بر حمایت از صنایع را در دوران پسابرجام ضروری‌تر می‌سازد. بدون تردید کشورمان در شرایط پساتحریم با اقتصاد رشد یابنده‌ای مواجه خواهد بود و برقراری روابط با کشورهای مختلف مسیرهای تازه‌ای را در برابر اقتصاد کشور باز خواهد کرد که باید با هوشیاری و چابکی از این شرایط حداکثر بهره‌گیری را داشته باشیم.