گردشگری چاره نجات اصفهان

سخنان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هنگامی که کلنگ هتل ۵ ستاره اصفهان را به زمین می زد اوضاع گردشگری کشور را رو به بهبود نشان می داد. ربیعی وقتی از سیاست‌های دولت برای گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری در این صنعت خبر می‌داد و مبنای اصلی اشتغال در دولت را بر دوش گردشگری نهاده بود، پیش بینی کرد که ۱۳۰ هزار شغل در حوزه گردشگری و صنایع دستی ایجادشود تا کشور در سال‌های آینده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه بهره ببرد. این سخنان که از زبان یک عضو کابینه دولت تدبیر و امید شنیده شد؛ فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان را در برابر پرسش های خبرنگار دنیای اقتصاد نشاندتا مشخص شود آیا زیرساخت های گردشگری برای این تعداد شغل در اصفهان وجود دارد و آیا مسئولان استانی همچون مسئولان کشوری به این موضوع فکر می کنند یانه!

آقای دکتر اللهیاری! ابتدا بگذارید بپرسم آیا بحث گردشگری و صنایع دستی در میان مسئولان استانی جدی گرفته می شود؟

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موضوع گردشگری و صنایع دستی جدی گرفته شد چراکه مسولان متوجه شدند که این دو صنعت هم پاک و هم سود ده هستند. بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال جاری که اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل هم نامیده شده است از یک سو و جهت گیری های دولت یازدهم که تلاش می کند از شرایط رکود خارج شود و در این زمینه برنامه ریزی های خوبی هم انجام داده است از سوی دیگر موجب شده تا صنعت گردشگری و صنایع دستی بیش از گذشته مهم جلوه کند. توجه به گردشگری و صنایع دستی و سرمایه گذاری در این دو بخش جزو برنامه هایی است که دولت ارائه کرده و در داخل این برنامه ها سعی دارد که مناطق کمتر توسعه یافته را نیز مدنظر قرار دهد. به همین منظور فعالیت های جدید در مناطق کوچک با سرمایه گذاری های کوچک را در کنار سرمایه گذاری های بزرگ در این بخش در نظر گرفته است. چراکه همه می دانند این صنعت گردشگری است که می تواند توسعه روستاها و مناطق بکر را رقم بزند.

اگر بخواهید دورنمای استان را پس از رونق توریسم ترسیم کنید از چه مواردی شروع می کنید؟ منظور اینکه وضعیت اصفهان در بخش گردشگری تا پایان امسال چگونه خواهدبود؟

رویکرد دولت به گردشگری موجب شده تا تعداد قابل توجهی شغل ایجاد شود و در این زمینه تسهیلاتی نیز پرداخت کرده و در واقع با همه محدودیت های موجود در زمینه ایجاد و تجهیز تاسیسات گردشگری به ویژه هتل ها و اقامت گاه ها دریغ نکرده است. طبق آخرین اطلاعات در استان اصفهان تا پایان سال ۹۵ ظرفیت اقامتی به حدود ۲۰ هزار تخت می رسدکه رشد قابل توجهی را نشان می دهد. همچنین در این زمینه ساخت و راه اندازی هتل ها و اقامتگاه های جدید و مجتمع های پذیرایی زیبا و نوینی را شاهد هستیم. در حالی که در سال جاری سه هتل بزرگ در اصفهان کلنگ زنی خواهد شد که در صنعت گردشگری اصفهان و ایران جزو هتل های شاخص خواهند بود و در آینده می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

چشم انداز روشنی برای گردشگری اصفهان می بینید؟

آنچه چشم اندازهای آینده اصفهان نشان می دهد مسیری است که غیر از عبور از گردشگری چاره دیگری ندارد. چراکه هم آمایش سرزمینی اولویت اصفهان را بر گردشگری استوار کرده است و صنعت گردشگری از صنایعی است که پتانسیل های خدادادی آن در اصفهان وجود دارد به علاوه اینکه این صنعت هم پاک و هم درآمدزا و هم اشتغال زا محسوب می شود.

اکنون چه تعداد از مردم استان اصفهان در صنایع دستی و گردشگری مشغول اند؟

آمار های دقیقی از تعداد افرادی که در صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند در دست نیست؛ چراکه بخش زیادی از فعالان این صنایع به خصوص صنایع دستی توسط ما شناسایی نشده یا کارت شناسایی ندارند و فقط برای تقاضاهای موجود در بازار کار می کنند و در حد تامین معاش خود درآمد دارند و در واقع از مهارت خود برای نان آوری استفاده می کنند. اما طبق آمار رسمی که در اختیار ما قرار دارد حدود ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند که با فعالان غیر مستقیم رقم بسیار بالاتری را به دست خواهیم آورد. من فکر می کنم از میزان اشتغالی که در بخش صنایع دستی و گردشگری برای کشور پیش بینی شده است و عدد۱۳۰ هزار نفر عنوان شده درصد قابل توجهی مربوط به اصفهان باشد و بر اساس افزایش هزار تخت هتلی تا پایان سال و افزایش مناطق نمونه گردشگری، بوم گردی ها و مهمانپذیرها و همچنین بخشی از تاسیسات و خدمات مراکز اقامتی و نیز تاسیسات گردشگری که الزاما اقامتی نیستند مثل پارک آبی آبسار ولی در بخش سیاست گذاری های گردشگری لحاظ شده است سرجمع اشتغال استان در زمینه گردشگری و صنایع دستی رقم قابل توجهی بشود.

به هر حال شبکه حمل و نقل نقش بسیار موثری در بحث گردشگری دارا است در بخش گردشگری راه آهن، قطار و شبکه ریلی یک اتفاق مفید و موثر محسوب می شود چراکه در بعد گردشگری به سمتی در حال حرکت هستیم که جاذبه های جدید می تواند توریست های بیشتری جذب کند و توریست ها اکثرا امروز به سمت رویدادها و رخدادهای فرهنگی در حال حرکت هستند. ما در استان اصفهان آداب و سنت ها و ... جشن ها و اعیاد مختلفی داریم که هر کدام می تواند جاذبه ای باشد که همگی آنها در فهرست آثارملی ثبت شده است. پس با استفاده از انواع حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی که از اتفاق سرعت بالایی هم دارد می توان گردشگری مناسبتی را رونق داد؛ چراکه گردشگری که گردشگری مناسبتی را دوست دارد نیازمند رفت و آمد سریع و آسان و ایمن است چیزی که ریل می تواند به راحتی فراهم آورد.