خاطره بازی رنو در شوره‌زار

ثبت رکورد سرعت برای خودرو‌سازان اهمیت زیادی دارد و معمولا برای رسیدن به سرعت‌های بسیار بالای زمینی شرکت‌های مدعی به بونویل می‌روند تا با استفاده از سطح این شوره‌زار ادعاهای خود مبنی بر سرعت‌های باورنکردنی را به اثبات برسانند.

شرکت رنو به بونویل برگشته است تا بتواند رکورد گذشته خود را مجدد ثبت کند و خاطرات آن دوران گذشته را مرور کند. با گذشت ۶۰ سال از ثبت رکورد سرعت رنو به یاد خاطره‌بازی افتاده است. در سال ۱۹۵۶ یکی از راننده‌های شرکت رنو در این منطقه چهار رکورد را ثبت می‌کند که دو تای آنها هنوز شکسته نشده است. این ثبت رکورد سرعت به بهانه معرفی رنو دوفین زیبا در آمریکا ثبت شده‌اند و خودرو اتولی فیانته در این شوره‌زار بونویل توانست به سرعت رویایی ۹/ ۳۰۸ کیلومتر در ساعت برسد. این خودروی پر سرعت شاسی لوله‌ای با موتور توربینی داشته که جنس بدنه آن از پلی استر بوده است. موتور توربینی نسبت به موتور‌های توربو شارژر متفاوت هستند و موتورهای توربینی را می‌توان شبیه موتور برخی چرخ بال‌ها در نظر گرفت و قدرت خروجی این موتور ۲۷۰ اسب بخار تخمین زده می‌شود. هدف رسیدن به بالاترین سرعت ممکن در مسافت یک کیلومتر بوده است و سرعتی که به‌دست آمد ۹/ ۳۰۸ کیلومتر در ساعت بوده است.

موتورهای توربینی در زمان‌های مختلفی مورد استفاده خودرو‌سازان قرار گرفته است اما به دلیل تولید گرمای زیاد مورد توجه زیادی قرار نگرفتند و در سرعت‌های پایین مشکلات زیادی را به همراه داشتند که قابل حل شدن نبودند. شرکت رنو برای زنده کردن هیجانات آن دوران رویایی شکستن رکورد سرعت در مسافت به بونویل بازگشته است و این بار یک دوفین زیبا را هم به این شوره‌زار پر چالش آورده است تا هم نشان دهد دو تا از رکوردهای سرعتش همچنان شکسته نشده است البته رکورد سرعت ۹/ ۳۰۸ کیلومتر در ساعت در مسافت یک کیلومتری شکسته شده است.

رنو با به حرکت در آوردن یک دورفین مدل ۱۹۵۶ توانست به سرعت ۱/ ۱۲۳ کیلومتر در ساعت برسد که در این کلاس بسیار قابل قبول و حیرت‌انگیز است. مقایسه سرعت تنها در کلاس خودرو مقایسه می‌شود و در بعد مسافت از این جهت عدد سرعت ممکن است بزرگ به نظر نرسد اما رسیدن خودرویی با این موتور کوچک به این سرعت در مسافت کوتاه خود نشان از فناوری پیشرفته در سال ۱۹۵۶ بوده است. رکورد‌های ثبت شده نام کلاسیک را روی خود دارند و از این جهت خودروهای روز نمی‌توانند نسبت به شکستن آن اقدام کنند و تنها خودروهایی که در کلاس کلاسیک می‌توانند حضور داشته باشند می‌توانند نسبت به شکستن این رکورد اقدام کنند.

شوره‌زار بونویل همواره شاهد ثبت رکوردهای بسیار زیادی بوده است و به دلیل ویژگی‌های خاص و طول ۱۴۸ کیلومتری که دارد از سال ۱۹۳۰ محل تجمع خودروهای خاص و مدعی سرعت بوده است و آنها با خیال راحت در این مسیر اقدام به آزمایش خودروهای خود می‌کنند که بالا‌ترین سرعت ثبت شده زمینی در این مسیر ۱۰۰۱ کیلومتر در ساعت بوده است.