بسیاری از صنایع در جهان مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر نوسان قیمت نفت قرار می‌گیرند. صنعت خودرو نیز از این تاثیرات مستثنی نیست. اما سوال این است که صنعت خودرو از چه قیمتی از نفت سود می‌برد. آیا نفت ارزان باعث رونق این صنعت می‌شود؟ واقعیت تاریخی نشان می‌دهد همان‌گونه که نفت گران صنعت خودرو را با دشواری مواجه می‌کند، نفت ارزان نیز چندان به سود این صنعت تمام نمی‌شود.

یک خودرو کلاس اقتصادی (خودروهای معمولی شهری) تقریبا ۳۸ درصد قطعاتش به‌طور مستقیم از مشتقات نفتی تهیه شده است. حتی اگر نقش انرژی را در این میان در نظر نگیریم، کاهش قیمت نفت به کاهش بهای تمام‌شده همین ۳۸ درصد نیز کمک می‌کند و از این طریق موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود. نفت ارزان اگر‌چه موجب کاهش هزینه تولید می‌شود اما این بیشتر یک کمک به بازار خودرو است و موجب رونق داد و ستد خودرو می‌شود. بررسی رفتار خودروسازان به خصوص در کشورهایی که درآمدهای نفتی دارند نشان می‌دهد که در شرایط نفت ارزان میزان سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو آن‌گونه که انتظار می‌رود افزایش پیدا نمی‌کند. افزایش تقاضای حاصل از کاهش قیمت باعث می‌شود تا خودروسازان روی پاسخگویی به تقاضاهای موجود تمرکز کرده و از سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و تحقیق و توسعه غافل شوند. از طرف دیگر زمانی که قیمت نفت پایین می‌آید سمت و سوی سرمایه‌گذاری خودروسازان تغییر می‌کند. آنها تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در تحقیقات جدید و جایگزین برای موتورهای احتراق سوخت فسیلی از دست می‌دهند. همچنین شرکت‌هایی که روی تولید سوخت‌های جایگزین بنزین و گازوئیل تحقیق می‌کنند نیز با کاهش کمک‌های دولتی در بحث تحقیق و توسعه رو‌به‌رو می‌شوند. مجموعه عوامل موجب می‌شود تا آن‌گونه که انتظار داریم، نفت ارزان به سود صنعت خودرو کار نکند.

آن روی سکه نیز تفاوت چندانی ندارد. زمانی که خودروسازها با قیمت‌های بالای نفت مواجه می‌شوند شرایطشان پیچیده می‌شود. از یکسو باید در مقابل بازارها پاسخگو باشند و از طرف دیگر هزینه‌هایی که به موجب بالا رفتن قیمت جهانی نفت افزایش یافته است را جبران کنند. رفتار خودروسازان در بازارهای رقابتی نشان می‌دهد که در این شرایط افزایش قیمت محصول آخرین گزینه‌ای است که به سراغ آن می‌روند. آنها در ابتدا شروع به کاهش هزینه‌ها می‌کنند. هزینه‌های تحقیق و توسعه، هزینه‌های ارتقای استانداردهای کار و زیست محیطی، حقوق و پاداش کارکنان و حتی تعدیل نیروی کار، همه و همه برافزایش قیمت اولویت دارند. مجموعه این اقدامات است که موجب می‌شود تا آسیب اصلی به صنعت خودرو وارد شود. آسیبی که نتیجه آن نه در کوتاه‌مدت بلکه در سال‌های بعد احساس خواهد شد. زمانی که انتظار داریم صنعت خودرو فناوری‌های جدید را به سطح خیابان بفرستد اما در عمل انجام نمی‌شود. در طول ۵۰ سال اخیر بعد از هر بحران نفتی در جهان، یک بحران خودروسازی نیز به وجود آمده که دست کم سه سال صنعت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده است.