سبقت از رکود مسکن
علی چگینی مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن نگاهی به روند قیمت مسکن از ابتدای سال 1391 تا بهمن ماه سال جاری در شهر تهران حاکی از این است که قیمت مسکن پس از طی یک روند صعودی نسبتا شدید تا خرداد ماه سال گذشته و افزایش حدود 70 درصدی قیمت مسکن در خرداد ماه سال 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل، از تیرماه سال 1392 از ثبات نسبی برخوردار بوده و در حدود مبلغ 40 میلیون ریال به ازاء هر متر مربع، در نوسان بوده است. ثبات قیمت مسکن در شرایطی ادامه دارد که نرخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی همواره بالاتر از 14 درصد بوده لذا می توان نتیجه گرفت که قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته و حباب قیمت مسکن تخلیه گردیده است اما سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می یابد.
این پیش بینی براساس دوره‌های قبلی رکود-رونق که نشان می‌دهد سطح قیمت در اواخر رکود برای مدتی پایین‌تر از سطح تورم عمومی نوسان می‌کند، مطرح است.
بررسی بازار اجاره مسکن نیز نشان می دهد اجاره بها در شهر تهران سیری تقریبا مشابه با قیمت مسکن داشته و بازار اجاره در سال 1393 از ثبات نسبی برخوردار بوده است و در صورت ادامه ثبات قیمت مسکن و همچنین کنترل نرخ تورم (به عنوان 2 عامل اصلی تاثیرگذار بر اجاره بهای مسکن)، می توان انتظار داشت که در ادامه نیز بازار اجاره بها از ثبات برخوردار گردد.
اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت معاملات املاک در خصوص تعداد معاملات ثبت شده نیز نشان می دهد که در ۱۱ ماهه اول سال ۹۳ تعداد معاملات در بازار مسکن نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۲ افزایش قابل ملاحظه ای یافته و با وجود ثبات نسبی در قیمت مسکن، نمی توان عنوان نمود که بازار خرید و فروش مسکن در سال ۱۳۹۳با رکود معاملاتی مواجه بود.