زینب موسوی
عضو گروه خبر
فاجعه خونین منا با دست کم چهار هزار کشته، بی‌شک از غم‌بار‌ترین فجایعی است که مکه در چندین سال گذشته به خود دیده است؛ حادثه‌ای که می‌توان آن را دومینوی انسانی غم‌بار خواند.

در این میان گرچه روایت‌های گوناگونی درباره این فاجعه مطرح است اما این ماجرا به نام ازدحام میلیونی زائران در مراسم رمی‌جمرات تمام شده است. این البته روایتی است که دولت عربستان از حادثه منا بیان کرده و آنچه نافرمانی و بی‌انضباطی حجاج می‌خواند را دلیل اصلی فاجعه معرفی می‌کند اما روایت حادثه‌دیدگان حکایتی دیگر است.

در این میان هرچند ایران و عربستان یکی از پرتنش‌ترین دوران روابط فی‌مابین را می‌گذرانند اما به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در جریان فاجعه منا، با در پیش گرفتن سیاستی واقع‌گرایانه و به دور از هیجان به مدیریت وضعیت حجاج ایرانی می‌پردازد. با این همه اما افکار عمومی همچنان به اعتراضات خود درباره موضع‌گیری‌های عربستان سعودی و در مواردی متهم کردن حجاج ایرانی به رخداد این فاجعه، ادامه داده است؛ موضوعی که سعودی‌ها آن را سیاسی کردن فاجعه منا از سوی ایران قلمداد می‌کنند.

با این همه اما به نظر می‌رسد عربستان «نارضایتی مدعیانه خود از ایران درباره موضوع یمن» را به «برخورد با حجاج ایرانی آسیب دیده از فاجعه منا» تسری داده است؛ این را می‌توان از واکنش وزیر خارجه عربستان به اعتراض رسمی حسن روحانی به عربستان و بی‌کفایت خواندن آن، دریافت. به هر روی عربستان همچنان به عذرخواهی و نیز مدیریت صحیح فاجعه منا تن نمی‌دهد؛ موضوعی که سبب شده بر داغ خانواده قربانیان و چشم‌انتظاری خانواده مفقودان فاجعه افزوده شود