نخستین پژوهش‌سرای فرهنگ و ادب پارسی در مشهد

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- هفته گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش، نخستین پژوهش‌سرای فرهنگ و ادب پارسی کشور با نام نرگس ثابت، با هدف بهبود آموزش زبان پارسی و دبستان پسرانه اسماعیل ثابت با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و به آموزش و پرورش خراسان رضوی اهدا شد. به درخواست حسین ثابت، تاکید بر شاهنامه‌شناسی و حفظ محیط زیست از جمله ویژگی‌های این دو مجموعه آموزشی به شمار می‌آید.

13 و نیم میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم در کشور

وزیر آموزش و پرورش در آئین افتتاحیه نخستین پژوهش‌سرای فرهنگ و ادب پارسی اظهار کرد: از آنجا که آموزش‌وپرورش دستگاه بزرگ و با اهمیتی است، موضوع توسعه مشارکت در آموزش‌وپرورش یکی از سیاست های جدی‌ است که همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. علی اصغر فانی با بیان اینکه در سراسر ایران ۱۳ و نیم میلیون دانش آموز و یک میلیون همکار فرهنگی در حدود ۱۰۷ هزار مدرسه در نقاط مختلف کشور با پراکندگی بالا در سیستم آموزش‌وپرورش مشغول کار و تحصیل است، گفت: بیش از ۲۰ درصد مدارس کشور توسط خیران نیک اندیش ساخته شده‌است. وی ادامه داد: از ۱۰۷ هزار مدرسه که دارای ۵۰۰ هزار کلاس درس هستند، حدود ۱۰۰ هزار کلاس درس توسط خیران مدرسه ساز به آموزش‌وپرورش اهدا شده است که دو میلیون دانش آموز در این کلاس‌ها مشغول تحصیل هستند. فانی خاطر نشان کرد: ماه گذشته از ۲۰۰ خیر مدرسه ساز برای شرکت در همایشی در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان دعوت به عمل آمد که ۱۹۳ خیر در این مراسم شرکت کردند و ساخت ۱۱۰ مدرسه در حاشیه دریای عمان را متقبل شدند. وی با بیان اینکه زبان پارسی عامل وحدت و هویت ایران و ایرانی است گفت: در برخی مناطق کشور که زبان مادری آنها پارسی نیست، اکثر دانش آموزان پایه اول ابتدایی مردود می‌شدند. فانی تاکید کرد: برای رفع این معضل و اهمیت به زبان پارسی، در سال تحصیلی جدید، برای نخستین بار ردیف بودجه‌ای برای دوره پیش‌دبستانی در آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان قبل از ورود به پایه اول با زبان پارسی آشنا شوند.

حسین ثابت، حلقه نیکوکاری‌اش را با ساخت فضای آموزشی در زادگاهش تکمیل کرد

همچنین در این مراسم مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: حسین ثابت یکی از ایران دوستان این مرز و بوم است که نام ایران را با هنر، اندیشه و عمل خود در جهان برجسته کرده است. سید جواد حسینی ادامه داد: حسین ثابت، مرکز آموزش ابتدایی پسرانه و نخستین پژوهش‌سرای فرهنگ و ادب پارسی را ایجاد کرده تا در کنار سایر کارهای نیکی که انجام داده است، حلقه نیکوکاری را با ساخت مدرسه و محیط آموزشی در مشهد، زادگاهش تکمیل کند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه هزار میلیارد تومان برای ۹۹ هزار کلاس درس در کشور هزینه می‌شود گفت: از این میان دو هزار و ۲۰۰ مدرسه توسط خیران احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است. وی تصریح کرد: ۳۰ درصد مدارس خراسان رضوی و ۸۰ درصد مدارس استثنایی استان توسط خیران مدرسه‌ساز احداث شده است.

خراسان رضوی، رتبه نخست جذب مشارکت مردمی

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم با اعلام این خبر که خراسان رضوی با اهدای دو هزار و ۹۹ قطعه زمین و ملک با ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی خیران، رتبه نخست جذب مشارکت مردمی را دارد، گفت:آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بر اساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین، رهنمودهای مقام معظم رهبری، سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش و با استفاده از ظرفیت و مشارکت واقعی تمام بخش‌های جامعه و ارکان سهیم و مؤثر در آن به‌ویژه جامعه خیران مدرسه‌ساز با برنامه‌های محوری و بهره‌مندی از توانمندی و نقش‌آفرینی معلمان فرزانه، مدیران و دانش‌آموزان با تمرکز بر دانش‌آموز محوری در دو بعد علمی و تربیتی در مسیر توسعه انسان متعالی گام برمی‌دارد. علیرضا کاظمی گفت: با توجه به ارتباط و پیوستگی مدرسه با جامعه و اهمیت محیط‌زیست در زندگی انسان و شادابی و نشاط روحی و جسمی او، توجه به آموزش و توسعه مفاهیم و رفتارهای محیط‌زیستی در مدارس ضروری است.

وی یادآور شد: افتتاح و بهره‌برداری از دو پروژه دبستان فرهنگ و پژوهش‌سرای فرهنگ و ادب پارسی بدون تردید بستری مناسب برای آموزش همراه با عدالت آموزشی فراهم می‌کند. کاظمی ادامه داد: باگذشت ۱۸ سال از بنیان‌گذاری مجمع خیران مدرسه‌ساز، حدود ۳۰ درصد مدارس خراسان رضوی توسط خیران مدرسه‌ساز ساخته‌شده درحالی‌که این آمار در کشور ۲۰ درصد است. وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۵۷۲ قطعه زمین، ۳۸۰ باب نمازخانه و ۱۴۷ باب منزل با اعتباری بالغ‌ بر ۷۳۰ میلیارد تومان از سوی خیرین نیک‌اندیش خراسانی اهداشده است که همچون گذشته رتبه اول جذب مشارکت را به خود اختصاص داده‌اند. این مراسم در آمفی تئاتر پژوهش سرای فرهنگ و ادب پارسی، نرگس ثابت، با اهدا لوح تقدیر، تابلو زینتی نستعلیق و قرآن نفیس به حسین ثابت به پایان رسید. خانواده حسین ثابت نیز در این مراسم حضور داشتند.