تیمی که مدعی بود اما مدعی نماند

دنیای اقتصاد- اینکه ذوب‌آهن مدعی در ابتدای فصل، در پایان نتوانست حتی در جمع سه تیم اول لیگ برتر قرار گیرد، شاید نقطه ضعفی باشد که بتوان دلیل آن را در مسائل مختلفی جستجو کرد. تیمی که ابتدای فصل با هدف قهرمانی در سه جام راهی مسابقات شد، با وجود درخشش در جام حذفی و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، لیگ را به رقبایش واگذار کرد.

سبزپوشان اصفهان با وجود شروع نه‌چندان خوب لیگ برتر، بعد از درخشش مقابل سرخابی‌های پایتخت، قدرت خود را به رخ حریفان کشیدند و در نیم‌فصل نخست مسابقات، یکی از بهترین تیم‌های لیگ به شمار می‌رفتند. این تیم اصفهانی به واقع، ناکامی‌های نیم‌فصل نخست فصل گذشته را، به یکباره در نیم فصل اول امسال جبران کرد اما عملکرد آنها تا پایان لیگ برتر تداوم نیافت تا یحیی گل‌محمدی، باز هم در حسرت قهرمانی مسابقات لیگ برتر بماند. در یک نگاه کلی شاید بتوان گفت که ذوب‌آهن در مجموع سه جام، عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت، اما اگر مسابقات لیگ برتر به تنهایی ملاک عملکرد سبزپوشان اصفهان قلمداد شود، انتقادات بسیاری به عملکرد این تیم اصفهانی در جنبه‌های مختلف مطرح است. واکاوی شرایط ذوب‌آهن در فصل گذشته نشان می‌دهد که اتفاقات بسیاری در نتایج این تیم اصفهانی تأثیرگذار بودند؛ اتفاقاتی که شاید اگر هریک از آنها صورت نمی‌گرفت، ذوب‌آهن را در هر سه جام_و نه فقط جام حذفی و آسیا_، یک تیم مدعی نشان می‌داد.

بدشانسی‌های ابتدای فصل

یحیی گل‌محمدی هرچقدر هم بخواهد خریدهای ابتدای فصلش را بهترین‌ها بخواند، باز هم نمی‌تواند این موضوع را رد کند که ذوب‌آهن در فصل نقل و انتقالات با بدشانسی‌هایی مواجه شد. جدایی کارلوس سانتوس به عنوان یک بازیکن اصلی و البته تأثیرگذار این تیم در کنار مصدومیت سنگین مهرداد قنبری و البته دیگر بازیکنان این تیم، همه و همه ذوب‌آهن را در ابتدای فصل به عنوان یک تیم بدشانس، معرفی کرد. این تیم اصفهانی البته، در نیم‌فصل نخست لیگ برتر، دورانی رویایی را پشت‌سر گذاشت اما دیری نپایید که سبزپوشان، عطای کار را به لقایش بخشیدند و در مسابقات لیگ برتر با مشکلات و بدشانسی‌های مختلفی مواجه شدند.

همیشه پای پول در میان است

نمی‌دانیم این موضوع را از خوش‌شانسی سعید آذری در انتخاب بازیکن بدانیم یا از مدیریت خوب او که با وجود ده‌ها مشکل مالی هیچ یک از بازیکنان ذوب‌آهن تا آخرین روزهای مسابقات حرفی از مسائل بودجه‌ای، قراردادها و اتفاقاتی نظیر این بر زبان نیاوردند. به هر حال همه می‌دانند که شرکت ذوب‌آهن به عنوان شرکتی که این روزها همچون بسیاری از شرکت‌های صنعتی کشور در شرایط چندان خوبی قرار ندارد، فصل گذشته دوران سختی را پشت‌سر گذاشت و تیم ذوب‌آهن با مشکلات بسیاری در این زمینه دست و پنجه نرم کرد.یحیی گل‌محمدی که بارها در طول فصل از مدیران شرکت خواست تا برای مشکلات مالی این تیم راه‌حلی بیاندیشند نیز، ترجیح داد در دوران بی‌پولی هم، بدون توجه به مشکلات به کارش ادامه دهد؛ اما به هر حال مسائل مالی می‌تواند به عنوان یکی از مشکلات سد راه سبزپوشان اصفهان در مسابقات لیگ برتر قلمداد شود.

بی‌تجربگی‌ها

به همان نسبت که استفاده از بازیکنان جوان و پرانرژی در تیم‌های مختلف لیگ برتری مفید و تأثیرگذار قلمداد می‌شود، این موضوع ضررهایی نیز به همراه دارد. به هر حال هنر مدیریت بازیکنان جوان و جلوگیری از حاشیه‌های احتمالی به وجود آمده در این راستا، هنری است که همه مربیان لیگ برتری توان آن را ندارند. یحیی گل‌محمدی اگرچه نشان داده که همواره در کار کردن با بازیکنان جوان استعداد خاصی دارد، اما به هر حال او در برخی مسابقات، با بی‌تجربگی‌هایی از سوی بازیکنان تیمش مواجه شد که اگر این بی‌تجربگی‌ها نبودند، شاید ذوب‌آهن در مسابقات خانگی عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذاشت. بدون شک بازیکنان جوان ذوب‌آهن هم به خوبی می‌دانند که بسیاری از امتیازات از دست رفته تیمشان به خاطر اشتباهاتی فردی بود که نباید در تیمی چون ذوب‌آهن تکرار می‌شد.

تغییرات مدیریتی در رأس شرکت ذوب‌آهن

همه بر این موضوع صحه می‌گذارند که ثبات مدیریتی در فوتبال، یکی از دلایل اصلی موفقیت به شمار می‌رود و این مسئله نیز در تیم ذوب‌آهن همواره امتحان خود را پس داده است. در واقع همین که «اردشیر سعدمحمدی» از مدیرعاملی شرکت ذوب‌آهن اصفهان کنار رفت، مشکلات مختلفی برای این تیم به وجود آمد و این موضوع، زمینه‌ساز آن شد که مسائل متنوعی در گوشه و کنار ذوب‌آهن به وجود آید. بسیاری عنوان می‌کردند که سعدمحمدی طی دوران حضورش در ذوب‌آهن، برای رفع مشکلات این تیم از حوزه‌های دیگر کمک می‌گرفت و شاید همین موضوع باعث شد که ذوبی‌ها با چک‌های مدت‌دار(!)، در این تیم دوام بیاورند!

مدیریت «سعید آذری»!

اگرچه همه از سعید آذری به عنوان یک نقطه قوت تیم ذوب‌آهن یاد می‌کنند، اما بدون شک برخی رفتارهای مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن نیز می‌تواند به عنوان یکی از نقاط ضعف او در این تیم به شمار رود. با وجود همه مسائلی که در تیم ذوب‌آهن طی فصول گذشته وجود داشت، مدیریت آذری و حمایت‌های بدون توقف او از یحیی گل‌محمدی، یکی از دلایل اصلی بازگشت این تیم به دوران اوج خود به شمار می‌رود اما در کنار آن، برخی اشتباهات سعید آذری، انتقاداتی را به عملکردش وارد ساخته است. شاید اکنون که لیگ برتر به پایان رسیده و فرصت مناسبی برای مطرح کردن این اشتباهات فراهم شده، زمینه مطرح شدن این مشکلات بیش از گذشته به وجود آمده باشد. سعید آذری که یک بار به خاطر لج‌بازی و شاید در نگاه دیگر حمایت از هیأت مدیره باشگاه، عطای مدیریت این باشگاه اصفهانی را به لقایش بخشید، بار دیگر و در طول فصل، با مصاحبه خاص خود درباره مدیرعامل سابق شرکت ذوب‌آهن، حاشیه‌های مختلفی را برای تیمش به وجود آورد. برخوردهای او با برخی بازیکنان نظیر قاسم حدادی‌فر و مصاحبه‌های جهت‌دار با برخی رسانه‌های خاص و یا عملکرد او در قبال رسانه‌ها نیز از مسائلی بود که امسال، زمینه بروز برخی مشکلات را در ذوب‌آهن فراهم کرد.

مشکل بازیکنان ایرانی

در ابتدای مطلب عنوان شد که ذوب‌آهن در نگاه کلی، عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته اما نگاه صرف به مسابقات لیگ برتر نشان می‌دهد که مشکلات آن، ریشه در مسائل مختلفی دارد. یکی از مشکلات اساسی ذوب‌آهن در فصلی که گذشت، به موضوع بازیکنان این تیم و عدم آمادگی آن ها اختصاص دارد. به هر حال نباید فراموش کرد که بازیکنان ایرانی هنوز نتوانسته‌اند خود را با شرایط فوتبال روز دنیا وفق دهند و بازی‌های سختی که آن ها پشت سر گذاشتند، به عنوان یک نقطه ضعف اساسی و زمینه‌ای برای اُفت کیفی آنها به شمار خواهد رفت. ذوب‌آهن امسال حضوری قدرتمند در مسابقات جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا داشت و این موضوع از نظر کیفی بر عملکرد بازیکنان این تیم، تأثیرات بسیاری داشت. از سوی دیگر، تلقی این موضوع که حضور در فینال جام حذفی، سهمیه این تیم برای فصل آینده مسابقات آسیایی را تأمین می‌کند، مسئله دیگری بود که از نظر روانی باعث شد که بازیکنان، این مسابقات را در اولویت قرار دهند و شاید آن گونه که باید، لیگ را جدی نگیرند.