میهمانان شریک چهارم در بازار ایران
پس از کشمکش‌ها میان ایران‌خودرو و پژو بر سر ترک ناگهانی این شرکت فرانسوی از جاده مخصوص، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو بر تخصیص سهم اندک پژو در آینده صنعت خودرو ایران تاکید کرد و این در شرایطی است که وی از احتمال قرارگیری شرکت ایتالیایی فیات یا فولکس واگن به‌عنوان شرکت‌های جایگزین پژو نام برد.در این بین فولکس واگن به دلیل رسوایی در اعلام میزان آلایندگی خودروهای دیزلی و ضرر مالی که به آن دچار شد، سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها را محدود کرده بنابراین تنها فیات به‌عنوان شرکت گزینه مطرح ایران‌خودرو روی میز این شرکت قرار گرفته است. به اعتقاد برخی از کارشناسان فیات از آن جهت به گزینه مهم ایران‌خودرو تبدیل شده که این شرکت به‌عنوان سازنده خودرو اقتصادی، کم استهلاک، به‌صرفه و خانواده‌پسند در اروپا شناخته می‌شود؛ بنابراین با توجه به این مساله که ایران‌خودرو سیاست تولید خودروهای ارزان و متناسب خرید برای درآمدهای متوسط و پایین جامعه را دستور کار خود دارد، محصولات فیات توجیه خوبی در این زمینه است.

در همین زمینه این کارشناسان تاکید می‌کنند که اگر مذاکرات ایران‌خودرو با فیات به نتیجه برسد به‌طور حتم محصولات این شرکت جایگزین خودروهای پژو با رده قیمتی ۳۰ تا ۶۰میلیون تومان می‌شود. در همین زمینه حتی چندی پیش یکی از مسوولان ایران‌خودرو تاکید کرده بود که سعی این شرکت به تولید برخی محصولات فیات با قیمت ۲۸ میلیون تومان است. بنابراین به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو با توجه به قرارگیری محصولات جدید پژو در رده قیمتی ۶۰ تا ۸۰ میلیون به فکر جایگزینی خودروهای فیات در محدوده قیمتی ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان است و شاید محصولات این شرکت جایگزین محصولات قدیمی پژو در ایران‌خودرو شود. اما طولانی شدن روند مذاکرات این دو شرکت شائبه عدم حضور فیات در ایران را قوت بخشیده به‌طوری که برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو تاکید می‌کنند که فیات علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد. این اظهارات موجه به نظر می‌رسد زیرا در آخرین هیات اقتصادی ایتالیا که در ایران حضور یافتند خبری از مسوولان شرکت فیات نبود و همین کافی بود که شایعه ناموفق بودن مذاکرات را قوت بخشد. با این حال چندی پیش هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو از انتخاب فیات به‌عنوان شریک چهارم این شرکت خبر داد تا این شرکت ایتالیایی در کنار پژو، رنو و بنز به‌عنوان چهارمین خودروساز اروپایی در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص به تولید محصول بپردازد.در کنار این اظهارات اما علاقه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت به حضور فیات در ایران نیز به نوبه خود جالب توجه است چراکه وی در حاشیه همایش تجاری ایران و ایتالیا در سالن همایش برج میلاد از آغاز مذاکرات ایران‌خودرو با فیات ایتالیا خبر داده و گفته بود که این شرکت برای همکاری با خودروساز ایرانی اعلام آمادگی کرده و ایران نیز از این همکاری استقبال می‌کند. وی همچنین تاکید کرده بود که بیش از ۱۰ سال پیش مذاکراتی بین خودروسازان ایرانی و فیات انجام شده بود اما از آنجایی که این شرکت با آمریکا همکاری خود را آغاز کرد، به فیات اجازه همکاری با ایران داده نشد.

در هر صورت در شرایطی که به نظر می‌رسد مذاکرات دو شرکت ایران‌خودرو و فیات به مرحله آخر رسیده این شرکت قصد دارد حضوری فعال در بازار ایران داشته باشد. گروه فیات کرایسلر هم اکنون شامل خودروسازانی چون فیات،کرایسلر، دوج، جیپ، آلفارومئو، لانچیا، مازراتی و فراری است. از میان این نشان‌ها سه خودروساز یعنی فیات، لانچیا و آلفارومئو خودرو‌های کلاس ارزان و متوسط تولید می‌کنند. همان‌طور که گفته شد این شرکت به تولید خودروهای ارزان نیز می‌پردازد که ارزان‌ترین خودروهای فیات شامل سه محصول با نام اپسیلون در لانچیا و دو محصول با نام‌های فیات ۵۰۰ و پاندا که در فیات تولید می‌شوند، است. طبق برآوردی که چندی پیش اقتصاد نیوز کرده بود قیمت پایه هر سه خودرو هم حدود ۸ هزار یورو است که البته در زمان خرید با توجه با عوارض دریافتی از مشتریان به حدود ۹ هزار یورو می‌رسد. حال اگر به‌طور تخمینی مالیات را از قیمت این محصولات کسر کنیم به قیمتی در حدود ۶ تا ۷ هزار یورو خواهیم رسید. البته نمی‌توان عدد دقیقی را برای قیمت تمام شده کارخانه مدنظر قرار داد چون این اعداد محرمانه هستند. ولی اگر عدد ۶ تا ۷ هزار یورو را مبنا قرار دهیم می‌توان این سه خودرو را با قیمتی در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان روانه بازار کرد البته به شرطی که درصد داخلی‌سازی این خودروها در ایران به حد قابل‌قبولی برسد. از این سه خودرو، فیات پاندا از همه ساده‌تر و کمی ارزان‌تر است.

این خودرو که هم اندازه پراید است می‌تواند رقیب جدی ایران‌خودرو برای پراید و تیبا باشد. پلت فرم این خودرو هم می‌تواند به ایران‌خودرو این امکان را دهد تا در کلاسی ارزان‌تر از خودرو رانا محصول جدیدی را با نشان شرکت خود روانه بازار کند. این خودرو هم اکنون از چندین موتور بنزینی و دیزلی استفاده می‌کند. در نمونه‌های بنزینی موتور ۲/۱ لیتری توانایی تولید ۶۰اسب بخار و موتور ۴/۱ لیتری توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار را دارد. این خودرو در دو نمونه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل تولید می‌شود. نمونه دو دیفرانسیل این خودرو گزینه مناسبی برای مناطق کوهستانی ایران محسوب می‌شود.

خودرو بعدی خودرو فیات ۵۰۰ است. این خودرو احیا شده مدل قدیمی فیات ۵۰۰ است که معروف‌ترین خودرو ایتالیایی است. این خودرو همتای فولکس قورباغه در آلمان محسوب می‌شود.

گزینه دیگر تولید محصول اپسیلون شرکت لانچیا است. شرکت لانچیا معمولا خودروهایش کمی گران‌تر از محصولات کارخانه فیات است. اپسیلون از نظر فنی تشابه زیادی با فیات پاندا دارد؛ این خودرو در اندازه پژو ۲۰۶ است و در صورت ورود به بازار ایران می‌تواند با قیمتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان گزینه مناسبی برای پژو ۲۰۶ باشد. این خودرو از موتور بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌گیرد که با حجم ۹۰۰ سی‌سی و با اتکا به سیستم توربوی موتور، می‌تواند ۸۵ اسب بخار قدرت تولید کند. مصرف این موتور بسیار پایین است و در صورت ورود به بازار ایران می‌تواند کم‌مصرف‌ترین خودرو بازار ایران باشد.