جلوی هنگ شدن‌ها را بگیرید

در تابستانی که کمتر از یک ماه و نیم دیگر از آن باقی است یکی از شایع‌ترین تفریحات بین جوانان و نوجوانان و حتی مسن‌ترها سرگرم شدن با بازی‌های کامپیوتری است و بدون شک در ایران هم این سرگرمی از محبوب‌ترین‌ها است اخیرا آماری رسمی ارائه شد که نشان می‌دهد ایران ۲۳ میلیون گیمر فعال دارد. اما در حین‌ بازی‌های کامپیوتری یکی از شایع‌ترین مشکلات ایجاد وقفه و هنگ شدن‌های متوالی دستگاه است که همه هیجان بازی را خنثی می‌کند. در اینجا نکاتی را می‌خوانید که می‌توانید با استفاده از آن ها اگر با این مشکل روبه‌رو هستید آن را برطرف کنید یا جلوی آن را بگیرید.اولین نکته برای برخورد با این مشکل رایج در بازی‌ها که روان اجرا نمی‌شوند یا به اصطلاح «لگ» دارند، تمیز کردن و خانه‌تکانی سیستم عامل‌تان است. به‌طور کلی نصب مجدد سیستم عامل می‌تواند سرعت اجرای بقیه برنامه‌ها را هم بالا ببرد. راهکار دیگری که پیش‌رو دارید این است که رم کامپیوتر را افزایش دهید. اگر از بیش از ۴ گیگابایت رم استفاده می‌کنید، باید ویندوز ۶۴ بیتی نصب کنید. نوع رم (DDR۴ یا DDR۳) و سرعت باس آن را هم هنگام خرید در نظر داشته باشید تا با رم فعلی سیستم‌تان و البته نوع رم مورد پشتیبانی توسط مادربردتان همخوانی داشته باشد.

اگر با این روش‌ها باز هم دچار کندی هستید سومین اقدام، خرید یک کارت گرافیک نو است. قبل از خرید به یاد داشته باشید که اندازه و برق مورد نیاز کارت گرافیک موردنظر باید با مادربرد و پاور سیستم‌تان هماهنگ باشد. البته از خنک‌کننده مناسب هم غافل نشوید. اگر هم از سخت‌افزارهای قدرتمند استفاده می‌کنید، بدون درایورهای به روز نمی‌توانید از آنها حداکثر استفاده را ببرید. حتما آخرین نسخه درایور کارت گرافیک خود را از وب‌سایت شرکت سازنده آن دریافت کنید.

روش موثر دیگر این است که به سراغ یک پردازنده قدرتمند بروید و این موضوع در شرایطی توصیه می‌شود که کارت گرافیک شما قوی نیست بنابراین می‌توانید ضعف سیستم‌تان در اجرای بازی‌ها را با یک پردازنده قدرتمند جبران کنید.تا حد امکان پردازنده‌تان را اورکلاک نکنید. اورکلاک کردن برای بالابردن سرعت پردازنده سیستم به‌کار می‌رود اما در بیشتر مواقع در حین بازی اورکلاک کردن تأثیر چشمگیری در سرعت کامپیوترتان ندارد و حتی باعث کاهش عمر پردازنده می‌شود. اگر هم می‌خواهید سی‌پی‌یو سیستم خود را اورکلاک کنید، سیستم خنک‌کننده مناسب و توانا برای آن آماده کنید. گرد و خاک‌های درون کیس را هر از گاهی خالی کنید چون گرد و غبار جلوی خنک‌شدن پردازنده و دیگر قطعات را می‌گیرد و باعث داغ شدن بیش از حد آنها می‌شود. برای این کار می‌توانید کامپیوتر را از برق کشیده و با یک قوطی هوای فشرده گرد و غبار درون کیس را تمیز کنید.

راهکار دیگری که پیش روی شماست این است که از درایوهای پرسرعت SSD استفاده کنید. البته این درایوها گران‌تر از هارد دیسک‌های معمولی هستند و ظرفیت کمتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین مقرون به صرفه است که از هر دو کنار هم استفاده کنید؛ سیستم عامل تان به همراه برنامه‌ها و بازی‌ها را روی SSD و بقیه اطلاعات را روی هارد معمولی ذخیره کنید.به‌خاطر داشته باشید که دستکاری‌ها و تغییرات نرم‌افزاری به اندازه ارتقاهای سخت‌افزاری موثر نیستند، پس اگر سخت‌افزار قدرتمندی ندارید، انتظار معجزه نداشته باشید. اگر پس از ارتقای سخت‌افزاری هنوز هم بازی‌ها آن‌طور که می‌خواهید اجرا نمی‌شوند، باید شروع به کم کردن جزئیاتی کنید که باعث کاهش سرعت بازی شده‌اند. روش‌های زیر را به کار ببرید:

Anisotropic Filtering را خاموش کنید. Anisotropic Filtering کیفیت ظاهری بازی را بهبود می‌بخشد اما شما حین بازی زیاد متوجه آن نمی‌شوید. اگر بازی کند است آن را خاموش کنید. سایه‌ها یا Shadows را هم کم کنید. اگر باز هم حین اجرای بازی با لگ مواجه شدید، Shadows را هم به کمترین مقدار ممکن برسانید. بازتاب‌ها و انعکاس‌ها (reflection) را خاموش کنید. با خاموش کردن آن سرعت بازی بهبود پیدا می‌کند امّا سطوحی که بازتاب‌دهنده نور هستند(مانند آب) به‌صورت مات دیده می‌شوند. بقیه افکت‌ها را کاهش دهید. نیازی نیست که تمام افکت‌ها و جلوه‌های بصری بازی را به حداقل برسانید. قدم به قدم آنها را کم کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

تنظیمات V-Sync را دستکاری نکنید. اگر تنظیمات V-Sync به هم بریزد، با پدیده‌ای به‌عنوان Screen Tearing مواجه می‌شوید که به معنی این است که کارت گرافیک شما تصاویر را سریع‌تر از آنچه نمایشگر می‌تواند نمایش دهد، به مانیتور ارسال می‌کند.رزولوشن یا وضوح مانیتور را کم کنید. این باید آخرین گزینه‌ای باشد که آن را کاهش می‌دهید. زیرا با کم کردن وضوح تصویر، کیفیت بازی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

با استفاده از تسک منیجر ویندوز، برنامه‌هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند (به جر آنتی ویروس) را ببندید. آنتی ویروس خود را به روز کنید و سیستم را به‌طور کامل اسکن کنید. از Gaming Mode آن هم استفاده کنید تا Notificationهای پی در پی آن مزاحم بازی شما نشوند. اگر مشغول بازی آنلاین یا تحت شبکه هستید، از روترهای مخصوص بازی استفاده کنید و حتی‌الامکان از ارتباط بیسیم استفاده نکنید. اگر هم مجبورید به شبکه وایرلس وصل شوید، اطمینان حاصل کنید که از سیگنالی قوی بهره‌مند است و از استاندارد N پشتیبانی می‌کند و جزو سری B یا G نیست.

اگر همه این راه‌ها موثر نبود یک راهکار نرم‌افزاری نیز برای برطرف شدن مشکل شما هست. به وسیله یک نرم‌افزار کاربردی بهینه‌سازی ویندوز برای افزایش سرعت بازی در کامپیوتر استفاده و بیشتر این مشکلات را رفع کنید و بازی‌تان را به خوبی و بدون اختلال اجرا کنید. این نرم‌افزار یا چیزی مشابه آن را می‌توانید از بازارهای مجازی خریداری کنید.