تغییر مدیریت را ترمیم می‌کنیم

دنیای اقتصاد- حکم قطعی انتصاب علی زهتاب به سمت رییس جدید سازمان نظام مهندسی اصفهان به تایید رسید تا وی جایگزین علی پزشکی گردد. اختلافات میان اعضای منتخب، تغییر به یکباره ساختار سازمان نظام مهندسی، تعدیل نیروی انسانی در تشکیلات اداری و مواردی دیگر از این دست، که از ابتدای سال جاری نگاه ها را به سمت این سازمان معطوف کرده بود، اخبار ناخوشایندی بودند که از گوشه و کنار این سازمان، به گوش می رسید. اما حذف رییس این سازمان از هیات مدیره، تکان دهنده ترین رویدادی بود که توجه تمامی اذهان را به سمت خود جلب کرد. هرچند در این میان، علی پزشکی، حاضر به مصاحبه در خصوص دلایل برکناری خود نشد و حتی لفظ برکناری را شایسته ندانست. اما با تایید این اتفاقات، اعلام کرد که بهتر است بجای واژه ی "برکناری"، از لفظ "خروج از هیات مدیره" استفاده شود و در این بین درخواست کرد تا رای صادره از شورای انتظامی، به منظور بررسی مجدد متوقف گردد. به نظر می رسد حالا چرخ های قفل شده سازمان نظام مهندسی اصفهان، روان تر حرکت کند و اعضای هیات مدیره با تفاهم و تدبیر خود تلاش کنند تا سازمان تعامل خود را با سایر دستگاهها همچون گذشته حفظ کرده و موانع حاکم بر رکود صنعت ساختمان را مرتفع نماید.

با خروج علی پزشکی از سازمان نظام مهندسی اصفهان، سیدمحمد موسوی- عضو علی البدل- جانشین وی شد و حتی زمزمه هایی از انتخاب علی زهتاب به عنوان رئیس جدید این سازمان به گوش رسید تا اینکه این خبر به طور رسمی از سوی روابط عمومی سازمان نظام مهندسی اصفهان تایید و اعلام شد. رئیس جدید سازمان نظام مهندسی اصفهان در گفتگوی اختصاصی با دنیای اقتصاد در خصوص دلیل کناره گیری علی پزشکی از ریاست این سازمان، گفت: مطابق قانون نظام مهندسی مواردی تحت عنوان تخلفات حرفه ای وجود دارد که مجازات هایی برای آن تعیین شده است. بحثی که برای پزشکی اتفاق افتاد از این دست بوده که بخشی از آن مربوط به سال ۸۹ و پیش از عضویت وی در مقام ریاست سازمان بوده که در شورای انتظامی مطرح شد. علی زهتاب گفت: شورای انتظامی نظام مهندسی زمانی که وارد رسیدگی به تخلفی شد و حکمی صادر کرد اعضای نظام مهندسی مجبور به تمکین از این رای و قانون هستند. شاید یکی از آسیب های بزرگ در این روند عدم تجدید نظرخواهی به این نوع احکام صادره باشد که بعضا باعث ساقط شدن ناگهانی افراد می شود. وی افزود: قانون عنوان می کند اگر فردی عضو هیات مدیره نظام مهندسی باشد و چنین حکمی برای وی صادر شود از تمام سمت های خود در هیات مدیره عزل می شود. وی با تاکید بر اینکه اعضای هیات مدیره نظام مهندسی اصفهان و حتی شخص علی پزشکی نیز نسبت به اجرای این حکم تمکین کرده اند، بیان داشت: مطابق این قانون علی پزشکی در حال حاضر دیگر عضو هیات مدیره نظام مهندسی نیست.

رئیس جدید سازمان نظام مهندسی اصفهان در پاسخ به اینکه پروانه فعالیت علی پزشکی در نظام مهندسی پابرجاست یا خیر، بیان داشت: این پروانه تا مدتی تعلیق است. به گفته ذهتاب، احکام شورای انتظامی برای تعدادی از مهندسین صادر می شود اما به دلیل اینکه علی پزشکی ریاست سازمان نظام مهندسی را برعهده داشت، این حکم بازتاب بیشتری پیدا کرد.وی در پاسخ به این سوال که تغییر ریاست نظام مهندسی اصفهان آسیبی به بدنه این سازمان وارد می کند یا خیر، گفت: به هرحال آسیب که وارد شده است ، ولی از نظر تعداد یک نفر از هیات مدیره حذف و سید محمد موسوی به عنوان عضو علی البدل جایگزین علی پزشکی شده است. زهتاب تاکید کرد: باید تلاش کنیم این خلاء تغییر مدیریتی را ترمیم کنیم. امیدواریم در دوره هفتم هیات مدیره نظام مهندسی شاهد پیشرفت این سازمان باشیم. برنامه سازمان نظام مهندسی را هیات مدیره تدوین می کند و سازمان در راستای اجرا و رسیدن به آن اهداف حرکت می کند، رئیس سازمان نیز به عنوان مجری مصوبات نسبت به اجرای آن اقدام خواهد کرد. وی افزود: با کم و زیاد شدن یک نفر اتفاق خاصی در ساختار نظام مهندسی اصفهان نخواهد افتاد البته دیدگاه ها متفاوت است چرا که برخی امور در طول ۶ ماه گذشته فراهم شده و تا دو ماه آینده نمود ظاهری پیدا می کند.

زهتاب تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی زنجیره ای است که باید با ارگان های دیگر همچون شهرداری، وزارت راه و شهرسازی وسازندگان مسکن وساختمان، انبوه سازان تعامل و حرکت همه جانبه ای داشته باشد. به گفته وی، تعامل درون سازمانی و ‌برون سازمانی، بررسی راهکارهای نوین معیشتی جامعه مهندسین، حمایت از مهندسین جوان و تکریم بزرگان این حوزه از اولویت های مدیریتی است. وی ادامه داد: به دلیل رکود صنعت ساختمان و تعداد پروژه های ساختمانی محدود، متاسفانه حضور مهندسان در ساخت و ساز کمرنگ شده که این موضوع باعث آسیب به نظام مهندسی در کل کشور شده است. رئیس نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به اینکه سازمان دغدغه معیشت اعضا را دارد، تاکید کرد: در جهت حمایت از جامعه بزرگ مهندسین استان، یکی از اهداف و دغدغه های مدیریتی در دوران جدید، بررسی سریع راهکارهای نوین با استفاده از نظرات و پیشنهادات اعضا، خصوصا استفاده از نظرات نسل جوان جامعه مهندسین در این زمینه است. وی همچنین با تاکید بر تخصصى سازى کمیسیون هاى سازمان و بهره گیرى از استاندارد ها و مقررات ملى ساختمان، افزود: در راستاى برنامه ریزى شهرى و مدیریت اصولى و فنى نظام مهندسى ساختمان در استان، همکارى و هماهنگى مستمر و قانونمند سازمان و شهردارى هاى استان اصفهان ضروری است.

زهتاب، تعامل بامسئولین در جهت تسریع در اجرای قوانین نظام مهندسی ساختمان و بهره گیرى از توانمندى مهندسین سازمان را یکی دیگر از اولویت های مدیریتی خود عنوان نمودند. وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح مجریان ذی صلاح در اصفهان که از ابتدای سال گذشته نسبت به اجرای آن تاکید شد، گفت: هیات مدیره دوره گذشته و کنونی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی و استانداری تاکید زیادی بر اجرای صحیح طرح مجریان ذی صلاح دارد و باید بستری فراهم شود که این موضوع حالت صوری پیدا نکرده و به طور واقعی پیاده سازی شود. رئیس نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با تاکید بر اینکه قرار دادن مجری واقعی سر ساختمان بسیار سخت است، بیان داشت: اگر قصد داشتیم بر روی کاغذ طرح مجریان ذی صلاح اتفاق بیفتد سال های گذشته اجرای این طرح عملی شده بود اما دغدغه ما اجرای واقعی این موضوع است. وی با بیان اینکه باید مجریان ساختمان را شناسنامه دار کنیم و آنها را در چارچوب قانون قرار دهیم، تاکید کرد: عدم اجرای درست مجری ذی صلاح بیشتر به رکود ساخت و ساز در بازار منجر خواهد شد.