میزان تولید کربن، ملاک تردد در لندن

حضور خودروهای هیبریدی در ۱۵ سال گذشته تحولی در دنیای ماشین‌های موتور احتراقی به‌حساب می‌آمد و ترکیب موتور بنزینی یا دیزلی با موتورهای الکتریکی همنشینی تاریخ‌سازی در این صنعت در نظر گرفته می‌شده است. تویوتا پریوس به‌عنوان اولین خودروی تولیدی در این کلاس در زمان معرفی شگفتی زیادی را در محافل خودرویی به‌وجود آورد. اما موضوعی که اهمیت دارد استقبال مشتریان از این نوع خودروها است که مشخص می‌کند این همنشینی تا کی ادامه خواهد یافت. از دیگر مواردی که باعث می‌شود یک محصول توان رقابتی در این بازار رقابتی خودروها پیدا کند حمایت دولت‌ها و سازمان‌های محیط زیستی است که با اعمال محدودیت‌ها یا تشویق‌های مالیاتی در موفقیت یک برند نقش آفرینی می‌کنند.

خودرو‌سازهایی مانند فراری و بی‌ام‌و و چند شرکت بزرگ دیگر هم از این نوع سیستم پیشرانه در محصولات گران قیمتشان استفاده کرده‌اند. فراری با ساخت لافراری هیبریدی توانسته است محصولی در خور توجه و بسیار پیشرفته با مصرف بسیار مناسب در سرعت‌های معمولی تولید کرده و تحولی در دنیای سوپر اسپرت‌ها را ایجاد کند. در آن سوی میدان بی‌ام‌و با محصول پر‌شتاب هیبریدی‌اش با نام i۸ توانسته رکورد فروش را بشکند اما این موفقیت‌ها گویا در آینده‌ای نه‌چندان دور با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ خواهند شد. به نظر می‌رسد در میان نبردهایی که در دنیای ماشین‌های نوین در جریان است خودروهای برقی با خودروهای هیبریدی هم وارد جنگ شده‌اند و از طرفی در تلاشند تا با شکست خودرو‌های بنزینی و دیزلی آینده این صنعت را در دستان خود بگیرد. اما تحولات اخیر نشان می‌دهد در این هدف خودروهای برقی توانسته‌اند گوی سبقت را از هیبریدی‌ها بربایند و تا حدودی پیروز میدان باشند. با تمام حمایت‌هایی که از خودروهای هیبریدی در گذشته شده است تمایل مردم به سمت خودروهای تمام برقی در حال افزایش است. این حمایت‌ها در قالب جای پارک رایگان در مراکز شهر و تخفیف‌های مالیاتی یا اجازه تردد در برخی نقاط شلوغ شهری بوده است. اخیرا در لندن تنها به خودروهای تمام برقی یا خودروهای هیبریدی که نیروی اصلی خودرو از طریق موتور الکتریکی تولید می‌شود اجازه تردد به تمام نقاط شهرداده می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود افرادی که برای بهره‌مندی از این تخفیف‌ها به سمت خودروهای هیبریدی متمایل شده بودند به سمت خودروهای برقی بروند. این تصمیم در دو سال گذشته گرفته شده است اما دارندگان این خودروها دو سال زمان داشتند تا نسبت به تعویض این خودروها با خودروهای تمام برقی اقدام کنند البته اگر به‌دنبال استفاده از مزایا و تشویق‌ها هستند، مهلتی که این روزها به پایان رسیده است و برای حضور در مرکز شهر لندن تنها با پرداخت عوارض آن امکان پذیر خواهد بود. در واقع بر‌اساس این تصمیم هر نوع خودرویی که در هر کیلومتر بیشتر از ۷۵ گرم دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کند نمی‌تواند وارد برخی از مناطق شهر لندن شود. جالب است بدانیم تویوتا پریوس جدید ۷۶ گرم در هر کیلومتر دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کند که سوال‌های زیادی در این باره مطرح می‌شود که آیا این خودرو به خاطر یک گرم شامل این قانون می‌شود یا نه. دولت‌ها و موسسات محیط زیستی تاثیر زیادی در جهت دهی به آینده خودرو‌سازی در دنیا دارند و می‌توانند با ارائه تشویق‌ها و یا ممنوعیت‌های قانونی مانع افزایش آلایندگی‌ها در خودروها شوند. در آمریکا با مشخص شدن مقدار مصرف ۴ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سال ۲۰۲۵ کابوسی برای خودروهای بنزینی مخصوصا شاسی‌بلند‌ها و تراک‌ها رقم خورده است و آنها در تلاشند با سرمایه‌گذاری‌های زیاد و با باز‌طراحی پیشرانه‌ها و سایر بخش‌های خودرو به این عدد که به عقیده برخی کارشناسان دست نیافتنی است، برسند.

آنچه اهمیت دارد این است که خودروهای برقی آینده دنیای ماشین‌ها را متحول خواهند کرد و وجود خودرو‌سازانی مانند تسلا و بنز در این میان می‌توان انتظار داشت در مدت زمان کوتاهی بسترهای لازم برای حضور گسترده این خودروها در خیابان‌ها فراهم شود. موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که منابع تولید انرژی این خودروها نیز باید از نوع پاک باشند و اینطور نباشد که با سوزاندن زغال‌سنگ‌ها یا سوخت‌های فسیلی برق مورد نیاز خودروهای سبز فراهم شود. در اروپا این موضوع رنگ حقیقت به خود گرفته است و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ مقدار تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر به مقدار ۸۴ درصد افزایش یافت. این مقدار افزایش به این معنا است که برق مورد نیاز خودروهای برقی از منابع تجدید‌پذیر به‌دست آمده است و می‌توان ادعا کرد که خودروهای برقی و سبز در چرخه تولید برق مورد نیازشان هم مراحلی سبز طی شده است.

میزان تولید کربن، ملاک تردد در لندن

میزان تولید کربن، ملاک تردد در لندن