ورود پهپادها به بازار مسکن
این روزها هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها، دیگر به بخشی از زندگی عادی و روزانه مردم دست کم در بعضی کشورهای جهان تبدیل شده‌اند. از حضور در رستوران‌ها برای سرو غذا گرفته تا پرواز در خیابان‌ها برای انتقال بسته‌های پستی و تهیه گزارش خبری. هر روز هم بر دامنه حضور و فعالیت این ابزارهای جدید فنی و تکنولوژیک در زندگی عادی مردم افزوده می‌شود. به طوری که در بعضی کشورها مانند آمریکا یا فرانسه، حقوقدانان در حال تهیه قوانین مخصوص درباره استفاده از پهپادها و روندهای حاکم بر تولید و استفاده تجاری از آنها هستند. یکی از دامنه‌های جدید حضور پهپادها، بازار مسکن است. پهپادها به بازار مسکن هم پا گذاشته‌اند.
شرکت ساخت‌و‌‌ساز کوماتسو در ژاپن به تازگی اعلام کرده که برای حل مشکل کمبود کارگر ساختمانی، می‌خواهد پهپادها و بلدوزرهای کنترل از راه دور بدون سرنشین را وارد کارهای ساختمانی‌اش کند. این شرکت ژاپنی که در زمینه تکنولوژی ساخت‌و‌‌ساز و ارائه تجهیزات فنی این بخش هم فعالیت می‌کند، اعلام کرده که می‌خواهد برای اولین از هواپیماهای بدون سرنشین، بلدوزر بدون سرنشین و دستگاه‌های حفاری کنترل از راه دور، برای فعالیت‌های ساختمانی‌اش به ویژه در مراحل اولیه ساخت‌و‌‌ساز که شامل حفاری و ایجاد چارچوب ساختمان است، استفاده کند. بر اساس برنامه‌ای که این شرکت ژاپنی مستقر در توکیو اعلام کرده، پهپادهای ساخت آمریکا، کار نقشه‌برداری از مکان ساخت‌و‌‌ساز را انجام می‌دهند و این تصاویر را به کامپیوترهای مرکز ارسال می‌کنند. کامپیوترها، مدل‌های سه بعدی سازه را طراحی می‌کنند. سپس این مدل‌ها به بلدوزرهای بدون سرنشین سپرده می‌شود و آنها دست به کارحفاری در محل می‌شوند. قرار است پهپادهایی که این شرکت از آنها استفاده می‌کند توسط شرکت اسکای‌کچ در سان‌فرانسیسکو ساخته شود. پهپادهایی که در کار ساخت‌و‌‌ساز حضور دارند با دیگر پهپادهایی که تاکنون با مصارف نظامی و تجسسی و حتی مراسلاتی در آمریکا ساخته شده متفاوت هستند و از طراحی ظریف‌تر و مهندسی‌تری برخوردار خواهند بود.
این شرکت ژاپنی می‌گوید هدفش این است که روزی همه کارهای ساختمانی و ساخت‌و‌‌سازش را ماشین‌ها و دستگاه‌هایی شبیه پهپادها انجام دهند. انسان‌ها فقط کار برنامه‌ریزی این ماشین‌ها را انجام دهند و با فشار دادن یک دکمه آنها را به کار بفرستند. البته اپراتورهای انسانی باید در سراسر کار بر کار این ماشین‌ها نظارت داشته‌باشند و هر جا که لازم بود مداخله کنند. شرکت کوماتسو می‌خواهد بنیانگذار و مبتکر استفاده از پهپادها در صنعت ساخت‌و‌‌ساز باشد و بعد از طراحی و ساخت این ماشین‌ها، آنها را در اختیار دیگر شرکت‌ها بگذارد. این شرکت نام پروژه خود را ساخت‌و‌‌ساز هوشمند گذاشته و اجرای آن را از ماه فوریه آغاز کرده‌است. مدیرعامل این شرکت در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال گفته‌است، نیروی کار ژاپن مانند جمعیتش در حال پیر شدن است. همین حالا هم در بخش‌های زیادی از ژاپن بحران و کمبود نیروی کار وجود دارد. این بحران و کمبود نیروی کار به ویژه در ساخت‌و‌‌ساز بیشتر از جاهای دیگر دیده می‌شود. به همین خاطر باید هر چه زودتر برای این بخش فکری کرد. با توجه به اینکه مسکن همین حالا هم در ژاپن صنعت پرمشکلی است و مردم برای خرد مسکن دچار مشکل هستند. استفاده از تکنولوژی و هوشمند کردن این بخش می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.
ژاپن خود را برای میزبانی المپیک تابستانی سال ۲۰۲۰ در توکیو آماده می‌کند و ساخت‌و‌‌ساز برای این منظور شدت گرفته‌است. استفاده از پهپادها در این ساخت‌و‌‌سازها می‌تواند سرعت کار را بالا ببرد.
شرکت کوماتسو مدت‌ها است که بر روی مکانیزه کردن صنعت ساخت‌و‌‌ساز کار می‌کند. مشکل اصلی در این مسیر تا کنون، چگونگی استفاده از ماشین برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق بوده‌است. اکنون استفاده از پهپادها این مشکل را حل کرده‌است. تهیه تصاویر هوایی و اطلاعات از هوا به جای زمین، پیشرفت عمده‌ای در راه مکانیزه کردن صنعت ساخت‌و‌‌ساز است که پهپادها در این زمینه کمک بزرگی کرده‌اند. به ویژه برای ساخت سازه‌های عظیم، این جمع‌آوری اطلاعات هوایی بسیار مفید و کارآمد است. جمع‌آوری اطلاعات از چنین مکان‌هایی و برای ساخت سازه‌های بزرگ در گذشته، دست کم دو نیروی کار و یک هفته زمان می‌برد. اکنون اما با استفاده از پهپادها، می توان حداکثر در یک تا دو ساعت، همه اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرد. شرکت سازنده پهپادهای مورد نیاز کوماتسو، وعده داده که در یک سال، همه پهپادهای مورد نیاز برای انجام هزار پروژه ساختمانی این شرکت در سراسر جهان را تامین کند. شرکت کوماتسو پیش‌بینی کرده که در دو سال آینده به 200 پهپاد نیاز خواهد داشت تا کارهای ساخت‌و‌‌سازش را با هزینه کمتر و به صورتی ایمن‌تر انجام دهند.
در سال های اخیر چندین شرکت ساختمانی از تجهیزات خودکار برای کارهایی مثلا در معدن استفاده کرده‌اند. اما برنامه کوماتسو اولین برنامه از این نوع برای استفاده از ماشین‌های بدون سرنشین در ساخت‌و‌‌ساز و کارهای ظریف و طراحی و جمع‌آوری اطلاعات است. مدیرعامل این شرکت گفته‌است، مسکن، چالش و بحرانی سراسری در جهان است. همه کشورها از توسعه‌یافته‌ترین تا فقیرترین، با مشکل مسکن و قدرت خرید مردم برای خرید آن و مسائل و مشکلات پیرامون آن روبه‌رو هستند. بنابراین هرگونه تغییر و تحول در صنعت ساخت‌و‌‌ساز می‌تواند گرهی در این بازار بگشاید. آینده بازار مسکن و صنعت ساخت‌و‌‌ساز در ابداع فن‌آوری‌های جدید است. استفاده از پهپادها یکی از این ابداعات گره‌گشا است. البته ورود پهپادها به بازار مسکن و ساخت‌و‌‌ساز می‌تواند به یکی دیگر از نگرانی‌ها پیرامون اینکه روبات‌ها جای انسان‌ها در بازارهای کاری را می‌گیرند و آینده شغلی انسان‌ها را تهدید می‌کنند، دامن بزند. ساخت‌و‌‌ساز یکی از بازارهای همیشه پررونق شغلی در سراسر جهان بوده‌است که ترکیبی از نیروی کار متخصص و غیرمتخصص را در خود جای داده‌است. استفاده از پهپادها به ویژه در طراحی و جمع‌آوری اطلاعات ساخت‌و‌‌ساز، می‌تواند بخشی از این بازار را به ویژه از نیروهای متخصص بگیرد. با این حال ورود آنها به صنعت ساخت‌و‌‌ساز و بازار مسکن، تحولی مهم و تاثیرگذار در این صنعت خواهد بود که دامنه و پیامد آن هنوز مشخص نیست.