محمد رضا قرائتی - مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ایرانیان در سراسر جهان همواره با هوش و پشتکار خود، در عرصه‌های بین‌المللی درخشیده‌اند، و مطمئنا با رونق گرفتن تعاملات بین‌المللی، تولیدکنندگان ما توانایی برند شدن و حضور در بازارهای جهانی به عنوان یک برند مطرح را خواهند داشت. بنابراین، لازم است دراین عرصه به یاری بخش خصوصی بشتابیم.
pic1
به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان ایرانی باید هرچه بیشتر با مبحث برند و برندسازی آشنایی پیدا کنند و حتی دوره‌های آموزشی و مشورتی برای آنان به اجرا درآید.
طبیعی است که با برچیده شدن تحریم‌ها، پیشنهاداتی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنایع و تولیداتمان خواهیم داشت، و در این میان سرمایه‌گذاران در وهله اول توجهشان به برند‌ها و ارزش آنان برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. ارزش‌گذاری برند نیز بحثی است که تاکنون در ایران جدی گرفته نشده است. برندسازی و همچنین تعیین ارزش مادی یک برند از منظرهای گوناگون، مزایای متعددی می‌تواند داشته باشد که در این زمینه می‌توان به رونق صادرات غیر نفتی، افزایش تولید ناخالص ملی، توسعه صنایع، رشد خلاقیت و کارآفرینی و افزایش وجهه و اعتبار تولیدکنندگان اشاره کرد. علاوه براین، مهم‌ترین تاثیر آن می‌تواند بر روی نیروهای کار باشد، چون توسعه برند‌ها موجب رونق کار و در نتیجه اشتغال بیشتر می‌شود. بی شک نیروهای کار و کارمندان یک برند موفق و قدرتمند، با تعلق خاطر، خود را در موفقیت‌های آن برند در عرصه داخلی و بین‌الملل سهیم دانسته و نسبت به اعتلای آن از خود تعصب نشان می‌دهند.


تقویت برندهای ایرانی و حضور در آن‌سوی مرزها
pic2
مظفر علیخانی - معاونت امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
افزایش تولید و توسعه پایدار صادرات غیرنفتی، همواره هدف دیرآشنای برنامه‌های توسعه ایران بوده است. در این خصوص، هر چند که بی‌توفیق نبوده‌ایم، اما با جایگاه و مکانی که در شأن ما باشد فاصله بسیار داریم. از این رو، پرداختن به این امر و آسیب شناسی تولید و صادرات در صدر اولویت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تشکل‌های تابعه از جمله کنفدراسیون صادرات ایران قرار دارد. در این راستا، تلاش‌هایی برای روان‌سازی و ساده‌سازی مقررات تولید و صادرات، تخصیص یارانه‌ها، جوایز تولید و صادرات و حمایت از تشکل‌های تولیدی و صادراتی صورت پذیرفته است. ضمن حمایت از تولید می‌بایستی بستر به شکلی فراهم شود که علاوه بر آنکه صادرکنندگان ما با کمترین مشکل و بیشترین سرعت توان صادر کردن اقلام خود را داشته باشند، بازارهای هدف نیز تمایل نسبتا پایداری به مصرف کالاها و محصولات ایرانی داشته باشند.
در این میان، یکی از راهکارهای اساسی برای حفظ بازارهای به دست آمده و توسعه حضور کالاهایی ایرانی در آن‌سوی مرزها، تقویت برندهای ایرانی است. آنچه در رفتارشناسی مصرف کنندگان به شکل علمی مشاهده و اثبات شده ، تمایل به تکرار خرید از برندهایی است که برای مصرف کننده ایجاد مطلوبیت کرده است. این در حالی است که کالاهای ایرانی بر هویت برند خود سرمایه گذاری اندکی کرده‌اند.
برند یک پدیده پیچیده است؛ نه فقط یک محصول خاص بلکه یک دارایی خاص و منحصر به فرد از یک مالک ویژه است که در طی زمان گسترش یافته، به گونه‌‌ای که شامل مجموعه‌‌ای از ارزش‌ها و ویژگی‌‌های ملموس و غیرملموس می‌‌شود که به صورتی معنادار و مناسب بین محصولاتی که در ظاهر شبیه هم هستند، تفاوت می‌ گذارد.
ارزش برند نیز از نیمه دهه ۱۹۹۰ توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. ارزش برند مانند مشتریان، برای شرکت ارزش آفرینی می‌‌کند و با دو جنبه متفاوت ارزیابی می‌ شود: جنبه عینی و مالی و دیگری جنبه ذهنی که به ادراک مصرف کننده اشاره دارد. ارزش یک برند از دیدگاه مصرف‌ کننده، وعده یک تجربه و وفای به آن است و از چشم‌ انداز کسب و کار، یک سرمایه است که می‌‌تواند منبع درآمدی امن در آینده به شمار آید، که منجر به افزایش ارزش سهام نیز می‌گردد.


تداوم تبلیغات باعث ماندگاری برند خواهد شد
محمد لاهوتی - نایب رییس کنفدراسیون صادرات
اصولا ایجاد برند نیازمند زمینه سازی و فراهم آوردن شرایط آن است و یکی از شرایط تقویت بنگاه‌های اقتصادی، ادغام واحدهای کوچک و تبدیل شدن به واحدهای بزرگ و ایجاد هلدینگ‌ها است که منجر به تولیدی با کیفیت، رقابتی و مداوم خواهد شد و نتیجه آن خلق برند و ماندگاری در بازارهای جهانی است.pic3
با توجه به پتانسیل‌های کشورمان، ما در بعضی از کالاها نظیر فرش دستبافت، از زمان‌های دور صاحب برند بوده‌ایم و گاهی کالاهای ما به عنوان هویت ایران در جهان شناخته شده است.
ولی متاسفانه به دلیل بی‌توجهی، عدم آگاهی، ضعف مدیریتی و عدم ثبت برند و حفظ حقوق معنوی خود عملا باعت شده‌ایم که دیگران با کپی کردن و سوء استفاده از برندهای ایرانی منافع خود را تامین و باعث از دست رفتن فرصت‌های ما بشوند. بعضی از تولیدات ما امروز هم در بازارهای جهانی صاحب نام محسوب می‌شوند که برای حفظ و ماندگاری آن در این بازارها نیازمند ممارست و تلاش دو چندان هستیم. در جهان امروز، یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار، تبلیغات است و شاید بتوان اذعان نمود تاثیرگذاری تبلیغات در معرفی برند و فروش کالا تاثیر بسزایی دارد. ولی آنچه مهمتر است، حفظ و ماندگاری یک کالا براساس کمیت و کیفیت یکسان و متناسب آن است که باعث ماندگاری برند خواهد شد و چنانچه تولید کالایی با نوساناتی مواجه باشد قطعا با بیشترین تبلیغات هم نمی‌توان آن برند را حفظ نمود. درواقع تبلیغات باعث معرفی کالا، کیفیت آن باعت خلق برند و تداوم آن باعث حفظ برند خواهد شد.


برند سازی به عنوان سرفصل تعریف شود
کاوه زرگران - دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران
در حال حاضر با رشد سطح عرضه و پیشی گرفتن آن از تقاضا، شاهد بالا رفتن میزان رقابت در بین بنگاه‌های اقتصادی و البته اقتصاد کشورها هستیم.pic۴
امروز حفظ کیفیت و بازاریابی جزو بدیهیات عرصه رقابت محسوب می شود و قطعاً سهم بیشتر بازار متعلق به محصولی است که بیشتر شناخته شده باشد. گمان می کنم «برند سازی» بر مبنای اهداف و چشم انداز یک شرکت باید به عنوان یکی از ارکان اولیه استراتژی‌های شرکت ها و به عنوان سرفصل تعریف شود. تحقیقات منظم، بازطراحی و اصلاح، پروژه‌های مهمی است که عامل برند‌سازی تولید کننده‌ها خواهد بود. ارتباط مداوم و مستمر با مشتریان و تقویت ساختار شرکت به صورت اتوماتیک سبب تقویت نام تجاری و برند خواهد شد. بازار محصولات غذایی از آنجا ‌که با مصرف روزانه مردم سروکار دارد جزو مهمترین بازارهای نیازمند «برند» سازی بوده و از این قاعده مستثنی نیست. هر روز شاهدیم که چگونه یک محصول با تقویت برند خود برسر زبانها می‌افتد و سهم بیشتری از بازار هدف را تصاحب می‌کند.
با افزایش قدرت خرید مردم (خصوصاً در کشورهای همسایه که مهمترین فرصت صادراتی ما هستند) عوامل مهمتری از قیمت برای مصرف کننده وجود خواهد داشت که اولین آن «برند» است.
بر هیچکس پوشیده نیست، امروز شرکتهای معتبری در صنعت غذا داریم که صادرکنندگان نمونه هم هستند. این به معنی وجود پتانسیل در برندهای ایرانی است. مطمئنا در صورت تداوم خوشفکری صاحبان صنایع، روزی را خواهیم دید که حداقل در بازار منطقه برند‌های ایرانی بیشتر از سایر برندها در قلب و روح و خواست مشتری جا گرفته باشند. شناخت اجتماعی و روانشناختی بازارهای هدف در تعریف برند بسیار مهم است.