تحلیل سیاست های مدیریت شهری در ادوار گذشته

مدیر هماهنگی مناطق و سازمانهای شهرداری اصفهان گفت: به منظور رشد و شکوفایی شهر و تعریف پروژه‌های شاخص، معاونت هماهنگی در نظر دارد خط‌مشی‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری در ادوار گذشته را تحلیل کند.

بهروز نصرآزادانی در گفت و گو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: اجرای پروژه‌های محرک توسعه یا برنامه‌ریزی پروژه‌های شاخص عبارت است از شناسایی، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بسیار ارزشمند و برجسته که نقشی تأثیرگذار در بازآفرینی شهری دارند و زمانی توجیه‌پذیرند که بتوانند دیگر سرمایه‌گذاری‌ها را جذب کنند. وی با اشاره به ویژگی پروژه‌های شاخص افزود: پروژه‌های شاخص باید اصالت داشته و خودپایدار باشند، دوم اینکه نقطه تجمعی برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در شهر باشند، و در نهایت باید باعث کسب شهرت و آوازه بیشتر برای شهر گردند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود هزینه‌های کلی مدیریت شهر و حاکمیت در بازآفرینی شهر کاهش پیدا کند. مدیر هماهنگی مناطق و سازمانهای شهرداری اصفهان با بیان اینکه شاخص‌ترین نقش پروژه‌های شاخص، گسترش بازاریابی برای نواحی قابل‌توسعه شهر و در واقع بازاریابی شهری است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاید با چنین دیدگاهی، طرح‌های مختلفی تحت عنوان «پروژه‌های شاخص» در کلانشهر اصفهان تعریف و اجرا شده است. اما با گذشت سال‌ها از اجرای آنها به نظر می‌رسد به اهدافی که داشته‌اند، نائل نشده‌اند.

نصرآزادانی خاطرنشان کرد: امروز مدیریت شهر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا طراحان و برنامه‌ریزان پروژه‌های محرک توسعه یا همان پروژه‌های شاخص به کل مسائل پروژه‌هایشان در بلندمدت و کوتاه‌مدت فکر کرده‌اند؟ آیا پروژه‌ها در پاسخ به شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی، «ایده خوبی» بوده‌اند؟ آیا آنها صرفاً با یک شور و اشتیاق محض اجرا شده‌اند، و مهم نبوده است که چه ابزارهای پرهزینه و نافرجامی برای رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی در یک پهنه‌اند؟ وی اظهارکرد: با تمرکز و بررسی بیشتر در این موضوعات درمی‌یابیم که کار بسیار سختی است، چرا که در دل این پرسش‌ها، ضرورت بررسی نقش خط‌مشی‌گذاری یا سیاست‌گذاری شهری نهفته است. در این راستا معاونت هماهنگی در نظر دارد خط‌مشی‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری در ادوار گذشته را تحلیل کند. مدیر هماهنگی مناطق و سازمانهای شهرداری اصفهان ادامه داد: با یک بررسی سرانگشتی می‌توان فهمید که بسیاری از پروژه‌های به‌اصطلاح شاخص نتوانسته‌اند به بهره‌برداری رسیده و باعث شوند سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در شهر اصفهان جذب شود و از همه مهمتر، نقش بازاریابی شهری را برای جذب شهروندان، گردشگران، سرمایه‌گذاران مطلوب را برای سفر یا استقرار در شهر به‌خوبی ایفا نمایند. نصرآزادانی بیان کرد: این تحلیل خط‌مشی‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری کمک می‌کند تا از تکرار برخی از خطاهای گذشته خودداری شده و سیاست‌های تازه‌ای برای رشد و شکوفایی شهر ترسیم شود.