ورود شهرداری به مصلای تهران
سال‌ها است که چشمان شهروندان تهرانی هنگام عبور از اراضی عباس‌آباد به ساختمان‌های نیمه‌کاره مصلای تهران عادت کرده، به گنبد سیمانی و گلدسته‌های بزرگ آن که هنوز در مراحلی از ساخت تکمیل نشده است. به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها هم این پروژه تکمیل شود. شهردار تهران درروزهای پایانی فروردین ماه اعلام کرد که مسوولیت اتمام مصلای تهران به عهده شهرداری تهران گذاشته شده است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام این خبر را اعلام کرد و نوشت که اتمام پروژه مصلای تهران به شهرداری تهران واگذار شده است.
او در همین روز به میان خبرنگاران آمد و با بیان اینکه مصلای تهران یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تهران است که قریب به ۳۰ سال است که این پروژه باقی مانده است گفت: بر این اساس با رهنمود‌ها و دستورات مقام معظم رهبری و بر اساس کاری که در برنامه سال ۹۴ پیش‌بینی شده است، در شهرداری تهران درگیر مصلای تهران نیز خواهیم شد. شهردار تهران برای تکمیل این پروژه معاونت عمرانی خود را نیز تغییر داد و او مازیار حسینی را مسوول اتمام پروژه مصلی کرد.
اما سخنان شهردار تهران با واکنش مدیران مصلای امام (ره) روبه‌رو شده است. روابط عمومی مصلی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «صحبت‌های شهردار تهران جناب آقای دکتر قالیباف را خلاف ادب و اخلاق حرفه‌ای دانسته و هرگونه توافق با شهرداری تهران جهت تکمیل پروژه مصلی را تکذیب می‌نماید. کندی عملیات عمرانی بخشی از پروژه مصلی، علاوه بر عدم تخصیص به موقع اعتبارات، عدم همکاری برخی از سازمان‌های مرتبط از جمله شهرداری تهران است.»
محمدجعفر علیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی هم رسما اعلام کرد که نه تنها ادعای شهردار تهران به شدت تکذیب می‌شود بلکه برنامه‌های وزارت راه برای تکمیل این پروژه مانند سال‌های قبل ادامه داشته و حتی با افزایش بودجه صورت گرفته این عملیات اجرایی در سال جاری با سرعت بالاتری نیز پیگیری خواهد شد.
به گفته وی، بودجه امسال در نظر گرفته شده برای تکمیل مصلای تهران به صد میلیارد تومان رسیده است که در قیاس با سال‌های گذشته رشد 6 برابری را نشان می‌دهد. این یعنی مجموعه وزارت راه برای تکمیل مصلای تهران برنامه‌های گسترده‌ای دارد و قطعا هیچ طرحی مبنی بر جابه‌جایی اختیارات یا سپردن امور به شهرداری مشاهده نمی‌شود.
اما چرا شهرداری به تکمیل مصلای تهران ورود پیدا کرد؟
احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در خصوص ورود شهرداری به ساخت مصلای امام (ره) با بیان اینکه با طولانی شدن روند ساخت و ساز مصلی تهران، این بحث که شهرداری تهران بتواند مدیریت کار را خودش بر عهده بگیرد، مطرح شد، گفت: کلیات این موضوع در سرفصل بودجه 94 شهرداری نیز آمده و شورا با این بحث که شهرداری تهران بتواند از محل تهاتر، مصلی را به اتمام برساند، موافقت کرده است. این موضوع در خصوص جدید رویان نیز اتفاق افتاده است که شهرداری بدون استفاده از منابع مالی شهرداری و با استفاده از تهاتر و به شکل کارگزاری وارد این دو پروژه شود.
دنیامالی ادامه داد: پیشنهاد ورود شهرداری به پروژه مصلی توسط شهردار مطرح شده و شورا نیز با این موضوع موافقت کرده است، برای اعضای شورا مهم نیست این پروژه توسط چه نهادی به سرانجام برسد بلکه برای ما مهم است که این پروژه با کیفیت تمام به پایان برسد و بلاتکلیف بودن چنین پروژه مهمی چندان وجهه خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه تنها بحث ساخت و ساز مصلی مطرح نیست، بلکه گشایش‌ها و تملک زمین‌های اطراف آن هم هست، گفت: اگر کار جدی پیگیری شود، در سقف زمانی 3 الی 5/ 3 سال به اتمام می‌رسد؛ به خصوص این پروژه به دلیل تملک‌های زیادی که دارد، پروژه سنگینی است که امیدواریم با کیفیت هر چه بهتر تمام شود.
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به اینکه بودجه مصلی، بودجه کاملی است و شورا دست شهرداری را برای این پروژه باز گذاشته است، گفت: شورا حق کارگزاری به شهرداری داده تا هر چه سریع‌تر این پروژه را تکمیل کند.
رحمت‌الله حافظی نیز با تاکید بر اینکه بحث واگذاری پروژه مصلی به شهرداری مطرح نیست، گفت: نمایندگان پارلمان محلی تهران از تاخیر در پروژه مصلی گله‌مند هستند زیرا سال‌ها این پروژه به طول کشیده و هنوز مصلی قابلیت بهره‌برداری کامل را ندارد و اختلال در خدمات باعث مشکل برای شهروندان تهرانی شده است.وی ادامه داد: شورا منابعی را برای تکمیل این پروژه پیش‌بینی و تکلیف کرده شهرداری در این پروژه همکاری و آن را به اتمام برساند. کار شهردار به استناد مصوبات شورا بوده است.حافظی تاکید کرد: شهرداری مسوولیتی برای ساخت مصلی ندارد. شاید باید در تغییر کاربری‌ها، همکاری بیشتری می‌کرده اما تکلیفی برای حضور در بحث‌های عمرانی آن نداشته است.
اما تعهدات عمل نشده شهردار در خصوص تکمیل مصلی چیست؟
اقبال شاکری می‌گوید، حدود ۱۰، ۱۵ سال پیش تفاهم‌نامه‌ای میان عالی‌ترین مقامات اجرایی کشور یعنی وزیر مسکن وقت، شهرداری و مدیریت مصلی مصوب می‌شود که بر اساس این مصوبه مسوولیت هر نهادی به‌طور دقیق مشخص شده و مسوولیت‌هایی نیز برای شهرداری تهران پیش‌بینی می‌شود. ایجاد بعضی از دسترسی‌ها، آزادسازی املاک، ایجاد پیاده‌راه، قدمگاه و... بخشی از این مسوولیت‌ها بوده است.وی با بیان اینکه چند ماه گذشته نیز برای تکمیل مصلای تهران برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد، گفت: مصلی به‌عنوان مهم‌ترین جایگاه نماز جمعه در پایتخت باید هر چه زودتر تکمیل شود. من چندین بار در صحن شورا نسبت به عدم تکمیل مکانی که به نام حضرت امام(ره) است، تذکر دادم و باید هر چه زودتر این پروژه به پایان برسد.این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه در یکی از تبصره‌های بودجه ۹۴ نیز برای تکمیل مصلای امام(ره) به صورت کارگزاری اعتباری پیش‌بینی شده، گفت: شهردار تهران، معاون عمرانی سابق خود را مسوول تکمیل این پروژه کرده است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تکمیل آن انجام شده و من تعجب می‌کنم که چرا مسوولان مصلی این‌گونه حضور شهرداری در تکمیل این پروژه را رد می‌کنند. به نظر من تا شهرداری وارد این پروژه نشود، کار مصلی تمام نخواهد شد، همان‌طور که حضور شهرداری در برخی از پروژه‌های ملی سبب تکمیل این پروژه‌ها شده است.شاکری اضافه کرد: شاید نحوه بیان این موضوع که مصلی ۳۰ سال است بلاتکلیف است و مشخص نشده، سبب دلخوری مسوولان مصلی شده است.مصلای تهران در ۲۰٤ هکتار از اراضی عباس‌آباد در زمینی به وسعت ۶۵ هکتار که از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به خیابان عباس‌آباد، از شرق به خیابان شهید قنبرزاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس محدود است، در حال احداث است.