فارس- مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت گندم آبی رفت. هاشم ولی‌پور مطلق با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی است که تاثیر مثبتی بر دیگر مقولات امنیتی می‎‏گذارد، اظهار کرد: گندم نقش مهمی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند. وی افزود: سیاست کشور خودکفایی در تولید گندم است بنابراین از سال‌ها پیش برنامه‎ریزی‌هایی در این راستا انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تولید گندم کشور از ۶ میلیون تن در سال گذشته به ۱۰ میلیون تن در سال زراعی جاری برسد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مدت زمان توصیه به کاشت گندم را از اول آبان تا ۱۵ آذر اعلام کرد و ادامه داد: کمبود منابع آبی مانع شکوفا شدن استعدادها و ظرفیت‌های موجود در عرصه کشاورزی در استان می‎شود. ولی‌پور مطلق به سطح کاشت گندم در استان اشاره کرد و گفت: پیش‎بینی می‎شود در سال زراعی جاری ۲۱ هزار و ۹۳۶ هکتار از مزارع استان زیر سطح کشت گندم آبی برود. وی به زمان برداشت محصول گندم در استان اشاره کرد و گفت: فصل برداشت این محصول اواخر اردیبهشت ماه است که پیش‎بینی می‎شود ۶۱ هزار و ۸۲۳ تن گندم آبی از سطح مزارع استان برداشت شود. مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیشترین سطح کشت گندم آبی را مربوط به شهرستان قاین دانست و افزود: ۵ هزار و ۸۸ هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت گندم آبی قرار گرفته است. وی اظهار کرد: سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۲۲ هکتار از مزارع استان به کشت گندم آبی و ۲ هزار و ۳۴۲ هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافت که در مجموع ۶۴ هزار و ۸۸۰ تن گندم از سطح مزارع استان برداشت شد.

ولی‌پور مطلق به مهم‌ترین برنامه‎های جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید گندم اشاره کرد و یادآور شد: ساماندهی تولید و فرآوری بذر، مساعدت در تغذیه متعادل گندم، اجرای مزارع مشاهده‎ای، مقایسه ارتقای مکانیزاسیون، مدیریت و کنترل عوامل زیان‌رسان، ارائه تسهیلات سرمایه در گردش کندم، فعالیت‎های آموزشی و ترویجی در راستای افزایش سطح دانش و آگاهی کشاورزان، توسعه کشاورزی حفاظتی و توسعه کشت کلزا به منظور رعایت تناوب زراعی و پایداری تولید غلات را از اهم برنامه‎های جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید گندم بیان کرد.