سه نوع موازی‌کاری با سازمان فنی و حرفه‌‌ای

دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در بازدید از تحریریه «دنیای اقتصاد» در مشهد گفت: سه نوع موازی‌کاری با سازمان فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود.

افشین رحیمی که چندی پیش در یک نشست خبری از موازی‌کاری برخی سازمان‌ها با سازمان فنی و حرفه‌ای انتقاد کرده بود، در پاسخ به این سوال که به‌طور مشخص چه سازمان‌هایی با این سازمان موازی‌کاری می‌کنند به «دنیای اقتصاد» گفت: ما سه نوع موازی‌کاری داریم؛ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های مهارتی در کشور است اما یک بخشی از موازی‌کاری‌ها مربوط به دستگاه‌هایی مثل هلال احمر، شهرداری و ... است که تا حدودی دولتی هستند و همگی سالیان سال است که در آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: این مسأله مختص امروز نبوده و صحبت ما نیز این نیست که تمامی این‌ها باید تعطیل شوند. این مسئول همچنین با انتقاد از تعدد متولیان آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور خاطرنشان کرد: درحال حاضر وزرات علوم، تحقیقات و فناوری متولی بحث آموزش‌های دانشگاهی است؛ از طرفی فنی و حرفه‌ای و نیروی انتظامی، آموزش علمی کاربردی و آموزش و پرورش، تربیت معلم دارد، اینجاست که باید ستاد هماهنگی در سطح کلان برای این موضوع تصمیم‌گیری کند. وی درباره موازی‌کاری نوع دوم تصریح کرد: موازی‌کاری دیگر مربوط به بخش خصوصی با دولت در فنی و حرفه‌ای است.

رحیمی در توضیح موازی‌کاری نوع سوم نیز گفت: موازی‌کاری دیگر هم مربوط به مراکز غیرمجاز است که از طریق آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شناسایی می‌شوند و توسط اداره اماکن نیروی انتظامی به آنان اخطار داده می‌شود و تا مراحل پلمپ و ... برای مقابله با آنان پیش می‌رویم. رئیس اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین چیزی که به سازمان فنی و حرفه‌ای آسیب می‌رساند موازی‌کاری‌های ما و دولتی‌هاست، ادامه داد: موازی‌کاری‌ها تمام دستگاه‌های متولی، آموزش را تضعیف می‌کند ما هزینه می‌کنیم و انرژی می‌گذاریم تا آموزش را ارائه ‌دهیم درحالی‌که همان آموزش در سیستم دیگری هم ارائه می‌شود. حال اگر این سیستم واحد شود این هماهنگی موجب تقویت همه سازمان‌ها خواهد بود.

سه نوع موازی‌کاری با سازمان فنی و حرفه‌‌ای