The week

گزینه‌های روی میز ترامپ

مجله ویک در این شماره به سراغ درگیری‌های اخیر کره‌شمالی و آمریکا رفته است. از زمانی که دونالد ترامپ در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده است که آمریکا امکان دارد یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ اقدام کند، همین امر موجب شده است تا برخی مجلات انگلیسی‌زبان به بررسی این موضوع بپردازند. مجله ویک می‌نویسد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که آماده است تا مشکل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی را راسا حل کند. او در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت: اگر چین، تنها متحد منطقه‌ای پیونگ‌یانگ تمایلی برای حل مساله هسته‌ای کره‌شمالی نداشته باشد، ما خودمان انجام خواهیم داد. مبحث کره‌شمالی در دیدار هفته گذشته ترامپ با شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین مهمترین مبحث مذاکرات بوده است. روابط بین دو کشور از قبل به دلیل سیاست‌های متفاوت تجاری دو طرف تیره شده بود. در روز نخست مذاکرات ترامپ اعلام کرد که دو طرف به هیچ توافقی دست پیدا نکردند اما در روز دوم مذاکرات هر دو طرف گفت‌وگوها را سازنده اعلام کردند. این در حالی است که ترامپ پیشتر گفت‌وگوها بین دو طرف را «خیلی سخت» خوانده بود.

روزنامه تایمز هم می‌نویسد که واشنگتن به کره‌شمالی پیامی قوی فرستاد. این پیام حاکی از این است که کره‌شمالی یا باید از برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند یا اینکه آماده اقدامات بیشتری باشد. فایننشال تایمز اما بر این باور است که هر نوع اقدام نظامی می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. حتی اگر آمریکا موفق شود تمامی برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی را از بین ببرد، این کشور دارای موشک‌هایی است که می‌تواند کره‌جنوبی را نابود کند. گاردین هم به همین دلیل است که می‌گوید هیچ گزینه‌ای بهتر از گفت‌وگوهای رو در رو با کره‌شمالی نیست. این روزنامه می‌نویسد: درست است که ترامپ به دنبال یک پیروزی تمام عیار در برابر کره‌شمالی است تا خود را قوی نشان دهد اما وی با برگشتن به شعارهای دوران کمپین خود مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم بهتر می‌تواند بحران کره‌شمالی را هدایت کند.

The Spectator

ترامپ قیصر

ترامپ باید در چند جبهه جنگ کند؟ آیا ترامپ می‌تواند از این جنگ‌ها موفق بیرون بیاید؟ این سوالات در مجله اسپکتی‌تور تبدیل به دو مقاله مجزا شده است. یکی از این مطالب اشاره به جنگ داخلی ترامپ دارد که باید ثابت کند روسیه هیچ نقشی در انتخاب وی نداشته است. در این مطلب به قلم دیوید فروم می‌خوانیم: واشنگتنِ ترامپ شهری پر از رازهای سر به مهر است. در مورد ترامپ و پوتین داستان‌های زیادی شنیده‌ایم اما هنوز زوایای آن بر همگان آشکار نشده است. با وجود این، اصل داستان باقی مانده است. چندی پیش هم ویکی‌لیکس در اسنادی فاش کرد که نیروهای اطلاعاتی روسیه در موضوع انتخابات آمریکا نقش فعالی داشتند و این مساله اعلام شد که تیم ترامپ از روسیه کمک گرفته است. موضوع داستان روسیه و ترامپ یکی از میادینی است که وی باید بجنگد. این اتهام تا پایان دوره حکومت وی باقی است.

اما این مجله در مطلبی دیگر به قلم اندرو باسویچ نوشت که ترامپ قصد دارد تا خود را قیصری دیگر نشان دهد. او می‌نویسد: همه سیاستمداران ماسکی به‌صورت می‌زنند. ماسکی که دونالد ترامپ زده است ماسکی است که نشان می‌دهد وی به دنبال دستیابی به «حداکثر قدرت رهبری» است. او این مساله را در هفته گذشته نشان داد. وی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز به صراحت اعلام کرد که اگر چین در کنار وی برای حل مساله هسته‌ای کره‌شمالی نباشد، به‌طور یکجانبه اقدام خواهد کرد. سپس او در حالی که با رهبر چین درباره موضوع کره‌شمالی صحبت می‌کرد بدون اجازه شورای امنیت دستور حمله به سوریه را صادر کرد. ترامپ این حمله را در راستای ادعای کشورهای غربی مبنی بر حمله شیمیایی ارتش سوریه به خان شیخون انجام داد. او حتی دولت‌های پیشین را محکوم کرد که در زمینه سوریه ضعیف عمل کرده‌اند. به نظر این مجله ترامپ به دنبال این است که بیش از پیش در زمینه امور بین‌الملل قدرت‌نمایی کند.

Newsweek

حمله میلیاردرها به واشنگتن

مجله نیوزویک در شماره اخیر خود به سراغ تیم ترامپ رفته و عنوان مطلب اصلی خود را به این مضمون انتخاب کرده است: وقتی میلیاردرها حمله می‌کنند. به نوشته این مجله «این یک درصدی‌ها موجب شده‌اند تا آمریکا به هرج و مرج کشیده شود». یک درصدی‌ها در آمریکا به کسانی گفته می‌شود که ثروت ۹۹ درصد آمریکا را در اختیار دارند. این شعار در زمان باراک اوباما تبدیل به جنبش وال استریت شد. این مطلب با یک نقل قول درباره تیم ترامپ آغاز می‌شود: آنها از قصرها و کشتی‌های تفریحی خود بیرون آمده‌اند و قرار است با کمک ترامپ آمریکا را دوباره برای افراد بسیار بسیار ثروتمند شکوهمند کنند. رای‌دهندگان ترامپ می‌دانستند که به یک فرد فوق‌العاده ثروتمند رای داده‌اند اما اینکه ثروتمندها هم به تیم وی اضافه شوند ممکن است برنامه کاری آمریکا را تغییر دهد. در این‌باره باید پرسش‌هایی را مطرح کرد که می‌تواند معمای حضور میلیاردرها را پاسخگو باشد. از جمله اینکه ترامپ قرار است چه سودی به این مردان برساند؟

آنها قرار است چه سودی به ترامپ برسانند؟ و ترامپ و تیم وی قرار است چه منفعتی برای آمریکا داشته باشند؟ پاسخ این سوالات را شاید بتوان از فیلم ایتالیایی «لیئوپارد» به دست آورد که درباره اشراف سیسیلی ساخته شده است. در آن فیلم یک نقل قول وجود دارد که می‌تواند معمای حضور میلیاردرها را پاسخگو باشد: «همه‌چیز باید تغییر کند، از این رو هر چیزی می‌تواند مثل سابق باقی بماند.» در این راستا بهترین هدیه ترامپ به دوستانش این است که سیستم را تغییر اساسی بدهند تا همانگونه ثروتمند باقی بمانند. آنها می‌توانند برای این کار از راهکارها و تاکتیک‌های مثمرثمری استفاده کنند. ترامپ برای این موضوع توانسته است قدم‌های مفیدی به سود خود و دوستانش بردارد. از جمله اینکه وی با لغو قوانین مربوط به محیط زیست و سوخت‌های فسیلی دوباره دوستان نفتی خود را خوشحال کرده است. کاهش مالیات هم یکی دیگر از هدیه‌های ترامپ به دوستان ثروتمند خود به شمار می‌آید.

The Economist

دنیای نامطمئن

نشریه اکونومیست در این هفته با توجه به معضلاتی که بر سر انتخابات آمریکا و هک شدن سیستم مرکزی حزب دموکرات‌ها در این کشور پیش آمد، به سراغ موضوع امنیت سایبری رفته است. این نشریه معتقد است کدهای کامپیوتری آن‌قدر پیچیده هستند که جست‌وجو برای پناهگاهی غیرقابل نفوذ در برابر هک کردن و سرقت دیجیتالی محکوم به شکست است. فقط طی چند سال گذشته سارقان سایبری ۸۱ میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش سرقت کرده‌اند، حمله هکرها به یاهو، خرید یاهو به مبلغ ۸/ ۴ میلیارد دلار از سوی شرکت وریزون را مختل کرده است و هکرهای روسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله کرده‌اند. علاوه براین، بازار سیاه اخاذی‌های کامپیوتری و هک کردن برای سرقت کالاهای دیجیتالی درحال رونق گرفتن است. یکی از دلایلی که امروزه امنیت کامپیوتری وضعیت بسیار بدی دارد، این است که در گذشته افراد کمی این مساله را جدی می‌گرفتند.

زمانی که اینترنت پدیده جدیدی بود، جدی نگرفتن امنیت سایبری قابل بخشش بود. اما اکنون که پیامدهای نادیده گرفتن این مساله درحال مشخص شدن و خطرات ناشی از باگ‌ها و هک کردن‌ها رو به افزایش است، برای تکرار این اشتباه، هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست. در این زمینه حتی می‌توان گفت که امور برای روبه‌راه کردن مشکلات امنیتی به کندی پیش می‌رود. شکست کاربران در حفاظت از خودشان عموما یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد. بر اثر این معضل، کاربران در برابر هجوم هکرها بسیار ضعیف شده‌اند. از همه مهم‌تر، برای دهه‌هاست که شرکت‌های نرم‌افزاری هیچ مسوولیتی در قبال اشتباهات خود قبول نمی‌کنند. هر چند شرکت‌های مستقر در سیلیکون ولی کوشش‌هایی در این زمینه به‌عمل آورده‌اند اما هنوز این اقدامات چشمگیر و قانع‌کننده نیست. باید به این نکته توجه شود که به اندازه گسترش کامپیوترها، اقدامات امنیتی نیز توسعه یابد. با این وجود، تغییر رویکردها و رفتارها علاوه بر ابزار تکنیکی، نیازمند ابزار اقتصادی است.

Time

داعش در پی بمب‌های کثیف

تایم این هفته به سراغ یک موضوع حساس رفته است: دستیابی گروه‌های تروریستی به اورانیوم. به نوشته این مجله یک تهدید هسته‌ای از سوی جمهوری‌های سابق شوروی وجود دارد. در بهار گذشته، امیران چادونه‌لی، یکی از دلالان سابق شوروی سابق در گرجستان با دو غریبه در زیر پل شهر کوبه‌لتی، یکی از شهرهای کوچک ساحلی دریای سیاه ملاقات کرد. این دو غریبه از طریق تلفن، خود را دو خارجی نام بردند، یکی ترکیه‌ای و دیگری روسی و آنها به‌دنبال یک چیز ناب و با ارزش بودند که می‌توان گفت از طلا ناب‌تر و در بازار بسیار نادر است. چادونه‌لی می‌دانست که این مورد با ارزش را چگونه می‌توان به چنگ آورد. البته او نمی‌دانست که مشتریان وی در واقع پلیس هستند. در زیر پل، او به آنها کالایی را که به‌دنبالش بودند نشان داد. یک جعبه سربی به اندازه یک گوشی هوشمند که حاوی مقداری اورانیوم رادیواکتیو بود.

هر چند این مقدار برای ساخت سلاح اتمی کافی نیست اما از لحاظ درجه تسلیحاتی اورانیوم ۲۳۵ شناخته می‌شود. ذخیره کردن این مقدار اورانیوم به هیچ‌وجه نمی‌تواند تبدیل به بمب اتم شود اما اگر همین مقدار با مواد منفجره ترکیب شود می‌تواند به اصطلاح تبدیل به بمب کثیف شود. این نوع از بمب‌های کثیف می‌توانند یک منطقه را مسموم کنند. مجله تایم در این شماره با پلیس گرجستان نیز گفت‌وگو کرده است و پلیس این کشور نگران این است که دلال‌های اسلحه مسیر را برای دستیابی گروه‌های تروریستی همچون داعش به بمب‌های کثیف هموار کنند. با حملات همه‌جانبه علیه داعش، این گروه در سال گذشته در سوریه و عراق ضعیف شده است و این احتمال وجود دارد که این گروه به‌دنبال تغییرتاکتیک در میادین نبرد باشد. با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره، داعش از سربازان خود در کشورهای غربی خواسته است از هر اسلحه‌ای که به آن دسترسی دارند استفاده کنند. کارشناسان بر این باورند که دستیابی داعش به این نوع تسلیحات می‌تواند اوضاع را نسبت به گذشته هم بدتر کند.

Globe

طرح آمریکا برای اون

مجله گلوب در این شماره مدعی شده است که آمریکا در پی شکار رهبر کره‌شمالی است. این مجله مدعی است که ترامپ به‌دنبال این است که کیم جونگ اون را از کره‌شمالی بیرون بکشد. مجله گلوب مدعی است که تیم ترامپ قصد دارد گروه تکاوری نیروی دریایی این کشور موسوم به تیم ۶ را برای این کار عازم کره‌شمالی کند و رهبر این کشور را برباید. این گروه همان گروهی است که توانست بن لادن را در مخفیگاهش در ابیت‌آباد پاکستان از پای در آورد. گروه تیم ۶ در واقع جزو اخلاف گروه‌تکاوری است که ابتدای انقلاب قصد داشتند از صحرای طبس وارد تهران شوند تا گروگان‌های آمریکایی را که آن زمان در دست گروه‌های دانشجویی بودند آزاد کنند اما به‌دلیل شکست پروژه، این گروه منحل شد و در ساختار نیروی دریایی آمریکا و این گروه تکاوری تغییرات اساسی و ساختاری به‌وجود آمد. همچنین به گفته این مجله، ترامپ قصد دارد به زودی سیستم دفاع موشکی خود را در کره‌جنوبی مستقر کند و در ادامه نیز مدعی شده است آمریکا قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای خود را در کره‌جنوبی مستقر کند و این موشک‌های هسته‌ای نیز آماده شلیک خواهند بود.

با وجود این، این مجله می‌گوید در راس برنامه‌های ترامپ، ترور رهبر کره‌‌شمالی قرار دارد. ترامپ در این هفته در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفته است که اگر چین در مورد برنامه هسته‌ای کره‌شمالی اقدامی نکند این کشور راسا علیه پیونگ‌یانگ اقدام خواهد کرد. ترامپ هنوز جزئیاتی از برنامه‌های آتی خود درباره کره‌شمالی نگفته است اما تاکید کرده در صورت لزوم به تنهایی وارد عمل خواهد شد. یکی از مقامات کاخ سفید که خواسته نامش فاش نشود به گلوب گفته است: ترامپ نخبگان گروه دلتافورس و تیم ۶ نیروی دریایی آمریکا را در کره‌جنوبی ساکن کرده است. همچنین موشک‌های تام‌هاوک این کشور در لب مرز دو کره مستقر خواهند شد.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات