درباره تحولات سال آینده بازار مسکن، فعالان بازار ملک نیز همانند کارشناسان، بر امن بودن قیمت از هر نوع جهش یا تحرک شدید اجماع دارند. در این‌باره رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران وضعیت قیمت مسکن را در سال 94 این‌طور ارزیابی کرد: تا تیرماه سال آینده قیمت مسکن در بخش خرید و اجاره تثبیت می‌شود و برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش ناگهانی قیمت در سال آینده منطقی نیست.
حسام عقبایی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر، خیز خروج از رکود با افزایش نسبی معاملات مسکن آغاز شد، گفت: هر چند در ماه‌های پایانی سال۹۳ حجم معاملات مسکن چه در تهران و چه در سایر شهرها -کل کشور- بیشتر از نیمه اول سال بود اما هنوز به سطح رونق نرسیده است و سمت تقاضا به دو دلیل منتظر نوعی تحول در بازار مسکن است.
هم‌اکنون متقاضیان حاضر در بازار مسکن عمدتا مصرف‌کننده هستند و تقاضای سوداگری که به قصد سرمایه‌گذاری و افزایش قیمت در آینده آپارتمان خریداری می‌کند، در بازار فعلی وجود ندارد.
اما بخش زیادی از تقاضای مصرفی نیز هم‌اکنون به‌خاطر اول نبود قدرت خرید و دوم انتظار افزایش بیشتر قیمت، همچنان در حاشیه بازار کمین کرده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره رفتار سال آینده متقاضیان مصرفی معتقد است: از آنجا که نوسانات قیمت مسکن به مرز ثبات رسیده و افت‌وخیزهای خفیف زیر یک‌درصد حکایت از مراحل پایانی روند تخلیه حباب دارد، بنابراین در سال آینده منحنی قیمت مسکن لااقل در اوایل ماه ثابت خواهد ماند. در صورتی که قیمت مسکن ثابت بماند، سمت تقاضا علامت لازم مبنی‌بر توقف روند کاهنده قیمت را دریافت می‌کند و به تدریج وارد بازار خواهد شد.به همین خاطر برای بازار مسکن سال 94، رونق تدریجی معاملات خرید و فروش پیش‌بینی می‌شود. در واقع، در شرایطی که رونق معاملات مسکن به صورت سراسری برای کل شهرها پیش‌بینی می‌شود، هر نوع افزایش احتمالی قیمت مسکن در سال 94، به معنای پیش‌بینی جهش و سونامی قیمت نیست، بلکه در بدترین حالت این افزایش در نهایت کمتر از حد تورم عمومی جامعه خواهد بود و ممکن است چندان هم محسوس نباشد.
همچنین، سال ۹۴ به خصوص از پایان تابستان و شروع نیمه دوم سال، سال رونق معاملات مسکن خواهد بود و بازار مسکن به‌طور قطع از رکود فعلی خارج می‌شود. این در حالی است که در نیمه اول سال ۹۲ رکود سنگینی بر بازار معاملات مسکن حاکم شد و این رکود تا ابتدای نیمه دوم سال ۹۳ هم ادامه داشت، منتها همان‌طور که از نیمه اول سال ۹۳ پیش‌بینی می‌شد، در نیمه دوم امسال، شاهد افزایش حجم معاملات مسکن بودیم و سیر صعودی معاملات هم در کل کشور و هم در شهر تهران ملموس بوده و آمارهای رسمی نیز این موضوع را تایید می‌کند.آمارهای اتحادیه مشاوران املاک تهران نشان می‌دهد: در زمستان امسال ماهانه حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار فقره انواع معاملات مسکن شامل خرید و اجاره و پیش خرید انجام شد. در این مقطع، احتمال رونق بازار پیش‌خرید بیشتر از خرید آپارتمان آماده خواهد بود.
در دوره پایان رکود مسکن یعنی دوره‌‌ای که از نیمه دوم امسال شروع شد و حداقل تا نیمه سال 94 ادامه پیدا می‌کند، معمولا تقاضای مصرفی به سمت پیش‌خرید با قیمت مقطوع تمایل پیدا می‌کند تا در زمان تکمیل واحد مسکونی طی مدت دو سال، از افزایش قیمت مسکن ناشی از شروع رونق در این زمان در امان باشد.
بنابراین، در سال آینده که انتهای رکود مسکن و در واقع انتهای دوره زمانی کاهش قیمت مسکن است، خریداران عمدتا به پیش‌خرید رومی‌آورند. در این میان، وجود واحد مسکونی در حال ساخت و نیمه‌کاره به تعداد کافی در بازار و ناتوانی مالی سازنده‌ها از تکمیل آن کمک خواهد کرد تا فایل‌های پیش‌فروش نیز افزایش یابد و در نتیجه قیمت پیش‌خرید دچار تحریک نشود.