تفریح درپیشرفته‌ترین کشورهای جهان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سبک زیست محسوب می‌شود که ورزش یکی از ارکان اصلی آن است. امروز ورزش نه به عنوان جزیی از برنامه های روزانه که در واقع برآیند و خلاصه زندگی در کلاس بین المللی است و در این میان صنعت فوتبال نیز به عنوان یک عرصه اجتماعی و اقتصادی بسیارغنی، تأثیرگذار و البته موثر، فرصت مناسبی را برای تفریح در اختیار مردم قرار داده که در کشور ما از آن چندان بهره‌برداری نمی‌شود. درحالی که این ورزش پرطرفدار چه برای بازیکنان و چه برای تماشاگرانی که در استادیوم‌ها و حتی پشت گیرنده‌ها قرار گرفته‌اند، یک تفریح بسیار جذاب جهانی به شمار می‌رود.

تفریحات مختلف و نقش فوتبال در آن

دکتر محمد احسانی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران به تفاوت تفریح سالم و ناسالم و ارتباط آن با فرهنگ ملت‌های مختلف اشاره کرده و می‌گوید: برخی از تفریحات در ایران ناسالم هستند اما در کشورهای غربی تعریف مستقلی برای تفریح سالم و ناسالم از یکدیگر ندارند. تفریح، حرکتی است که انسان از انجام آن لذت می‌برد؛ البته این تفریحات به دو بخش غیرفعال و فعال دسته‌بندی می‌شوند. در تفریحات غیرفعال، فرد، ساکن و تنها تماشاچی است مانند رفتن به سینما، تماشای تلویزیون و .. ،حال آنکه در تفریح فعال ، فرد به عنوان یک مشارکت ‌کننده درگیر برنامه است مانند بازی کردن و یا ورزش. به گفته احسانی، تفریح از نظر اجتماعی نوعی فعالیت است که فرد کاری را انجام دهد تا از آن لذت ببرد. هر چه میزان تنوع در آن بیشتر باشد، میزان مشارکت نیز در این زمینه افزایش می‌یابد. جوانان به تفریحات پرتحرک بیشتر نیاز دارند؛ بنابراین تفریحات آنان از تنوع و هیجان فراوانی برخوردار است، در حالی که برای گروه‌های مسن‌ میزان تفریح کمتر و البته متفاوت‌تر است. در کنار فراز و نشیب‌هایی که در گرایش به ورزش‌های مختلف در هر کشور- با توجه به نوع فرهنگ، زندگی، شرایط سخت‌افزاری و حتی آب و هوا- وجود دارد، بدون شک می‌توان گفت که امروز، فوتبال پرطرفدارترین ورزش در کشورهای مختلف جهان به حساب می‌آید.

سود سرشار فیفا از پرطرفدارترین ورزش دنیا

حتی اگر بخواهیم انواع و اقسام فوتبال از قبیل فوتبال ساحلی، فوتبال آمریکایی و زیرشاخه‌های دیگر فوتبال را هم از آن جدا کنیم، این ورزش همچنان با اختلاف قابل توجهی، به عنوان پرطرفدارترین ورزش جهان به حساب می‌آید. شاید به همین دلیل است که به گفته فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا از برگزاری جام‌جهانی برزیل ۳.۳ میلیارد یورو سود برده که این رقم در تاریخ فیفا بی‌سابقه بوده است. فیفا از جام جهانی ۲۰۱۴ درآمدی ۳.۳ میلیارد یورویی داشت که رکوردی جدید محسوب می‌شود. زیرا رکورد قبلی این مسابقات در اختیار جام جهانی ۲۰۱۰ افریقای جنوبی با درآمد ۳ میلیارد یورویی بود و برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ سودی ۱.۶ میلیارد یورویی نصیب فیفا کرده است.

چرا فوتبال؟

دلایل مختلفی درباره جذابیت این ورزش پرحاشیه به خصوص طی سال‌های گذشته عنوان می‌شود و با توجه به آنها، می‌توانیم اشاره کنیم که این ورزش همه جذابیت‌های یک تفریح منحصر به فرد را در خود جمع کرده است. ورزشی که هم بازی کردن در آن و هم تماشای آن، به میزان قابل توجهی فکر، جسم و قلب انسان را درگیر خود می‌کند. فوتبال امروزه به یک ورزش پرهیجان تبدیل شده و حتی تماشاگران آن در جای جای جهان پشت گیرنده‌ها نیز از تماشای آن لذت می‌برند. در دوره‌ای که گرایش به یک تفریح خاص ممکن است برای اقشار مختلف با درآمدهای خاص گران تمام شود، تماشای این ورزش و یا حتی انجام آن در کوچه و خیابان، با کمترین هزینه‌ای امکان‌پذیر است و به خوبی می‌توان گفت که فوتبال ورزشی است برای تمام اقشار با تمام فرهنگ‌ها و هر نوع نحوه زندگی.

رسانه، رسانه و رسانه!

بدون اغراق می‌توان گفت که رسانه‌ها امروز نقشی حیاتی و اساسی در تعیین کیفیت زندگی افراد دارند و توجه رسانه‌ها به یک ورزش خاص، باعث شده که گرایش به این ورزش هم زیادتر شود. وقتی یک جیمی جامپ در فوتبال به سرعت تبدیل به یک چهره محبوب می‌شود و وقتی لیدر یک باشگاه، با هر سطح فرهنگی، توسط یک رسانه ملی با میلیون هابیننده بارها مورد توجه قرار می‌گیرد، به خوبی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بسیاری برای لذت و تفریح دیده شدن هم که شده، در این ورزش نقش ایفا کنند. لذت دیده شدن که این روزها و با افزایش گرایش مردم به شبکه‌های اجتماعی بیش از گذشته بیدار شده و همگان در تلاشند که هر طوری شده، از این لذت، بهره ببرند.

ما از این غافله عقب نیفتیم

حال، اگر بخواهیم به فوتبال به عنوان ورزشی برای لذت بردن نگاه کنیم، الگوگیری از مدل‌های موفق کشورهای پیشرفته جهان، ما را در این مسیر یاری خواهد رساند. کشورهایی که در آنها، همه ابزار برای لذت بردن از فوتبال به خوبی فراهم شده و یک تماشاگر لازم نیست برای تماشای بازی تیم محبوبش، ۴۸ ساعت قبل در ورزشگاه برگزاری بازی، بست بنشیند! کشورهایی که در آنها یک فوتبالیست همه شرایط حرفه‌ای بودن را در خود اضافه کرده و فوتبالیست شدنش، بهانه‌ای برای فحاشی ماهانه همه نمی‌شود و می‌شود به طرفدار یک تیم بودن در آنها به خوبی افتخار کرد. کشورهایی که .... ابزارهای لذت بردن از فوتبال در آنها به خوبی فراهم است!