انتخاب شهر خلاق

مهدی شریف رضویان

دبیر کمینه اجرایی جشنواره

مدیریت فناوری، اطلاعات و مرکز اسناد دارای ۴ زیرگروه است. یکی از فعالیت‌های این مرکز در رابطه با IT است و در زمینه پشتیبانی نرم افزار و سخت افزار فعالیت می‌کند. بخش دیگر فعالیت ما در زمینه برگزاری گردهماییها، نشستهای تخصصی و جشنواره هاست. واحد دیگر کتابخانه است که موضوع آرشیو و ارائه خدمات به مخاطبان حوزه شهری را به عهده دارد. یکی از مهمترین بخشها، واحد انتشارات است که تمام کارهای فرآیند چاپ اعم از ویراستاری، صفحه آرایی و ... را به عهده دارد. از آنجا که امور مربوط به همایش‌ها و جشنوار ه‌ها در این مدیریت انجام می‌شود، سمت دبیر اجرایی جشنواره به عهده بنده گذاشته شده است.

از ۳ سال پیش تاکنون، نمایشگاه به عنوان یک فعالیت جانبی در کنار جشنواره برپا می‌شود. در بخش نمایشگاهی، گروه‌های مختلف را داریم که شامل معاونتها، شهرداری‌های مناطق، ادارات کل و شرکتهای وابسته به شهرداری است. ما از این گروه‌ها دعوت می‌کنیم تا فعالیت‌های پژوهشی و دستاوردهای خود را دراین زمینه در نمایشگاه عرضه کنند. علاوه براینها، از سال گذشته از دانشگاه هایی که در موضوعات شهری کار کرده اند برای بخش نمایشگاهی دعوت می‌کنیم. یکی دیگر از مواردی که در نمایشگاه امسال برجسته بود، دعوت از خانه علم، پژوهش و فناوری در سرای محله‌های مناطق مختلف شهر بود. این خانه‌ها وظیفه حمایت مادی ومعنوی جوانان نخبه و مبتکر را به عهده دارند. در کنار جشنواره، هرسال یک کنفرانس علمی نیز برگزار می‌کنیم و امسال کنفرانس «زنان در زندگی شهری» برگزار شد. به دنبال آن نیز غرفه‌های مرتبط با این موضوع به بخش نمایشگاهی اضافه شد.

یکی از نقاط برجسته نمایشگاه امسال، حضور شهرداری رشت و انتخاب شهر رشت به عنوان شهر خلاق یونسکو از نظر خوراک بود. سازمان یونسکو اخیرا مبحثی را با عنوان «انتخاب شهر خلاق» تعریف کرده و موضوعات مختلفی را به عنوان شاخص محوربندی کرده است. در ایران تاکنون ۲ شهر موفق به دریافت عنوان «شهر خلاق» از سوی یونسکو شده اند؛ تبریز و اخیرا رشت به این عنوان دست پیدا کرده اند. در نمایشگاه امسال همچنین شاهد حضور پررنگ باغ موزه دفاع مقدس در بخش نمایشگاهی بودیم که تعدادی از طرح‌های پژوهشی خود را در این نمایشگاه رونمایی کرد.