دنیای اقتصاد- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور تأکید کرد باید اقدامات و برنامه‌ها برای مشهد‌٢٠١٧ به نحوی صورت گیرد که در قضاوت‌های بین‌المللی این شهر رتبه پایینی کسب نکند.
بیشتر از ۱۴‌ ماه تا فرارسیدن رویداد تاریخی برای نام‌گذاری «پایتخت معنوی ایران» به عنوان «پایتخت فرهنگ اسلام» نمانده و این در‌حالی است که هنوز برنامه‌های آماده‌سازی مشهد‌٢٠١٧ عملیاتی نشده و در حد حرف و شعار باقی مانده است.
ستادها، شوراها و کارگروه‌های ملی و استانی برای آماده‌سازی مشهد برای سال‌٢٠١٧ و نام‌گذاری این کلان‌شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام، با تشکیل جلسات و نیازسنجی‌ها، مصوباتی را در دستور‌کار خود قرار داده‌اند، اما با توجه به اندک فرصت باقی‌مانده، هنوز در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.
در همین زمینه از اردیبهشت ماه سال جاری ستاد ملی مشهد‌٢٠١٧ در چهار بخش شهری، عمرانی، فرهنگی و ارتباطات و بین‌الملل تشکیل شده و حتی وزرا و روسای سازمان‌های کشوری گرداننده این ستادها بودند. نکته مهم در ورای این جلسات، تخصیص اعتبار به منظور عملیاتی‌کردن فعالیت‌ها و برنامه‌هاست که با وجود وعده ایجاد ردیف بودجه تاکنون عملیاتی نشده و حتی در صورت ایجاد آن در ردیف بودجه ‌٩۵ تا زمان تخصیص، به اجرا کردن برنامه‌ها نمی‌رسد؛ چرا‌که از ماه‌ها قبل باید برنامه‌های عملیاتی برای ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه‌های لازم به منظور پایتخت فرهنگ اسلام‌شدن مشهد آغاز می‌شد و در این فرصت باقی مانده به ارزیابی‌ها و ضعف‌های موجود پرداخته می‌شد اما هنوز متولیان به دنبال تصویب و تعیین چه کنم‌ها هستند.

برنامه‌ریزی برای مخاطبان «مشهد‌٢٠١٧ »در سه بخش
در عین حال برآیند آنچه اکنون شهر مشهد با وجود ظرفیت‌های عظیمی برای پایتخت فرهنگ اسلام نیاز دارد، این است که در تولیدات فرهنگی، تقویت داشته‌های فرهنگی، چهره شهر از نظر فرهنگی، الگو و نماد قرار‌دادن آنچه از شهر مشهد برای کشورهای اسلامی در زمینه فرهنگ باید برنامه‌ریزی می‌شد، به جایی نرسیده است. این خلأ دقیقا همان دغدغه‌ای است که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور از آن یاد کرده و گفت: مهم‌ترین بخش فعالیت‌های مشهد ‌٢٠١٧ آشناسازی مردم دنیا و کشورهای جهان اسلام با این شهر است که باید داشته‌های فرهنگی و همچنین الگو‌دهی در این زمینه داشته باشیم و البته این زمینه در‌حال‌حاضر فراهم نیست.
ابراهیمی در نشست ستاد ملی مشهد‌٢٠١٧ در بخش ارتباطات، اصلی‌ترین کارها را تذکر به مسئولان برای تقویت تولیدات فرهنگی به منظور معرفی داشته‌های فرهنگی مشهد دانست و افزود: باید ورودی مخاطبان در سه بخش مسئولان و وزرا، نخبگان و هنرمندان و گردشگران اسلامی به مشهد در سال‌٢٠١٧ مورد توجه قرار گیرد و از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. وی به فهرست‌کردن داشته‌های فرهنگی مشهد نیز تاکید کرد و گفت: توجه به داشته‌های فرهنگی این شهر و تدوین آن در حوزه‌های مختلف باید انجام شود. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور تصریح کرد: از هم‌اکنون ضروری است که با مکاتبات، دعوت از کشورهای اسلامی انجام شود تا کشورهای شرکت‌کننده در اجلاسیه آیسسکو در سال‌٢٠١٧ در مشهد مشخص شوند. ابراهیمی به این موضوع نیز تاکید کرد که باید اقدامات و برنامه‌ها برای مشهد‌٢٠١٧ به نحوی صورت گیرد که در قضاوت‌های بین‌المللی این شهر رتبه پایینی کسب نکند.