نقض حریم خصوصی در خودروها
موضوع حریم شخصی در صنعت خودرو مدرن موضوعی داغ است که باعث شده افراد نسبت به نقض این حریم‌ها همواره نگرانی‌هایی داشته باشند. خودروهای جدید به سامانه‌های متعددی مجهز هستند که هر‌کدامشان می‌توانند کارکردی دو‌جانبه داشته باشند و مانند شمشیری دو‌لبه عمل کنند. استفاده خودروها از دستیارهایی که در زمان بروز حادثه می‌توانند با ایجاد ارتباط با مرکز فوریت‌های پزشکی و امداد و نجات گزارش کاملی از وضعیت خودرو و محل آن و شرایط راننده از طریق ارتباط صوتی و با استفاده از موقعیت‌یاب جهانی به هر‌کجا که لازم باشد، ارسال کنند. این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی در رابطه با نقض حریم شخصی افراد میان مصرف‌کنندگان خودروهای مدرن شده است؛ چرا‌که برخی افراد می‌توانند با نفوذ به سامانه‌های خودرو هر نوع سو‌ءاستفاده‌ای از حریم خصوصی افراد داشته باشند یا اطلاعات مالکان خودرو در اختیاران اشخاص یا سازمان‌های امنیتی قرار بگیرد یا افرادی که با نفوذ به بانک‌های اطلاعات به هر آنچه نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند.

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در حال افزایش است، نگرانی نسبت به خودروهای پلیسی است که با اسکن پلاک به اطلاعات کاملی از مالک خودرو دست پیدا می‌کنند و می‌توانند برای هر مقدار زمانی که نیاز باشد این اطلاعات را در پایگاه داده‌های خود ذخیره کنند. نگرانی زمانی مطرح می‌شود که دسترسی غیر‌مجاز به اطلاعات افراد صورت بپذیرد که بارها مثال‌هایی از این نوع گزارش شده است که در حملات صورت‌گرفته به بانک‌های اطلاعات افراد توسط هکرها سرقت و مورد سو‌ءاستفاده قرار گرفته‌اند.

پس از افشاگری‌هایی که در رابطه با شنود مکالمات شهروندان آمریکایی صورت گرفت، نمونه‌های دیگری از این نقض حریم‌های شخصی یکی پس از دیگری از راه رسیدند. اما تنها جایی که ممکن است فکر کنیم افراد تحت نظارت نیستند، زمانی است که در اتوبوس نشسته‌اید و با همکار یا دوست خود گفت‌وگو می‌کنید. بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، از سال ۲۰۱۲ دستگاه‌هایی برای شنود مکالمات خصوصی افراد در اتوبوس‌های مریلند نصب شده‌اند که می‌توانند صحبت‌های افراد حاضر در اتوبوس را با کیفیت بالا ضبط و برای سرویس‌های امنیتی ارسال کنند. بر‌اساس این گزارش دو سوم اتوبوس‌های مریلند حامل ابزارها و دستگاه‌های شنود هستند که پس از این افشاگری موجی از نگرانی‌ها و نارضایتی از این اتفاق در میان شهروندان به وجود آمد. بنا بر این گزارش در حال حاضر لایحه‌ای برای شنود مکالمات در سیستم‌های حمل‌و‌نقل شهری در دست تهیه است که تنها در موارد اضطراری و امنیتی شنود از شهروندان را قانونی جلوه دهد. پیش از این هم اتوبوس‌های شهری مجهز به دوربین‌های ثبت تصاویر بوده‌اند که چند سالی است ثبت صدا هم به آن اضافه شده است. پیش از این از دوربین‌های اتوبوس‌ها برای شناسایی مجرمان و تبهکاران استفاده شده است و مقامات سامانه اتوبوسرانی مریلند در واکنش به این اخبار گفته‌اند از هر ابزاری که امنیت مسافرانشان را تضمین کند استفاده خواهند کرد تا شهروندان در کمال آرامش و اطمینان از اتوبوس‌های این شهر استفاده کنند. به نظر می‌رسد چنین نقض‌هایی بخشی از زندگی روزمره افراد در سراسر دنیای مدرن شده است.