دولت با  حمایت از تولید،  از واردات بی‌رویه  جلوگیری کند
مهندس رضا ایمانی رئیس هیات مدیره گروه کارخانجات مقصود، از جمله کسانی است که همواره بر نیروی انسانی متخصص و به‌کارگیری آنها برای پیشرفت تولید در کشور تاکید می‌کند. او که در حال حاضر بزرگترین کارخانجات تولید ظروف غذاخوری را اداره می کند معتقد است، برای اینکه بتوانیم کشور را از رکود و بیکاری نجات دهیم باید به سرمایه انسانی بیشتر بها دهیم و واردات بی رویه کالاهایی را که در داخل قابلیت تولید دارند مدیریت کنیم. با او در زمینه کاری و انتظاراتش از دولت یازدهم به عنوان یک تولید کننده به گفت و گو نشستیم. گروه کارخانجات مقصود 20 سال پیش فعالیت‌های اجرایی خود را با حدود 180 نفر نیروی کار آغاز کرد که در حال حاضر این تعداد به بیش از 2900 نفر رسیده است. مقصود که در گذشته تنها چینی رومیزی تولید می‌کرد، اکنون با تولید انواع محصولات ظروف غذاخوری با بالاترین کیفیت، تنوع، شکل و طرح در بازارهای داخلی و خارجی حضور جدی دارد.
رضا ایمانی با اعلام این مطلب گفت: گروه مقصود برای اولین بار در خاورمیانه توانسته است با تولید چینی استخوانی، قاشق، چنگال و گل‌های شاخه بریده و تابلو فرش‌های نفیس به عنوان بزرگترین تولید کننده در کشور مطرح باشد. از دیگر فعالیت‌های مقصود می توان به کشت انواع صیفی‌جات، تولید فرش و تابلو فرش، صنایعی همچون قالب سازی، تولید عکس برگردان با بهترین طراحی، فوم، محصولات منحصر به فرد در واحد آفرینش‌های هنری خاص، تولید مانتو، شلوار، پیراهن و شیرینی‌های منحصر به فرد اشاره کرد.
وی افزود: در حال حاضر مقصود فعالیت‌های موثری را در زمینه تولید لوازم خانگی شروع کرده که از مهمترین آنها جارو برقی، تستر، وچرخ گوشت است که تا پایان سال وارد بازار خواهد شد. تولید ظروف آشپزخانه با روکش پلیمر و سرامیک را نیز در دستور کار داریم.
مهندس ایمانی با اشاره به اشتغال زایی بالا و جذب بیش از ۵هزار نیروی کار جدید در گروه کارخانجات مقصود تا پایان سال جاری، اعلام کرد: این گروه ضمن اشتغال‌زایی پویا نگاه ویژه ای به مقوله صادرات دارد که از جمله می‌توان به صادرات محصولات به هندوستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا اشاره کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: ما می‌خواهیم مانند گذشته نه چندان دور با برداشتن تحریم‌ها مجددا به اوج برگردیم و بازار اروپا را هدف قرار دهیم و پیش بینی می‌کنیم امسال و سال آینده سال خوبی برای صادرات باشد.
رئیس هیات مدیره گروه کارخانجات مقصود با بیان انتظارات خود از مسؤولان، افزود: باید نگاهمان را تغییر بدهیم و در حوزه‌های بالادستی و میان دستی تغییراتی ایجاد کنیم. در حال حاضر کسانی که در حوزه تولید هستند و به عنوان سرمایه‌گذار محسوب می شوند، به کارخانه‌های خود حس مالکیت ندارند و فقط حس مسؤولیت نسبت به کارشان دارند. کسانی که به تولید مشغول اند، اشتغال آفرین و ارزش آفرین‌اند نه مال اندوز. بازگشت به نقطه اوج تولید کشور نیاز به پایمردی دولتمردان دارد. مسؤولان سه قوه باید به این نکته توجه کنند که تولیدکنندگان مسؤولیت پذیرند. همچنین جوانان مستعد و جویای کار باید بکارگرفته شوند. شعارهای اقتصاد پاک از سوی دولت تدبیر و امید باید عملیاتی شود. همانطور که امسال هم سال اقتصاد و فرهنگ است، باید فرهنگ در حوزه‌های اقتصادی نیز پویا شود تا اقتصاد کشور شکوفا گردد.
وی اعلام کرد: اگر بخواهیم میزان هزینه‌های جذبی تولید را برآورد کنیم، درمی یابیم که قیمت تمام شده پول برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حداکثر معادل دو درصد است. بگذریم که بسیاری از کشورهای در حال توسعه نرخ پول را صفر می‌گیرند و به کارخانجات تولیدی، سوبسید می‌دهند. اما نرخ پول در کشور ما 35 درصد است و قیمت تمام شده محصول 33 درصد با تولید کننده خارجی تفاوت دارد. نرخ بهره‌وری نیروی انسانی هم در آن کشورها بالای 85 درصد است امادر کشور ما به 65 درصد هم نمی رسد. در بخش‌های دیگر نیز مسؤولان بدون توجه به قدرت اقتصادی، نرخ بیمه‌های اجتماعی، مالیات، دستمزد و نرخ ارز را افزایش می دهند در صورتیکه سرمایه در گردش کارخانجات را محدود و از دسترس تولید کنندگان دور می‌نمایند، دسترسی به منابعی که از طرق وجوه ارزی صورت می‌گیرد را نیز محدود و در مقابل وارداتی که در داخل با کیفیت مطلوب قابل ساخت است را افزایش می دهند و تحریم‌ها هم این موضوع را تشدید کرده است. متاسفانه با وجود نیروی های انسانی خوبی که داریم، سهم مان در تولید جهانی بسیار پایین است. اگر بخواهیم جزیره ای کار کنیم، دسترسی به سودهای زودهنگام امکانپذیر است اما نه در تولید و عملاً سرمایه‌ها از کسب و کار تولید خارج شده و به سوی دلالی سوق داده می شوند و این همان خواسته و مطلوب کسانی است که موفقیت جهانی این کشور را نمی‌خواهند .
وی با اشاره به اهمیت واردات در دنیای امروز افزود: در کشور ما برای واردات، گمرک تخصصی وجود ندارد و به بعضی تجار اجازه داده می‌شودکم اظهاری کنند و جمع جبری درآمد، ثروت بادآورده ای به وجود می‌آورد که کشور را به عقب می‌برد. لذا انتظار می‌رود دولتمردان حمایت واقعی از تولید را سرلوحه امور خود قرار داده و در مقابل، سخت گیری های حرفه ای نیز بر واردات داشته باشند.
به اعتقاد ایمانی، با توجه به دو برابر شدن نرخ ارز، سهل و آسان نبودن دسترسی به منابع انرژی، افزایش 30درصدی هزینه های تولید و تشدید تحریم ها؛ بانکها باید در کنار تولید گر ارزش آفرین قرار گیرند نه اینکه سیستم دلالی را رواج دهند. اگر تصمیمات غیر منطقی و جزیره‌ای باشد، تولید دچار افسردگی شده و به سمت تعطیلی و ورشکستگی پیش خواهد رفت.
وی یادآور شد: حقوق ملی نباید به تاراج برود و از رواج بیکاری باید جلوگیری شود. اگر الگوهای منظم و مطابق با الگو نداشته باشیم، نرخ هزینه‌های سرمایه گذاری مان بیشتر می‌شود. دنیای امروز دیگر آزمون و خطا را نمی پذیرد بلکه آزمون و بهبود را در دستور جدی کار خود قرار داده است، نکته ای مهم که در کشور به آن توجه نمی شود. دانش تولید ما است چون در هر واحد تولیدی دانش زیادی به وجود آمده که نمی توانیم بخوبی از آنها بهره برداری دراز مدت نمائیم. اگر می‌خواهیم رقابت جهانی با دیگر کشورها داشته باشیم باید به این فکر کنیم که یک واحد صنعتی فقط برای یک نسل نیست، برای نسل‌های دیگر هم هست. نباید سرمایه هایمان را از دست بدهیم و باید به روزی برسیم که شاهد فقر نباشیم.