ایجاد واحدهای بتن و آسفالت نیاز به مجوز جدید ندارد
ادامه از صفحه اول - دکتر مجید پورمقدم معاون حوزه معدنی و صنایع معدنی سازمان این نشست را بررسی مشکلات فعالان معدنی استان و بهبود چرخه تولید مواد معدنی عنوان کرد و از ایجاد کمیته‌ای مشترک با انجمن برای ایجاد تعامل دوجانبه جهت رسیدگی و رفع موانع تولید خبر داد.
این مقام معدنی استان تهران از چندی قبل و پس از ابلاغ اصلاحیه قانون جدید معادن با انجام مکاتباتی با سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی استان تحرکاتی را در جهت کمک به فعالان معدنی و رفع مشکلات آنان از جمله صدور پروانه‌های درازمدت آغاز کرده است.
به گفته پورمقدم، تلاش سازمان بر این است که با حذف کاغذبازی‌های غیرضروری روند فعالیت واحدهای معدنی را تسهیل کند که این تلاش در راستای آیین‌نامه اجرایی قانون جدید معادن است که ماده ۹۱ آن تصریح می‌کند پس از صدور پروانه بهره‌برداری نیازی به صدور جواز تاسیس نیست.این ماده دست معدنکاران را برای ایجاد واحدهای تکمیلی در کنار معادن باز می‌گذارد. به عنوان نمونه تولیدکنندگان شن‌وماسه پس از دریافت پروانه بهره‌برداری برای ایجاد واحدهای بتن و آسفالت نیازی به اخذ تاییدیه‌ها و مجوزهای جدید نخواهند داشت.
معادن مخلوط کوهی از آن جا که قبل از ابلاغ اصلاحیه قانون جدید معادن هم زیر نظر سازمان صنایع و معادن وقت فعالیت می‌کردند در حال حاضر مشکلات کمتری دارند اما واحدهای آبرفتی که پیش‌تر با هماهنگی استانداری به کار مشغول بودند اکنون با موانع و مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند.در حال حاضر در مجموع ۶۲۰ واحد تولید شن‌وماسه در استان تهران فعال هستند که ۲۲۰ واحد آن معادن مخلوط‌کوهی و مابقی معادن آبرفتی هستند.
معادن مخلط کوهی برای حدود ۲ هزار نفر و معادن آبرفتی برای حدود ۸ هزارنفر اشتغالزایی داشته‌اند که با احتساب مشاغل مستقیم مجموع اشتغالزایی آن‌ها به حدود ۱۰ هزار تن بالغ می‌شود.
اگر مشاغل غیر مستقیم هم لحاظ شوند مجموع اشتغالزایی این واحدها به ۳۰ هزار تن می‌رسد که با احتساب مشاغل وابسته به صنایع معدنی در کل برای ۶۰ هزار تن در استان تهران کارآفرینی داشته‌اند.