مهم ترین ویژگی IMI100 شفاف بودن فرآیندهای ارزیابی آن در مقایسه با سایر رتبه بندی هاست
به مناسبت برگزاری همایش شانزدهمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران و حضور شرکت آریا همراه سامانه در بین برترین شرکت های کشور مصاحبه ای را با دکتر اسمعیل ثنایی مدیرعامل این شرکت انجام دادیم که در ادامه ملاحظه می نمایید:
جناب آقای دکتر ثنایی لطفا در ابتدا مختصری از فعالیت شرکت، مهم ترین پروژه های انجام شده و ویژگی های آریاهمراه در مقایسه با رقبا را بیان نمایید:
شرکت آریاهمراه یکم شهریورماه ۱۳۸۵ همراه با توسعه فن آوری اطلاعات و مفهوم خدمت رسانی به منظور پاسخ به نیاز کشور به شرکتی که بتواند مطابق با استانداردهای بین المللی و کاملا حرفه ای به ارائه خدمات بپردازد تاسیس گردید.
شرکت آریاهمراه کنسرسیومی از سه شرکت بزرگ خصوصی، دولتی(ایز ایران) و عمومی(گسترش الکترونیک سینا) است که هم تجربه‌ی طولانی شرکت پتسا (خصوصی) در صنعت و هم حمایت و بلوغ سازمانی سهامداران دولتی خویش را دارا است. با اتکا به این پشتوانه قوی مدیریتی و تخصصی، آریاهمراه سامانه توانست تجربه سنگین ساخت و پشتیبانی بزرگترین مرکز داده کشور، یعنی مرکز داده شرکت MTN-Irancell را به مجموعه تجربیات موفق خود بیافزاید. با توجه به عملکرد درخشان آریاهمراه سامانه در قرارداد ۵ سال اول، این قرارداد پشتیبانی(Managed Service) در سال ۱۳۹۰ به مدت ۵ سال دیگر تمدید گردید.
شرکت آریاهمراه در سال ۱۳۸۸ با پشتوانه تجربه موفق پروژه ایرانسل, بازار خود در حوزه مرکز داده را گسترش داده و پروژه های ساخت و تجهیز مراکز داده پایانه سوخت کشور, هواپیمایی ماهان, بانک تجارت و بسیاری سازمان های بزرگ دیگر را به کارنامه درخشان خود افزود.
علاوه بر پروژه‌های متعدد ساخت، پشتیبانی، نظارت و ممیزی مراکز داده، شرکت آریاهمراه پروژه‌های مختلف دیگری را در حوزه‌های جریان ضعیف مترو و خطوط ریلی در تهران، شیراز و مشهد در دست اقدام دارد.
در کنار پروژه‌های فوق، پروژه‌های مختلف مخابراتی دسترسی و تجمیع در ۷ استان کشور نیز یکی دیگر از حوزه‌های خدمت‌رسانی شرکت آریاهمراه است. شرکت آریاهمراه از سال ۱۳۹۱ به مدت ۲ سال به عنوان پشتیبان سامانه هوشمند سوخت جهت پوشش ۳۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور انتخاب گردید. در این پروژه ملی، مسئولیت نگهداری این سامانه از جایگاه‌های سوخت تا مرکز داده بر عهده شرکت آریاهمراه است. به این ترتیب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به جرگه‌ی مشتریان آریاهمراه پیوسته است. انجام چنین پروژه‌هایی بدون شک نیازمند ساختار و دانش فنی مناسب است، در این راستا شرکت آریاهمراه به عنوان نخستین شرکت ایرانی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مدرک ISO۲۷۰۰۱ در زمینه ارائه خدمات امنیت فناوری اطلاعات گردید و در سال ۱۳۹۱ نیز گواهینامه ISO۹۰۰۱ را دریافت نمود.
مدیران آریاهمراه جهت مدیریت پروژه های کلان دارای مدرک بین المللی PMP می باشند و چارچوب فعالیت بر مبنای ITIL را جهت ارائه خدمات بکار گرفته است و کارشناسان فنی شرکت آریاهمراه با این چارچوب آشنایی کامل دارند.
شانزدهمین سال رتبه بندی رسمی شرکت های برتر ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این اقدام می تواند در راستای شفافیت و اعتبار بخشی به شرکت ها و رشد صنعت کشور موثر باشد؟
در پاسخ به فواید رتبه بندی شرکت های برتر ایران می تواند بیان داشت این رتبه بندی امکان شناخت از رقبا و شرکت های فعال را فراهم نماید. علاوه بر آن در برندسازی شرکت ها می تواند موثر باشد. از دیگر مزایای این رتبه بندی می توان به شفاف بودن فرآیندهای ارزیابی در مقایسه با سایر رتبه بندی ها اشاره نمود. متاسفانه در برخی رتبه بندی های معتبری که هم اکنون در کشور برگزار می گردد ملاک های ارزیابی شفاف سازی نمی‌گردد. علاوه بر سرفصل های کنونی، رتبه بندی شرکت های ICT بصورت جداگانه از یک سو و شرکت‌های صرفا خصوصی می تواند انگیزه بخش باشد. به عنوان مثال قرارگرفتن بانک ملی در راس ارزیابی نشان دهنده مشکل ساختاری در ارزیابی می باشد.
انتقاد یا پیشنهادی در خصوص این رتبه بندی دارید؟
در راستای بهبود رتبه بندی سال های آتی می توان از افزایش گستره حضور شرکت ها و استفاده از رویکرد فعالانه به منظور بالا بردن تعداد شرکت های مورد ارزیابی استفاده نمود، به طور مثال می توانید شرکت های بورسی که اطلاعات مالی آنها در دسترس عموم است را در لیست مورد ارزیابی اضافه نمایید که امکان مقایسه شرکت های هرگروه با رقبایش و شرکت های بیشتری فراهم گردد.
چه اقداماتی می بایست صورت پذیرد تا با وجود تحریم های موجود، تولید کنندگان داخلی توان رقابت با شرکت های مشابه خارجی را داشته باشند؟
مشکلات سیاسی و روابط پرتنش با کشورهای منطقه در سال های اخیر مشکلات فراوانی را برای صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ایجاد نموده است، که موجب کاهش شدید فعالیت شرکت های ایرانی در پروژه های بین المللی گردید. امیدواریم در آینده نزدیک این مشکلات برطرف گردد.
پیشنهاد شما برای جلوگیری از هجوم شرکت‌های خارجی بعد از رفع یا کاهش تحریم ها چیست؟
در ارتباط با تصور عموم از هجوم شرکت های خارجی, بجای بکارگیری واژه «جلوگیری» باید به استقبال شرکت های خارجی رفت. البته هرچه شرکت های داخل قدرتمندتر و آماده تر باشند, می توانند نقش همکار (Partner) داخلی شرکت ها را در پروژه های کلان ایفا نمایند و ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.
یکی از مواردی که در مورد صدور خدمات فنی و مهندسی مهم است تأیید و معرفی شرکت ها توسط سفارتخانه های ایران در کشورهای هدف است، در این خصوص چه نظری دارید؟
تایید و معرفی شرکت ها توسط سفارتخانه های ایران در کشورهای هدف و فعالیت بخش های مسئول خصوصا در این مقطع زمانی حایز اهمیت است. متاسفانه اتاق بازرگانی و متعاقب آن وزارت محترم خارجه در این حوزه چندان فعال نمی باشند. لذا جهت فراهم سازی ساختار صدور خدمات فنی و مهندسی نیاز به فعالسازی فرآیندها و ایجاد روش هایی جهت بهبود شرایط در این حوزه ها بسیار احساس می شود.
چه پیشنهادی برای شفاف سازی روند برگزاری مناقصات حوزه فعالیت خود در کشور دارید؟ آیا راهکار خود را عملیاتی می دانید؟
در ارتباط با شفافیت روند برگزاری مناقصات به نظر می رسد فرآیندهای نظارتی و سالم سازی باید بهینه شوند تا شایسته سالاری در مناقصه‌ها بیشتر رعایت شود.