مرزهای جغرافیایی صادرات را توسعه دهیم
دنیای اقتصاد: در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، 24 صادرکننده نمونه، 13 صادرکننده قابل تقدیر و 6 شرکت به عنوان صادرکننده برتر ملی معرفی شدند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با تاکید بر اینکه احساس برداشته شدن تحریم ها نباید به انتظار تبدیل شود چرا که دنیا سالهاست برای ایران تبلیغ منفی کرده است، گفت: با وجود این تبلیغات منفی از همان روزهای توافق هسته ای تا به امروز که در حال اجرایی شدن است برخی از سرمایه گذاران و هیات های خارجی به ایران سفر کنند.محمدرضا مودودی با بیان اینکه در عین حال که مشکلات عدیده ای بر سر تولید داریم و برای تولید رقابتی نیازمند فضای مستعد در دنیا هستیم، افزود: اگر برای دوران پساتحریم ها برنامه نداشته باشیم تمام آمد و شد هیات های تجاری و تبلیغات، تبدیل به ضد تبلیغ می شود. وی با بیان اینکه در سازمان توسعه و تجارت نقشه راه نزدیک 60 کشور بازار هدف ایران را تدوین کردیم، گفت: تاکنون برای 24 کشور این نقشه راه به صورت تفصیلی آماده شده است. وی با اشاره به اینکه در تحقیق سازمان توسعه و تجارت، 85 درصد کل صادرات کشور توسط کمتر از 800 شرکت انجام می شود، ادامه داد: 72 درصد این صادرات توسط 369 شرکت همچنین 50 درصد آن توسط 137 شرکت صورت می گیرد و خود 56 شرکت صادرکننده ممتاز و نمونه در سال جاری 25 درصد صادرات غیرنفتی کشور را انجام داده اند.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه امسال در کنار حمایت از تولید و مسکن و ... 200 میلیارد تومان برای کمک‌سود به بخش صادرات اختصاص داده ایم، پیش بینی کرد: از محل این کمک سود، واحدهای صادراتی بتوانند حدود 3300 تا 3500 میلیارد تومان تسهیلات از بانک دریافت کنند. به گفته وی، 50 میلیارد تومان نیز برای زیرساخت های نرم افزاری توسعه صادرات تقاضا کرده ایم و امیدواریم تا هفته آینده محقق می شود.مودودی تصریح کرد: اگر زنجیره های صادراتی را تشکیل ندهیم، شاید نتوانیم به اهداف مدنظر سیاستگذاران توسعه صادرات دست یابیم. وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران همچنان بسته است، افزود: در این فضا انتظار داریم دولت از صنایع و اشتغال حمایت کند اما باید دیوار مرزهای تجاری کشور فرو ریخته شود.

مودودی با انتقاد بر اینکه هر گاه ما صحبت از پیوستن به WTO کردیم برخی می گویند اگر این اتفاق بیفتد تولید داخل آسیب جدی می بیند، گفت: باید دید تمام کشورهای عضو WTO از این اتفاق معترض و پشیمان هستند؟ وی با اشاره به اینکه وقتی نزدیک به 25 میلیارد دلار واردات غیررسمی به کشور داریم نمی توان ادعا کرد ایران اقتصاد بسته دارد، متاسفانه ما به بدترین شکل به WTO پیوسته ایم پس ناگزیر به توسعه در مرزهای جغرافیایی صادرات هستیم. وی به صادرات 24 میلیارد و 131 میلیون دلاری و واردات 24 میلیارد و 70 میلیون دلاری کشور در هفت ماه نخست امسال اشاره کرد و افزود: تراز تجاری مثبت برای نخستین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاده است. اما این تراز نشان از رشد نیست چرا که تراز تجاری کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه، ژاپن و ... منفی است. وی با بیان اینکه در حوزه کشورهای آشوب زده قرار داریم و بازار کشورهای عراق و افغانستان همچنان برای ما محفوظ مانده است، گفت: در حالیکه اگر شرایط امنیت به این کشورها برگردد آنها دیگر حتی حاضر به خرید لبنیات و سیمان ما نخواهند بود.

استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سفر رئیس جمهور به اصفهان شکل گرفت، گفت: تاکنون 800 واحد صنعتی به این کارگروه رجوع کرده اند.رسول زرگرپور با تاکید بر اینکه با دستور و نامه مستقیم رئیس جمهور برخی اختیارات به استانداران داده شد تا مشکلات مطرح شده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به تدریج حل شود، افزود، در جلسه تهران اختیاراتی نظیر تقسط مالیات، مسائل بانکی و مسائلی از این دست مرتبط با واحدهای تولیدی و صادرکننده به عهده استانداران گذاشته شد تا با رفع مشکلات به صورت تدریجی، شرایط مناسب جایگزین آنها شود. وی با بیان اینکه در سال گذشته 17 مانع اصلی صادرات در استان احصا شد، افزود: فقدان رایزن بازرگانی در کشورهای هدف، وجود مخاطرات بسیار برای سرمایه صادرکنندگان و شرایط نامناسب اقتصادی، وجود مشکل و محدودیت در ثبت شرکت ها، کمبود زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در گمرک و ... از جمله این موانع بود. در این راستا 47 راهکار برای موانع تعیین شد که 14 راهکار ملی و بقیه استانی است.به گفته استاندار اصفهان، تاکنون 20 راهکار اجرایی، 15 راهکار در حال اجرا و 12 راهکار هنوز اجرا نشده اما رفع موانع با پیگیری مداوم و زدودن مشکلات به طور موردی تحقق می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این مراسم، گفت: استان اصفهان با داشتن 8 هزار واحد صنعتی در امر صادرات موفق بوده اما جا داشت در این مراسم مقام عالی وزارت خانه و یا حداقل معاون وی حضور می یافت. عبدالوهاب سهل آبادی با بیان اینکه اگر نگاه کشور به صادرات است نباید دیگر اشک در چشمان صادرکنندگان وجود باشد، گفت: بهترین افرادی که می توانند به ما در تدوین قوانین و سیاست گذاری های صادرات کمک کنند همین صادرکنندگان هستند. وی با انتقاد از اینکه در کشور تنها به دیون اصحاب کار توجه می‌شود، بیان داشت: متاسفانه توجهات بر این موضوع است که دیون این افراد چه میزان بوده و چه زمانی پرداخت می شود و جریمه دیرکرد آن چقدر است. وی تصریح کرد: بیکاری در استان سر به فلک کشیده و کارخانه ها یکی پس از دیگری دچار مشکل هستند. آنها جای کارخانه داری، انبارداری می کند.

صادرکننده نمونه استان اصفهان نیز با اشاره به مشکلات صادرکنندگان و ضعف قانون در این عرصه گفت: ما موانع خارجی و تحریم‌ها را دور زدیم اما دربرابر موانع داخلی و مشکلات این عرصه زمین‌گیر شدیم. جواد ظهیری یکی از مشکلات صادرکنندگان را سود بالای تسهیلات عنوان کرد و افزود: کجای دنیا به سپرده‌های بانکی سود بالای ۲۰ درصد و به مولدهای صادراتی تسهیلاتی بیش از ۲۵ درصد ارائه می‌شود آن هم در شرایطی که صادرکننده سودی بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد ندارد. وی با بیان اینکه بانک ها در سود و زیان ما سهیم هستند، افزود: بانک های اسلامی همه ساله جشن بدون ربا می‌گیرند اما برخلاف این رکن اسلامی، بانک‌های ما در زمان ورشکستگی از فعالان اقتصادی جریمه‌های تاخیر دریافت می‌کنند که در همین اصفهان افراد زیادی گرفتار این مصیبت هستند.

مدیرعامل شرکت رزپلیمر با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: در تمام دنیا ارزش افزوده از مصرف‌کننده گرفته می شود در حالیکه در ایران از تولیدکننده اخذ می شود. به گفته وی، پس از 5 سال اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار است که ارزش افزوده به شکل دائمی از تولیدکننده دریافت شود اما این قانون برای مولدهای صادراتی زیانبار است چرا که باید با کشورهای بزرگ رقابت کند. ظهیری ابراز امیدواری کرد: در دوران پس از تحریم اجناس خود را به خارج از کشور صادر کنیم اما با این شرایط امکان رقابت با اروپا، آلمان و دیگر کشورها وجود ندارد. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت نیز در این مراسم، با بیان اینکه بازارهای داخلی فوق العاده آسیب پذیر هستند، افزود: در یک سال گذشته بر اثر شرایط رکود حاکم بر بازار داخلی، فولاد مبارکه توانست تولید و صادرات خود را به خوبی انجام دهد.بهرام سبحانی بازار داخلی فولاد را آسیب پذیر عنوان کرد و گفت: بازار جهانی فولاد یک و شش دهم میلیارد تن است و ادامه حیات واحدهای تولیدی را باید در صادرات آنها جستجو کرد. وی افزود: بر اثر رکودی که بر بازار داخلی حاکم شده، مصرف محصولات فولادی به شدت پایین آمده است. وی با بیان اینکه محصولات فولاد مبارکه محصولات خاصی هستند و بازاریابی مشکلی دارد، گفت: 30 درصد از محصولات فولاد مبارکه به صادرات اختصاص داده شد و اگر صادرات نداشتیم امروز انبارهای فولاد مبارکه در وضعیت نامطلوبی قرار داشت. وی تاکید کرد: در شرایط فعلی مهمترین راه نجات تولید وصل شدن به بازارهای جهانی و صادرات است.