به استناد بند (د) ماده ۱۶ قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مصوب پانزدهم اسفندماه ۱۳۶۹ و اصلاحیه مورخ پانزدهم آذرماه ۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها و براساس مصوبه دومین جلسه هیات نمایندگان دوره ششم اتاق بازرگانی اراک مورخ ۲۷/ ۳/ ۹۴، این اتاق اقدام به تشکیل ۱۹ کمیسیون تخصصی کرده است. کمیسیون‌های معدن و صنایع معدنی، صنایع، بانک و بیمه، امور مالیاتی، کشاورزی، اصل ۴۴ و محیط کسب و کار و کارآفرینی، حمل و نقل و امور گمرکی، انرژی، نفت و محیط‌زیست، خدمات فنی مهندسی، توسعه صادرات، حقوقی، قوانین و مقررات WTO، تامین اجتماعی، بازرگانی، امور گردشگری، تشکل‌ها و اصناف، آموزش و فرهنگ اقتصادی، فناوری‌های پیشرفته و نیز کمیسیون ارتباط صنعت و دانشگاه و نهادهای دانش‌بنیان که با توجه به شرایط کاری و نیاز استان، هر یک از کمیسیون‌ها جلسات متعددی را با حضور اعضا برگزار کرده‌اند.

کمیسیون توسعه صادرات: در جلسات برگزار شده این کمیسیون مقرر شد با تشکیل ۵ کمیته مشکلات و موانع را در بخش‌های مختلف شناسایی کرده و به ارائه پیشنهادها و راهکارها بپردازد. تشریح جایگاه و نقش مدیریت صادرات در فرآیند صادرات و شناسایی بازار کشورهای هدف از وظایف این کمیته‌هاست. براین‌اساس کمیته فرش، صنایع دستی و گردشگری و میراث، صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع غذایی، توسعه بازار، نمایشگاه‌ها و دیپلماسی استان و کمیته قوانین و مقررات گمرکی، حمل و نقل بین‌المللی و قوانین مخل صادرات در کمیسیون توسعه صادرات راه‌اندازی شده‌اند.

کمیسیون انرژی، نفت و محیط‌زیست: در این کمیسیون فعال تصمیم‌ گرفته شد کمیته‌ای متشکل از صنعتگران حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با محور اتاق اراک تشکیل شود و در خصوص رفع مشکلات و مسائل حوزه نفت و گاز اقدامات عملی صورت پذیرد. همچنین با همکاری صنایع غذایی و کشاورزی کمیته‌ای تشکیل شده تا مسائل و مشکلات صنایع آلاینده و چگونگی رفع آلودگی توسط گروه‌های تخصصی و علمی پیگیری شود. همچنین سازمان نظام پیشنهادات با رویکرد محیط‌زیست و اطلاع‌رسانی عمومی تشکیل می‌شود که پیشنهادات دریافتی را تجزیه و تحلیل کند. برگزاری همایش پذیرایی درناهای تالاب میقان اراک با عنوان «اراک میزبان مهربان پرندگان مهاجر» هم در جهت رویکرد محیط‌زیست از سوی کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست برگزار شد. در همین حال این کمیسیون هیاتی برای بازدید از موسسه فرانهوفر (که در زمینه محیط‌زیست فعال است) به آلمان اعزام کرد؛ به این منظور از این موسسه گروهی به منظور بررسی آلاینده‌های سطحی، زیرسطحی و هوایی به ایران خواهند آمد تا کمیته‌های تخصصی و داخلی در زمینه‌ آلاینده‌ها تشکیل و کلاس‌های تخصصی با حضور کارشناسان به منظور ریشه‌یابی آلاینده‌ها برگزار شود.

کمیسیون معدن و صنایع معدنی: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران بخش معدن به عنوان بازوان اجرایی بسیار قدرتمند برای تحقق اهداف سازمان صنعت، معدن و تجارت که متولی بخش معدن است، به شمار می‌روند، باید برای ارتقای سطح و دانش آنها تلاش بیشتری صورت گیرد. در این خصوص و به منظور اینکه سرمایه‌گذاران به جایگاه واقعی خود برسند، قبل از انجام هرگونه تخریب در اثر بی‌اطلاعی، این کمیسیون باید اقدامات لازم و برنامه‌ریزی‌های دقیق را انجام دهد. این کمیسیون به منظور حضور فعال‌تر در نظر دارد با توجه به ماهیت و فعالیت‌های معدن با استفاده از نخبگان ارتباط بهتری با سایر نهادهای ذی‌ربط برقرار کند. براین اساس کمیته‌های صادرات و سرمایه‌گذاری، حمایت از تشکل‌های صنفی، قوانین و مقررات حقوقی، علمی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی، منابع طبیعی و زیست‌محیطی در این کمیسیون تشکیل شده است.

کمیسیون امور مالیاتی: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی اعتقاد راسخ به پرداخت مالیات و استیفای حقوق دولت دارد. با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و برای بهبود فضای کسب و کار و دفاع از حقوق فعالان اقتصادی اتاق حمایت ویژه‌ای از فعالان این عرصه خواهند داشت. به منظور بررسی مشکلات اعضای اتاق اراک در زمینه امور مالیاتی ریاست کل دادگستری، مدیر کل امور مالیاتی و قضات و اعضای هیات مدیره حل اختلاف مالیاتی با فعالان اتاق اراک جلسه داشتند که بسیار سودمند بود.

کمیسیون تشکل‌ها و اصناف: به منظور آشنایی بیشتر انجمن‌ها و تشکل‌ها با یکدیگر و با هدف برنامه‌ریزی برای مسیر آتی جلسه‌های این کمیسیون برگزار شده است. در این کمیسیون تاکید بر این است که هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف اقتصادی، صنایع و تشکل‌ها در این مسیر به منظور دستیابی به توسعه موثر خواهد بود. در جلسات این کمیسیون مقرر شد بانک اطلاعاتی و شناسایی تشکل‌ها تکمیل شود. همچنین تشکل‌ها ساماندهی و آئین‌نامه‌ها و قوانین مرتبط گردآوری شوند. هم‌افزایی و تعامل با سایر اتاق‌ها، تقویت با مسوولان دولتی برای رسیدن به نتایج مطلوب از دیگر اهداف این کمیسیون است.

کمیسیون فناوری‌های پیشرفته: به منظور عملیاتی کردن و فعال شدن بخش صادرات محصولات IT و های تک، برنامه‌ریزی‌های گسترده صورت گرفته و در این رابطه کانون‌های دانش‌بنیان برای تحقق این امر تشکیل شده است. همچنین توسعه فن بازار برای مقابله با جذب شرکت‌های فعال در استان در پایتخت مورد تاکید است. در این خصوص باید گفت، با توجه به نزدیکی شهرک صنعتی کاوه به تهران اکثر شرکت‌هایی که در این شهرک فعال هستند، کارت بازرگانی خود را از تهران می‌گیرند، این در حالی است که مسائل و مشکلات آنها از طریق اتاق اراک پیگیری و بررسی می‌شود. داشتن نگاه فرامنطقه‌ای و حضور در بازارهای آینده از دیگر مواردی است که آموزش و رفع موانع اجرای آن در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.