ذهن شلوغ به هیچ ‌کار نمی‌آید

برای موفقیت، نیاز به یک ذهن خلوت و منظم داریم. برای تصمیم‌‌گیری نیاز به یک ذهن گسترده، خلوت و منظم داریم. برای بررسی و تصمیم‌گیری درست نیز، نیاز به یک ذهن خلوت و منظم داریم. ذهن اکثر ما آنقدر آشفته از افکار، احساسات، ناکامی‌‌ها و برنامه‌های مختلف است که دیگر دچار سردرگمی شده‌‌ایم و با انرژی کمی به زندگی ادامه می‌‌دهیم. یک ذهن آشفته، همیشه خسته و بلاتکلیف است، همچنین، اغلب خستگی جسمی ما نیز به خاطر خستگی ذهن ما است. در حقیقت، انرژی‌ای که یک ساعت تشتت ذهنی از ما می‌گیرد شاید برابر با ۶ ساعت کار جسمی باشد.

ذهن افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند غالبا" خلوت، سبک و گسترده است، زیرا این افراد طی پروسه‌ای شدت هیجانات خود را به تعادل رسانده و تمام افکار و هیجانات اضافی را با روش مناسب و صحیح از ذهن خود تخلیه کرده‌اند. این افراد می‌توانند ترس‌ها، خشم‌ها و استرس خود را مدیریت کنند، بنابراین، همیشه انرژی بیشتری نسبت به افراد عادی دارند. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند عادات و وسواس‌های فکری خود را رها کرده‌اند، بنابراین انرژی ذهنی زیادی را می‌توانند ذخیره کنند. آنها معنای زندگی را یافته‌اند، بنابراین، زندگی پویاتر و شادتری دارند. این افراد می‌دانند که بر چه چیز‌هایی کنترل دارند و چه چیزهایی خارج از کنترل آنها است، بنابراین، بابت آنچه که خارج از کنترل‌شان است استرس و نگرانی به خود راه نمی‌دهند.

آنها نگرانی‌های گذشته را دور ریخته و تنها درس‌های گذشته را با خود حمل می‌کنند و ذهن خود را مشغول آینده نیز نمی‌کنند. این افراد به‌خوبی می‌دانند که چه می‌خواهند و به‌دنبال آن می‌روند، در نتیجه، کمتر دچار سردرگمی شده و از انرژی ذهنی خود در جای درست استفاده می‌کنند؛ بنابراین آیا می‌توانید تصور کنید که این افراد چه ذهن سبک و پر از آرامشی دارند؟ اولین کاری که بهتر است انجام دهید این است که با خود و با افکار و احساساتتان مواجه شوید و آنها را بشناسید. سپس، آن را از ذهنتان روی کاغذ تخلیه کنید، یعنی افکار و احساسات خود را بنویسید تا بتوانید آنها را بهتر ببینید. سپس باید هر کدام را طبقه بندی کنید، پرونده‌های ناتمام احساسی و فکری را تمام کرده و پرونده‌های بسته شده را در طبقه مناسب خود بگذارید. در نهایت برای زندگی سالم‌تر و شادتر نیاز دارید که ذهنتان را تربیت کنید و کنترل آن را به دست بگیرید. تربیت ذهن تکنیک‌هایی دارد که باید آنها را بیاموزید و همچنین نیاز به اصلاح بینش دارد. بینش در واقع به معنی نوع جهان‌بینی ما است. اینکه به جهان اطراف و به اتفاقات پیرامون خود چگونه نگاه می‌کنیم و چه برداشتی از آنها و چه برخورد و واکنشی نسبت به آنها داریم همگی به «بینش» ما برمی‌گردد. هرچه بینش ما وسیع‌تر و گسترده‌تر باشد ذهن ما و زندگی ما نیز آرام‌تر خواهد بود.

برای تخلیه ذهن خود می‌توانید تمرین زیر را انجام دهید:

لیستی از اهدافتان بنویسید و آنها را اولویت‌‌بندی کنید. سپس قدم‌های لازم برای رسیدن به اهداف را نوشته و اقدام کنید. مهم نیست هدفتان چه باشد. باز هم می‌گویم سفر هزار فرسنگی از قدم اول شروع می‌شود. هدف شما می‌تواند آرامش باشد، می‌تواند یک خانه باشد، می‌تواند یک ماشین باشد و...

لیستی از علایق خود بنویسید.

لیستی از کارهای تمام شده و تمام موفقیت‌هایتان بنویسید. حتی کوچکترین و پیش ‌پا افتاده ‌ترین کارها، مثلا تمام کردن یک پروژه درسی (و...) را بنویسید. سپس، برای خود جشن بگیرید و به خود جایزه‌ای بابت اتمام آن کار‌ها بدهید.

لیستی از کلیه کارهای ناتمام‌‌تان بنویسید.

اولویت‌بندی کنید. کارهایی را که دیگر نمی‌خواهید ادامه دهید خط بزنید. سپس، برای کارهایی که می‌خواهید تمام کنید زمان تعیین کنید و به خود «تعهد» دهید که تا آن زمان آن کار را می‌کنید. به تاخیر نیندازید. وقتی به خود تعهد می‌دهید باید به خود احترام بگذارید و به عهد خود وفا کنید. اگر شما به عهد خودتان به خود وفا نکنید، دیگران هم نسبت به شما احترام و وفاداری نخواهند داشت. هر کار را که تمام کردید به خود بابت آن جایزه دهید. فراموش نکنید: «یک کار در یک زمان.»

نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و غم‌‌هایتان را بنویسید. ناراحتی‌ها و حاشیه‌‌های ذهنتان را روی کاغذ یا نزد فردی قابل اعتماد خالی کنید، این‌ها موانع موفقیت شما هستند.

کلیه حاشیه‌‌ها را از زندگیتان حذف کنید. حرف‌های حاشیه‌ای و بیهوده، افکار حاشیه‌‌ای، افراد حاشیه ‌پرداز، افراد سمی و ...

نکته بسیار مهم:

فراموش نکنید که انرژی افرادی که اطراف خود جمع می‌کنید و به معاشرت با آنها می‌پردازید بر شما تاثیر بسزایی دارد. اگر موفقیت می‌خواهید در انتخاب دوستان‌تان دقت کنید. با افراد موفق و مثبت معاشرت کنید. افراد حاشیه ‌پرداز را از زندگی‌تان حذف کنید. در این برهه دست از ناجی بودن و تاثیرگذاری بر آنها هم بردارید، فعلا فقط نوبت خود شماست. شاید برداشتن این قدم‌ها ابتدا دشوار به نظر بیاید، اما به محض ورود به این راه و تمرین آن، تبدیل به یک بازی برای شما خواهد شد و معنای جدیدی به زندگی‌تان خواهد داد. فراموش نکنید که موفقیت شما در آرام‌سازی و سکوت ذهن مستلزم تخلیه آن از بیهودگی‌ها و زندگی در حال است.