کلسترول بالای خون
دنیای اقتصاد، عارف مومنی- کلسترول بالای خون به خودی خود بیماری نیست. این مشکل بیشتر یکی از عوامل خطرساز برای بروز بیماری‌‌های قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود. قبل از هر چیزی باید بگوییم که بدن ما به کلسترول یا همان چربی خون نیاز دارد تا بتواند به‌درستی به وظایف خود عمل کند. بنابراین چربی خون به خودی خود مضر نیست. مشکل زمانی بروز می‌کند که این چربی از حد طبیعی خود خارج می‌شود و میزان آن بالا می‌رود. در واقع کلسترول بالای خون بیماری نیست و علامت خاصی ندارد، اما همین مشکل ساده ممکن است عاملی برای بروز سکته مغزی و قلبی شود، زیرا تجمع چربی‌‌‌ها در جداره عروق که به آن تصلب شرایین گفته می‌شود در روند گردش خون و حمل درست اکسیژن به بافت‌‌های حیاتی بدن اختلال پدید می‌آورد و باعث بروز سکته می‌شود.به‌طورکلی باید گفت خیلی از افراد تا وقتی دچار انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) یا سکته مغزی نشوند متوجه میزان بالای کلسترول خون خود نمی‌شوند. با این ‌همه، بهتر است به وجود برخی از نشانه‌ها و علائم در وجود خود هوشیارتر باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
درد در ناحیه قفسه سینه
وقتی کلسترول خون بیش از اندازه بالا می‌رود باعث تجمع چربی در رگ‌‌های قلب می‌شود و کم‌کم آن‌ها را مسدود می‌کند. وقتی در گردش خون اختلالاتی بروز می‌کند علائمی‌ نیز با خود دارد. مهم‌ترین و رایج‌ترین علامت این مشکل وجود درد در ناحیه قفسه سینه است و وقتی بروز می‌کند که عضلات قلبی به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند. اگر درد در ناحیه قفسه سینه در طول یک فعالیت بدنی و کوتاه‌مدت بروز کند، امکان دارد در نتیجه آنژین قفسه سینه باشد که نیاز به بررسی پزشک دارد، اما اگر این درد از بین نرود و طولانی شود، ممکن است علامت انفارکتوس میوکارد باشد.در واقع می‌توان گفت که علائم کلسترول بالا مساوی با علائم سکته است که عبارت است از خستگی زیاد، اضطراب ـ ‌به‌طوری‌که فرد احساس حالت تهوع داشته باشد‌ ـ نفس‌نفس زدن، تعریق زیاد و احساس تنگی قفسه سینه. اگر علائم دیگری مانند درد ناگهانی در فک، شانه، بازوی چپ و کمر احساس کردید، حتما بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید.

کلسترول بالا؛ مغز در آمپاس
اگر کلسترول بالا در ناحیه عروق سر تجمع داشته باشد و کم‌کم رگ‌‌های این ناحیه را مسدود کند، علائم دیگری نیز بروز خواهد کرد. انسداد عروق سر و قطع موقت خون‌رسانی به مغز، باعث ایجاد حملات ایسمیک گذرا می‌شود که خبر از سکته مغزی قریب‌الوقوع می‌دهند. می‌توانید با بروز علائمی‌ که نشان‌دهنده کلسترول بالا و حملات مغزی است مشکل را شناسایی کنید.در این صورت با علائمی‌ مانند کاهش قدرت و حساسیت یکی از بازو‌‌ها یا پا‌‌ها، از دست دادن حساسیت بخشی از صورت یا کل بدن روبه‌رو خواهید شد و مشکلات دیگری مانند اختلال در قدرت تکلم، اختلال در حفظ تعادل، مشکل راه رفتن، اختلالات بینایی و از دست دادن ناگهانی بینایی یک چشم و سرگیجه نیز بروز خواهد کرد. این علائم معمولا خیلی زود و قبل از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند، اما به این معنی نیست که مشکل برطرف شده است.

بهترین راه آزمایش خون است
به‌‌طورکلی کلسترول بالای خون هیچ علامت مشخصی ندارد و علائم قطعی آن زمانی بروز می‌کند که منجر به سکته می‌شود. درواقع علائم کلسترول بالا همان علائم سکته است. متاسفانه از آنجا که کلسترول بالای خون علامت خاصی ندارد، اکثر افراد آن را نادیده می‌گیرند، اما نباید این مشکل موذی و بی‌سروصدا را نادیده گرفت. بهترین راه تخمین میزان کلسترول خون همان آزمایش خون است. اولین آزمایش شامل میزان کلسترول توتال یعنی HDL و LDL است که اولی نشان‌دهنده کلسترول خوب و دومی‌ نشان‌دهنده کلسترول بد و مضر خون است. کلسترول بد کلسترولی است که مازاد آن به جداره رگ‌‌ها می‌چسبد و باعث بروز تصلب شرایین می‌شود.کلسترول خوب وظیفه جبران مازاد چربی موجود در اندام‌ها را دارد و آن را به سمت کبد می‌برد تا از بدن دفع شود. صرفا با آزمایش خون می‌توانید میزان دقیق کلسترول خون‌تان را بدانید. توجه داشته باشید که میزان طبیعی کلسترول برای همه افراد یکسان نیست. عوامل خطرساز دیگری مانند استعمال دخانیات، افزایش سن، کم‌تحرکی و... نیز نشان می‌دهد که این میزان کلسترول برای فردی طبیعی است یا خیر.

بهترین مواد غذایی برای کاهش کلسترول خون
تغذیه نقش مهمی در پایین آوردن کلسترول خون بازی می‌کند، شما می‌توانید با کمی تغییر در رژیم غذایی خود و اضافه کردن ورزش و سایر عادت‌های مفید برای سلامتی، میزان بالای کلسترول خون خود را کاهش دهید. قصد داریم پنج نمونه از بهترین غذا‌ها برای کاهش کلسترول خون و سلامتی قلب را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید:

۱. جوی دوسر و سبوس آن
این ماده غذایی سرشار از فیبرهای محلول است که باعث کاهش میزان کلسترول بد خون (‌LDL) می‌شود. فیبرهای محلول همچنین در مواد غذایی مثل لوبیا، گلابی، سیب، جو و آلو یافت می‌شود.فیبرهای محلول می‌توانند جذب کلسترول را به داخل رگ‌های خونی کاهش دهند. مصرف روزانه ۵ تا ۱۰ گرم یا بیشتر از فیبرهای محلول به راحتی میزان کلسترول خونتان را کاهش می‌دهد. مصرف یک تا ‍۵/ ۱ لیوان جوی دوسر پخته شده، ۶ گرم فیبر محلول فراهم می‌کند، حال اگر مقداری میوه مثل موز به آن اضافه کنیم، ۴ گرم دیگر فیبر محلول مصرف کرده‌ایم. علاوه بر این جوی دوسر خاصیت‌های دیگری نیز دارد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان کاهش احتمال سرطان، کاهش ابتلا به دیابت، شفافیت پوست، رفع یبوست و ... را نام برد. پس سعی کنید این ماده غذایی یا سبوس آن را به رژیم روزانه خود اضافه کنید و بعد از مدتی تاثیرات آن را خواهید دید.

۲. ماهی و امگا۳
خوردن روغن ماهی به‌دلیل میزان بالای امگا۳ آن برای سلامت قلب مفید است و می‌تواند میزان فشار خون و ریسک احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد. درافرادی که یک‌بار سکته قلبی داشته‌اند، روغن ماهی یا امگا۳ احتمال مرگ ناگهانی در آن‌ها را کاهش می‌دهد.انجمن قلب آمریکا به دلیل فواید بسیار امگا۳ برای قلب، مصرف حداقل ۲ واحد ماهی در هفته را توصیه می‌کند. ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا، ساردین، شاه‌ماهی و ... سرشار از امگا۳ می‌باشند.بهتر است ماهی را به صورت گریل‌شده یا بخارپز مصرف کنید تا روغن‌های ناسالم به آن اضافه نشود. اگر ماهی دوست ندارید، می‌توانید میزان کمتری از امگا۳ را از دانه کتان یا روغن کانولا به‌دست آورید.همچنین با مصرف مکمل‌های امگا۳ می‌توانید به میزانی از مزیت‌های آن برخوردار شوید ولی دیگر مواد مغذی موجود در ماهی مثل سلنیوم را مصرف نخواهید کرد. اگر تصمیم گرفته‌اید که امگا۳ را به صورت مکمل مصرف کنید برای مصرف میزان درستی از آن با یک متخصص مشورت کنید.

۳. گردو و بادام و سایر آجیل‌ها
گردو و بادام و سایر آجیل‌ها می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند و سرشار از چربی‌های اشباع نشده هستند، همچنین گردو رگ‌های خونی را سالم نگه می‌دارد.مصرف روزانه یک مشت آجیل (۴۲.۵ گرم یا ۱.۵ اونس) در روز از جمله بادام، فندق، پسته، گردو، بادام‌زمینی و ... خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش ‌می‌دهد، همچنین بهتر است آجیل‌ها را به‌صورت خام مصرف کنید. همه‌ آجیل‌ها کالری بالایی دارند، پس از مصرف مقدار زیاد آن‌ها نیز به‌دلیل افزایش وزن خودداری کنید. یک مشت مقدار مناسبی است و سعی کنید آن را با غذاهایی که دارای اسیدهای چرب اشباع هستند، جایگزین کنید.

۴. روغن زیتون
روغن زیتون یکی از منابع خوب اسیدهای چرب اشباع‌نشده (MUFA) است. سعی کنید روزانه ۲ قاشق (۲۳ گرم) روغن زیتون را به جای دیگر روغن‌های مورد استفاده در رژیم خود استفاده کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. علاوه بر روغن زیتون، آواکادو نیز یکی از منابع اصلی ‌‌MUFA است، طبق تحقیقات اخیر اضافه کردن یک دانه از این میوه به رژیم سالم غذایی در افرادی که اضافه وزن دارند در کاهش میزان LDL موثر است.روغن زیتون و آواکادو هم مانند آجیل‌ها میزان زیادی کالری دارند پس از مصرف بیش از اندازه‌ آن‌ها خودداری کنید. یکی از نکاتی که باعث می‌شود رژیم‌های مدیترانه‌ای سالم باشند جابه‌جایی اسیدهای چرب اشباع با MUFA است.

تغییرات دیگر در رژیم غذایی خود
برای بهره‌مندی از مزیت‌های این مواد غذایی لازم است که ابتدا تغییراتی در شیوه‌ زندگی و رژیم غذایی خود بدهید و فقط با خوردن این مواد غذایی به نتیجه‌ دلخواه خود نخواهید رسید. به‌طور مثال شما باید میزان چربی‌های اشباع و ترانس مصرفی خود را محدود کنید. چربی اشباع در گوشت، کره، لبنیات پرچرب وجود دارد و همچنین برخی از روغن‌ها میزان کلسترول خون را بالا می‌برند. چربی‌های ترانس معمولاً در مارگارین و کیک و کوکی‌ها دیده می‌شود. چربی ترانس باعث افزایش ‌LDL و کاهش ‌HDL خون می‌شود.علاوه بر تغییر در رژیم غذایی، ایجاد تغییر در شیوه‌ زندگی یکی از مهمترین نکات در بهبود کلسترول خون است. ورزش، ترک کردن سیگار و حفظ وزن در میزان مناسب شما را در این راه کمک خواهند کرد.