دورهمی ستاره‌ها در پایتخت خودرو جهان

دیترویت بی‌دلیل به مرکز خودروسازی آمریکا تبدیل نشده است. معروف‌ترین شهر ایالت میشیگان که درون سینه خود غول‌هایی مانند جنرال‌موتورز، فورد و کرایسلر را جای داده است. هر سال در اواسط ژانویه یعنی اولین ماه سال میلادی، خودروسازان مطرح دنیا به اینجا می‌آیند و بهترین‌های خود را که نمادی هستند برای سال جاری، عرضه می‌کنند. باور نخواهید کرد اگر بدانید سابقه این گردهمایی به حدود ۱۱۸ سال پیش برمی‌گردد. نمایشگاه دیترویت در فرهنگ عامه مردم آمریکا اغلب با نام NAIAS (اتو شو بین‌المللی آمریکای شمالی) شناخته می‌شود. نکته جالب این نمایشگاه آن است که شرکت‌کنندگانش از ۲۴ کشور مختلف هستند و مردمی که از آن دیدن می‌کنند از ۶۳ ملیت مختلف. امسال نیز مانند ادوار گذشته، دیترویتی‌ها «کوبو سنتر» با آن فضای ۶۷ هزار مترمربعی را برای برگزاری انتخاب کردند. نخستین رویداد خودرویی سال ۲۰۱۷ از یک منظر دیگر نیز حائز اهمیت است. سال میلادی پیش رو، سالی حیاتی برای بسیاری از خودروسازان سرشناس است. در چنین زمانی است که سرانجام می‌توان فهمید مدرنیته شکل‌دهنده آینده است یا سنت‌گراها؟ دیترویت امسال با تب‌وتاب بسیار برگزار شد. نه‌فقط به خاطر حضور مدل‌های جدید، بلکه به خاطر تعصب شدید تولیدکنندگان آمریکایی نسبت به خودروهای سنتی درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) از یکسو و استقبال خیره‌کننده مصرف‌کنندگان از نمونه‌های آینده‌نگر (برقی‌ها و خودران‌ها) از سویی دیگر.

Nissan Rogue Sport؛ مهره میانی نیسان

چند سال قبل بود که شنیدیم نیسان قصد دارد با معرفی قشقایی، فضای بین جوک و روگ را پُر کند، اما به‌مجرد عرضه نسخه‌های جدیدتر این شاسی‌بلند، مزه کراس‌اوور‌سازی به کامش خوش آمد و عیار ابعاد را از دست داد و آن را به محصولی بزرگ‌تر از روگ تبدیل کرد. حالا ژاپنی‌ها تصمیم گرفته‌اند با بهره‌گیری از ساختار موفق همان روگ، این خلأ را سرانجام تکمیل کنند. این اتفاق با معرفی روگ اسپورت رخ داد. شاسی‌بلند ریزاندامی که با حفظ سنت طراحی قشقایی همان الگوی خشن و جسور را حفظ کرده است. نیسان می‌گوید برای محصول جدید خود از یک قلب 2 لیتری تنفس طبیعی استفاده خواهد کرد. پیشرانه‌ای که به‌احتمال‌زیاد قدرتی 150 اسب‌بخاری خواهد داشت. نمونه پایه روگ اسپورت با رینگ‌های 17 و نمونه فول آن با رینگ‌های 19 اینچی تولید خواهد شد. نیسان هنوز هم مایل است تا از جعبه‌دنده‌های CVT تمام اتوماتیک برای این خودرو استفاده کند.

AUDI Q۸؛ پهن‌پیکری از آئودی

همه فکر می‌کردند ارباب حلقه‌ها عضو جدید خانواده Q‌های خود را یا به Q۱ یا به Q۴ اختصاص می‌دهد، اما در اوج تعجب دیدیم که شرکت بزرگ‌ترین شاسی‌بلند خود یعنی کیو ۸ را رونمایی کرد. اگرچه این خودرو در قالب مدل‌های مفهومی است، ولی تردید نکنید که آئودی به‌زودی آن را به پروسه تولید می‌رساند. یکی از مدیران شرکت بعد از پرده‌برداری از کیو ۸ آن را لوکس‌ترین ساخته آئودی معرفی کرد. طراحان با استادی تمام توانسته‌اند آن جلوپنجره عظیم‌الجثه را طوری بین دو چراغ اخمالو جای دهند که گویی این همان کیو ۳ است که فقط ابعادش بیشتر به چشم می‌آید. شرکت برای کانسپت جدید خود یک قلب ۳ لیتری توربوشارژر انتخاب کرده است. موتوری که برایش قدرت ۴۴۳ اسب‌بخاری با ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌آورد. از گوشه و کنار خبر می‌رسد که سال ۲۰۱۸ یعنی زمان عرضه رسمی کیو ۸، شاهد حضور نمونه هیبریدی آن با یک یا دو موتور برقی هستیم.

BMW 530e؛ بازی هیبریدی باواریایی‌ها

هنوز 6 ماه از عرضه ویرایش جدید ب‌ام‌و سری 5 نمی‌گذرد که شرکت در اقدامی انقلابی، نمونه هیبریدی آن را نیز معرفی کرد. سدان خانوادگی فوق با یک قلب بنزینی 2 لیتری توربوشارژ و یک موتور برقی 2/ 9 کیلووات ساعتی روی هم می‌تواند 248 اسب‌بخار نیرو فراهم کند، البته ب‌ام‌و ادعا کرده است که هیبریدی جدید آنها با ثبت رکورد 6 ثانیه‌ای در شتاب صفر تا صد هنوز هم خواص اسپورت خود را حفظ کرده است. سرعت نهایی آن نیز 210 کیلومتر در ساعت ثبت شده که برای خودرویی در این کلاس عالی به نظر می‌رسد. 530 جدید درصورتی‌که بخواهد به‌صورت مستقل از موتور برقی‌اش استفاده کند قابلیت پیمایش بیش از 24 کیلومتر را دارد. جالب‌تر آنکه، سرعت نهایی‌اش در این وضعیت به 140 کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد. این یکی از معدود هیبریدی‌های دنیا است که درون کابینش یک خروجی برق 120 ولت دیده می‌شود.

GMC Terrain؛ دهن‌کجی جنرال موتورز به مد روز

درحالی‌که اغلب خودروسازان اروپایی و آسیایی رویکردی مدرن به مباحث فنی خودروهایشان دارند، جنرال‌موتورز به‌عنوان نماد خودروسازی سنتی آمریکا می‌آید و با معرفی یکی از زیباترین کراس‌اوورهایش، آتش بنزین‌سوزها را دوباره شعله‌ور می‌کند. جی‌ام‌سی زیرمجموعه کهنه‌کار این شرکت با معرفی نمونه ۲۰۱۸ شاسی‌بلند سایز متوسط خود یعنی «ترِین»، رقابت داخلی با شورولت «اکیناکس» را تشدید کرده است. بعد از مدت‌ها با این خودرو شاهد یک تغییر عظیم در زبان طراحی خودروهای جِمس هستیم. مهندسان آمریکایی ترجیح داده‌اند برای این محصول از یک قلب ساده ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۵۲ اسب‌بخار بهره بگیرند. سیستم انتقال قدرت همچنان ۴WD (چهار چرخ متحرک) و جعبه‌دنده آن ۶ سرعته اتوماتیک است. جنرال‌موتورز می‌گوید قصد دارد برای بازار کشورهای در حال توسعه نسخه گازسوز این شاسی‌بلند را با پیشرانه ۶/ ۱ لیتری عرضه کند.

Subaru WRX؛ دلبری صنعتی به شیوه سوبا

بازگشت دوباره خانواده دبلیو.آر.ایکس به آمریکا مشتاقان اسپورت‌گرای این برند ژاپنی را حسابی سر شوق آورده است. یکی از اسپورت‌ترین سدان‌های حال حاضر دنیا که در تمامی فصول به شما حس و حال مسابقات رالی را منتقل می‌کند. سوبارو با هنرمندی تمام درست برخلاف شرکت‌های هموطنش حرکت کرد و به جای استفاده اغراق‌آمیز از LED‌ها و سپرهای نامتعارف، سراغ یک فیس‌لیفت هیجان‌انگیز و منطقی رفت. نسخه جدید این خودرو مانند دیگر نمونه‌ها، تمرکز اصلی را روی انتقال قدرت به‌ویژه دیفرانسیل هوشمندی که به‌صورت الکترونیکی لغزش‌ها و هرزگردی‌ها را کنترل می‌کند، قرار داده است. سوبا در نبود رقیب دیرینه‌اش میتسوبیشی اوولوشن، سراغ یک پیشرانه 2‌لیتری توربوشارژ به قدرت 268 اسب‌بخار رفته است. از آنجایی که مدل فوق یک نمونه مسابقه‌ای از خانواده دبلیو.آر.ایکس است، انتخاب جعبه‌دنده 6 سرعته دستی ضریب کوتاه برایش تعجبی ندارد. به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها بعد از سال‌ها تغییراتی را در قسمت آیرودینامیک این سدان ایجاد کرده‌اند.

Bentley Continental SS؛ یک سوپراسپورت اشرافی

بعد از آنکه بنتلی تمام قله‌های لوکس‌گرایی را با مدل کانتیننتال خود فتح کرد، حالا قصد عبور از مرزهای دنیای سوپراسپورت‌ها را دارد. جدیدترین ویرایش روباز این خودرو با رنگ‌بندی استثنایی چشم تمام مخاطبان را به خود دوخت. بنتلی با اطمینان تمام سراغ همان موتور ۶ لیتری توربوشارژ ۱۲‌سیلندر V شکل رفته است. اما وقتی می‌گوییم آنها نمونه سوپراسپورت را به دیترویت آورده‌اند، پس باید منتظر یک اتفاق جالب باشیم. نکته حیرت‌انگیز کانتیننتال فوق قدرت خروجی آن است که به طرزی رویایی به عدد ۷۰۰ اسب‌بخار رسیده است. این یعنی حالا با این روباز فوق لوکس می‌توان صفر تا صد را در تنها ۴/ ۳ ثانیه پیمود. این رکورد تحسین‌برانگیز نه‌تنها ناشی از آن موتور تنومند، بلکه به دلیل استفاده از سیستم انتقال قدرت AWD (همه چرخ‌های متحرک) نیز بوده است. شرکت می‌خواهد با همین ساختار مدل GT۳-R را برای حضور در رقابت‌های سرعت جی‌تی تدارک ببیند.

Infiniti QX50 Concept؛ شاهزاده دنیای سی‌یووی‌ها

علاوه بر کلاس اس‌یووی که شامل همان شاسی‌بلندهای سایز متوسط و سایز بزرگ می‌شود، چند وقتی است که کلاسی دیگر نیز در این دنیا باب شده به نام CUV که در حقیقت همان کراس‌اوور جمع و جور با توانمندی‌های خارج جاده‌ای است. خودروهای خاصی در این کلاس دیده نمی‌شوند. شاید به همین خاطر بوده که اینفینیتی (زیرمجموعه لوکس‌ساز نیسان) با خیال راحت کانسپتی جدید به اسم کیو.ایکس 50 را با خود به دیترویت آورده است. اگرچه طی یکی دو سال اخیر طرح‌های فضایی بسیاری از این خودروساز ژاپنی دیده بودیم، اما مفهومی جدید به معنی واقعی کلمه اغراق‌آمیز و پر زرق و برق است. در طراحی این خودرو بیش از هر چیز، زوایای تند و تیز و پیچیده و همچنین LED‌های متنوع نقش‌آفرینی می‌کنند. اینفینیتی می‌گوید پیشرانه این شاسی‌بلند 2 لیتری توربوشارژ با 268 اسب‌بخار است. به وضوح معلوم است که شرکت می‌خواهد با محبوب‌ترین پیشرانه تاریخ خود یعنی همان بلوک‌های 5/ 3 لیتری 6 سیلندر V شکل خداحافظی کند.

Mercedes-AMG GT C؛ زنبور اشتوتگارتی

گویا بخت با مرسدس ای‌ام‌جی یار بوده و کوپه جی‌تی این شرکت روز به روز با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود. آلمان‌ها باز هم ویرایش جدید تنها سوپراسپورت خود را با پیشرانه‌ای قوی‌تر راهی آمریکا کردند. حالا دیگر می‌توان جدال رسمی بین این آلمانی و رقیب ژاپنی‌اش یعنی نیسان جی‌تی‌آر را به وضوح مشاهده کرد. ای‌ام‌جی برای فرزند نه‌چندان جدید خود از یک قلب ۴ لیتری دو توربو به قدرت ۵۵۰ اسب‌بخار با ۶۸۱ نیوتن‌متر استفاده کرده است. حالا با این خروجی می‌توان صفر تا صد را در ۷/ ۳ ثانیه پیمود و سریعا به سرعت نهایی ۳۱۵ کیلومتر در ساعت رسید. مرسدس شدیدا قصد دارد تا اختلاف خود را با رقیب آسیایی که قدرتی ۵۷۷ اسب‌بخاری دارد کم و کمتر کند. عده‌ای بر این باورند که شرکت می‌خواهد برگ برنده نهایی خود را روی مدل GT۳ رو کند. گذشته از تمام این مسائل، استفاده هوشمندانه آلمان‌ها از رنگ منحصر به فرد زرد روی جی‌تی جدید است.

2018 Toyota Camry؛ هدیه سامورایی‌ها

آنقدر فیس‌لیفت‌ها و مدل‌های جدید کمری زیاد شده که دیگر حساب آنها از دست خارج شده است. تویوتا نسخه 2018 این سدان پرفروش را برای مشتریان آمریکای شمالی به نمایش گذاشته است. فیس‌لیفت جدید این ژاپنی با تغییراتی چشمگیر در ظاهر خود به‌ویژه چراغ‌ها و جلوپنجره ظاهر شده است. این تغییرات به قدری گسترده بوده که گفته می‌شود این خشن‌ترین ویرایش تمام تاریخ کمری به حساب می‌آید. پس از مدت‌ها شاهد آن هستیم که فاصله محوری کمری به اندازه 50 میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. این اقدام طول کلی آن را تا 25 میلی‌متر اضافه‌تر کرده است. درباره مشخصات فنی این خودرو اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی می‌دانیم که به‌طور حتم قوای محرکه آن هیبریدی با یک پیشرانه درون‌سوز 5/ 2 لیتری است. تویوتا کمری‌های 2018 را به سیستم رادارهای سونار (تشخیص صوتی) و هشدار نقاط کور تجهیز کرده است. کمری جدید دارای رینگ‌های 19 اینچی خواهد بود.

Volkswagen Tiguan؛ رژیم چاقی فولکس

شاسی‌بلند محافظه‌کار فولکس‌واگن ناگهان ۱۰ سانتی‌متر افزایش طول را تجربه کرد تا یکی از محصولات جنجالی بزرگ‌ترین خودروساز اروپا نام بگیرد. همین اضافه شدن به‌تنهایی کاری کرده است که فضای قسمت بار این خودرو ۵۷ درصد افزایش پیدا کند. شرکت همچنان مصر است که نسخه‌های پایه‌ای این خودرو را با سیستم انتقال قدرت FWD (محور متحرک جلو) تولید کند. در روزهایی که استفاده از پیشرانه‌های ۲ لیتری توربوشارژ رونق بسیاری گرفته، فولکس‌واگن نیز با بهره‌گیری از همین موتورها توانسته قوای محرکه ۱۸۴ اسب‌بخاری برای تیگوان فراهم کند. البته آلمان‌ها معتقدند نسخه جدید این کراس‌اوور شامل انبوهی از سیستم‌های کنترلی هوشمند با تشخیص و رفلکس فوق‌العاده سریع است. به‌عنوان مثال برای اولین‌بار شاهد استفاده فولکس از یک کروز کنترل صوتی روی این کلاس از خودروهایش هستیم. بد نیست بدانید که تیگوان ۲۰۱۷ دارای جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک است.