نقش زنان کارآفرین در رشد و توسعه اقتصاد ایران

تقدیراز زنان کارآفرین در قالب اهدای تندیس و گواهینامه، از مراسم مرسوم در اروپاست .دکتر عظیم فضلی پور نماینده دفتر EBC*L در ایران با رایزنی‌هایی که با اتحادیه اروپا به انجام رسانده، توانست مراسم تقدیر از زنان کارآفرین ایرانی را برای نخستین بار در شهر پاریس برگزار کند. به گفته وی، برنامه ریزی‌ها برای برگزاری این مراسم بسیار زمان بر بود و در نهایت این برنامه در قالب یک طرح در اختیار دفتر وین قرار گرفت و پیرو آن، با انتخاب شهر پاریس و مکاتبه با وزارتخانه‌ها و چند نهاد دولتی و خصوصی، مراسم یاد شده سوم نوامبر ۲۰۱۶ (۱۳ آبان) با حضور بانوان ایرانی در هتل سلطنتی وستین برگزار شد. فضلی پور که خود سابقه ای چند ساله درارائه برنامه آموزشی شایستگی مدیریت تجاری اتحادیه اروپا دارد، بر این باور است که آموزش پایه اصلی هر کسب و کار تلقی می‌شود، چرا که دانش هر فرد می‌تواند او را از لطمات اقتصادی غیر قابل پیش بینی در تجارت مصون نگهدارد.

نماینده اتحادیه اروپا در برنامه آموزشی EBC*L درایران، با اشاره به انتخاب ۳۰ بانوی برگزیده کارآفرین ایرانی برای حضور در این مراسم، تاکید کرد که بدون شک برگزیدگان از شرایط و فاکتور‌های لازم در گزینش برخوردار بوده اند . وی معتقد است که بانوان کارآفرین از جمله فرهیختگان جامعه ایرانی اند و در رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش موثری ایفا می‌کنند. دکتر فضلی پور را با عنوان مرد اولین‌ها در کشور می‌شناسند. ثبت جهانی برند، ارزش گذاری برند، صادرات سفید و بسیاری موضوعات دیگر از نخستین‌هایی بود که توسط عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری در کشور مطرح شد. رئیس کمیته ملی استاندارد و ارزشگذاری برند ایزو ۱۰۶۶۸ این بار نیز کاری برای نخستین بار انجام داد؛ اعطای جایزه اتحادیه اروپا EBC*L به زنان کارآفرین ایرانی. گفت و گوی دنیای اقتصاد با رئیس کلینیک برند سوییس و نماینده EBC*L از اتحادیه اروپا در پی می‌آید:

درباره چگونگی هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم توضیح دهید.

بعد از پایان تحریم‌ها و ورود کشور به مرحله پسابرجام، بحث تقدیر از زنان کارآفرین ایرانی در اتحادیه اروپا و در برنامه شایستگی مدیریت تجاری مطرح شد و به دنبال موافقت اصولی این طرح، موضوع را به تمام نهادهای مرتبط از طریق دفتر تهران اطلاع رسانی کردیم. ضمن اینکه باید آمادگی لازم را برای برگزاری این مراسم پیدا می‌کردیم. البته تجربه قبلی از برگزاری مراسم جایزه شایستگی مدیریت تجاری در زاگرب را هم داشتیم که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و پیش زمینه‌ها فراهم بود، اما در مراسم اخیر به دلیل اینکه قرار بود برای نخستن بار برای کارآفرینان زن ایرانی برگزار شود، باید نکاتی نظیر راحتی سفر، داشتن جاذبه‌های گردشگری و... برای بانوان مدنظر قرار می‌گرفت. از این رو با توجه به فرصت کمی که داشتیم، تلاش زیادی صرف مهیا کردن مراحل اولیه مراسم شد. در همین حال مکاتبات با اتاق‌های بازرگانی، کانون زنان کارآفرین، وزارتخانه هاو تعاونی‌ها صورت گرفت و از طریق سایت دفتر EBC*L نیز اطلاع رسانی‌های لازم انجام شد و در نهایت از میان ۳۰۰ شرکت معرفی شده، ۳۰ بانوی کارآفرین با تکیه بر پارامترهای مطرح شده از سوی نماینده اتحادیه اروپا در دفتر EBC*L برگزیده شدند.

درخصوص مولفه‌های انتخاب بانوان توضیح دهید و اینکه چه فرازهایی از فعالیت آنها را مورد بررسی قرار دادید؟

از شاخص‌های حائز اهمیت بحث برند، حجم صادرات، راه اندازی کسب و کار خانگی و صنایع دستی، خلاقیت و نوآوری و استارت آپ‌ها بود که محدود به صنعت خاصی نبود و همانطور که در مراسم دیده شد، فعالیت بانوان در زمینه‌های مختلف بازرگانی، ساختمان، دارویی، آرایشی و بهداشتی، فناوری، آی تی و تجارت بین الملل بررسی شد و از میان آنان سی نفر به مرحله نهایی برای تقدیر از سوی EBC*L راه یافتند.

آیا این برنامه برای بانوان کارآفرین ادامه خواهد داشت ؟

اگر منظورتان برنامه آموزشی است، باید بگویم که EBC*L همراه این بانوان فرهیخته خواهد بود و در سطوح B و C نیز اکنون بسیاری از بانوان برگزیده برنامه آموزش دارند و حتی برای افراد فعال در زیر مجموعه خود نیز متقاضی برگزاری کلاس آموزشی اند. برگزاری مجدد این مراسم نیز در سال ۲۰۱۷ و دریک کشور دیگر اروپایی خواهد بود که طی آن سایر بانوان کشورهای اروپایی نیز در کنار بانوان ایرانی در پروسه انتخاب و گزینش قرار می‌گیرند و شاید سال آینده تعداد پذیرفته شدگان محدودتر از امسال باشد.

چرا شهر پاریس را برای برگزاری این مراسم انتخاب کردید؟

پاریس به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری و وجود صنایع گوناگونی که در دنیا حرف اول را می‌زند، شهری متمایز است. به طور مثال صنایع آرایشی - بهداشتی، عطر، مد ،بازرگانی و غیره شرایط مناسب و جالبی برای گردهمایی بانوان هستند.

برنامه آموزشی EBC*L بر اساس شایستگی مدیریت تجاری مباحث مختلفی را دربرمی گیرد. کار آفرینی در این برنامه آموزشی چه جایگاهی دارد؟

برنامه آموزشی EBC*L به کارآفرینی در فرآیند توسعه خود می‌نگرد. بر همین اساس بود که تنها حجم کمی از شاخص‌ها برای انتخاب مد نظر قرار گرفت، اما برای سال آینده استانداردها بر اساس منطق اروپا لحاظ خواهد شد. در این مراسم بانوان جمع شدند تا توان کارآفرینان زن ایرانی در عرصه بین‌المللی مشهود شده و تصویر خوبی به جامعه بین الملل ارائه شود. برای خیلی از شرکت کنندگان از جمله نماینده نیویورک تایمز این سوال وجود داشت که آیا این تعداد زن کارآفرین در ایران وجود دارد؟ باید گفت که این رویداد نقطه عطفی بود برای بیان توسعه و پیشرفت ایران عزیزمان.

درباره برنامه آموزشی EBC*L توضیحاتی را برای آشنایی بیشتر خوانندگان بفرمایید و اینکه تقدیرنامه‌های آن از چه اهمیتی برخوارداند؟

فعالیت EBC*L با نگاه جهانی از سال ۲۰۰۴ میلادی با این دیدگاه شروع شد که همه افراد باید از حداقل دانش مدیریتی یکسان برخوردار باشند. این برنامه آموزشی که به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده، اولین موافقت نامه آموزشی ایران و اتحادیه اروپا بعد از تحریم‌هاست که به خاطر اهمیت آن با حضور دو رئیس جمهور به امضا رسید. تقدیرنامه این برنامه دارای ارزش و اعتبار بین‌المللی است که با پشتوانه علمی برنامه ریزی شده است. این برنامه آموزشی مدون در سه سطح دانش تجاری را به افراد آموزش می‌دهد و سادگی بیان و کامل بودن، بتدریج آن را جاگزین دوره‌های MBA خواهد کرد با این تفاوت که یک مرکز واحد برای برگزاری آزمون و ارائه گواهی بین‌المللی فعالیت می‌کند. همچنین یک برنامه ویژه برای کودکان در بحث کارآفرینی در سطح دبیرستان در حال بررسی و پیگیری است که امیدوارم سال آینده به مرحله اجرا برسد. این برنامه در پی آن است که با تلاش بسیاری از کمپانی ها، خانواده‌ها بتوانند شغل و حرفه موروثی خود را ادامه دهند و در اصل بحث کمپانی خانوادگی به میان می‌آید. امیدوارم با برگزاری این رویداد در سال ۲۰۱۷، چهارمین کشور دنیا در اجرای طرح کودکان کارآفرین باشیم.

نقش زنان کارآفرین در رشد و توسعه اقتصاد ایران

نقش زنان کارآفرین در رشد و توسعه اقتصاد ایران