راه‌های شخصی‏سازی در اندروید که در‌iOS نیست

تعامل با سیستم عامل بدون شخصی‏سازی آن رنگ و بویی ندارد و اندروید یکی از بهترین سیستم‏عامل‏ها برای شخصی سازی است، به همین دلیل به پنج شیوه‏ شخصی‏سازی در اندروید خواهیم پرداخت که جای خالی آنها در iOS همچنان محسوس است. سیستم‏عامل‏های موبایل اندروید و iOS مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند، گوگل در سیستم عامل اندروید دست کاربر را برای شخصی‏سازی باز گذاشته است، در صورتی که اپل در iOS سیاستی کاملا برعکس دارد و اجازه تغییرات زیادی را به کاربران نمی‏دهد، ‏ به همین دلیل بد نیست اگر نگاهی به پنج شیوه شخصی‏سازی اندروید داشته باشیم که کاربران iOS همچنان از آن بی‏بهره هستند.این را هم بدانید که بعضی از امکانات شخصی سازی iOS با جیلبریک کردن میسر می‏شود، اما در حالت معمولی دست کاربران از شخصی‏سازی iOS کوتاه است.

با نصب یک لانچر جدید به صفحه اول گوشی خود رنگ و بوی تازه‏ای ببخشید: صفحه اول اندروید در واقع یک اپلیکیشن است که اگر باب دل شما نبود به راحتی می‏توانید آن را با سایر اپلیکیشن‏های لانچر جایگزین کنید. اگر از آن دسته کاربران مشکل پسندی هستید که به این راحتی‏ها از ظاهر صفحه اول گوشی خود راضی نمی‏شوند پیشنهاد می‏کنیم نگاهی به گوگل‏پلی داشته باشید، لانچرهای زیادی در این مارکت نرم‏افزاری موجود است که به احتمال زیاد یکی از آنها نظر شما را جلب خواهد کرد. در این زمینه می‏توان به لانچر معروف نُوا (Nova Launcher) اشاره کرد، این لانچر امکانات زیادی را برای شخصی‏سازی صفحه اول اندروید در اختیار شما قرار می‏دهد.با امکاناتی که لانچر نُوا به کاربر می‏دهد، به راحتی می‏توانید رنگ و لعاب آیکون‏های صفحه اول اندروید را تغییر دهید، برای دکمه Home عملکرد دیگری تعریف کنید، اپلیکیشن‏ها را از کشوی اپلیکیشن‏‏ها حذف نمایید و بسته به سلیقه خود هزار و یک کار دیگر انجام دهید. اگر از کاربران اندروید هستید، حتما می‏دانید که همیشه به نسخه‏های جدید این سیستم‏عامل امکانات بیشتری اضافه می‏شود، لانچر نُوا از آن دسته لانچرهایی است که این تغییرات جدید را سریعا اعمال می‏کند. در این زمینه برای نمونه می‏توان به سبک باز کردن کشوی اپلیکیشن‏ها در گوشی‏های جدید پیکسل گوگل اشاره کرد، همان‌گونه که اشاره شد این ویژگی هنوز جای خود را به خوبی در گوشی‏های اندرویدی باز نکرده است، اما لانچر نُوا به این امکان جدید مجهز است.

ویژگی جدیدی را به صفحه قفل گوشی اضافه کنید: در اندروید دست کاربر باز است تا صفحه قفل گوشی را هم تغییر دهد. این ویژگی در گذشته طرفداران پر و پا قرصی داشت، اما این روزها طرفداران تغییر ظاهر صفحه قفل گوشی کمتر شده است، اما باز هم اگر شما به دنبال تغییر ظاهر صفحه قفل گوشی هستید، تم‏های بسیار جالب و جذابی با امکانات بیشتر برای این کار وجود دارد. نمونه بسیار پرطرفدار از تم‏‏‏های قفل صفحه‏‏نمایش گوشی را می‏توان Microsoft Next Lock Screen دانست، این تم قفل صفحه‏نمایش در کنار ظاهر زیبا و ساده‏ای که دارد از امکانات متفاوتی هم بهره می‏برد.

تغییر مرورگر پیش‏فرض: مشخص نیست اپل چه پدرکشتگی با سایر مرورگرها دارد که در iOS به غیر از مرورگر سافاری اجازه انتخاب مرورگر پیش‏فرض دیگری به کاربر داده نمی‏شود. درحالی که اندروید دست کاربران را برای انتخاب مرورگر پیش‏فرض کاملا باز گذاشته است تا در صورت باز کردن لینک یک صفحه‏ اینترنتی، به جای مرورگر پیش‏فرض اندروید، کاربر مرورگر مورد علاقه خود را استفاده کند. فرآیند انتخاب مرورگر پیش‏فرض هم در اندروید بسیار ساده است، برای این کار پس از نصب مرورگر جدید به کاربر پیغامی مبنی بر انتخاب مرورگر پیش‏فرض داده می‏شود. در غیر این صورت هم به راحتی از منوی Applications می‏توانید به قسمت Default وارد شده و مرورگر دلخواه خود را به صورت پیش‏فرض مشخص کنید.

از طرف دیگر گوگل سخت‏گیری‏های اپل و مایکروسافت را در خصوص مرورگرهای نصب شده ندارد و به راحتی به این مرورگرها اجازه می‏دهد از موتور رندر داخلی خود به صورت کامل بهره بگیرند. در این زمینه برای نمونه می‏توان به مرورگر محبوب و پرطرفدار فایرفاکس اشاره کرد، بد نیست بدانید نسخه موبایل این مرورگر از همان موتور رندری استفاده می‏کند که در نسخه دسکتاپ کاربرد دارد. اما در iOS از این خبرها نیست و مرورگرها چاره‏ای ندارند به غیر از اینکه از Shell مرورگر سافاری اپل استفاده کنند. برای نمونه می‏توان به مرورگر کروم نسخه iOS اشاره کرد، این مرورگر که از Shell مرورگر سافاری استفاده می‏کند به لحاظ سرعت به هیچ‏وجه به پای مرورگر سافاری نسخه موبایل اپل نمیرسد، از طرف دیگر کروم نسخه iOS به کتابخانه جاوا اسکریپت بهینه شده سافاری هم دسترسی ندارد و حتی قادر نیست از کتابخانه داخلی کروم استفاده کند. البته کاربران نسخه‏های جیلبریک شده iOS قادر هستند از مرورگرهای دلخواه خود استفاده کنند، اما این مرورگرها به لحاظ عملکرد و کارآیی اصلا پاسخ‏گوی نیاز کاربران نیستند.

امکان استفاده از اپلیکیشن‏های مختلف ارسال و دریافت پیامک: یک بار دیگر بر خلاف iOS در اندروید شما قادر هستید هر اپلیکیشن ارسال و دریافت پیامکی را که دوست دارید نصب کنید و به راحتی اپلیکیشن نصب شده را به عنوان پیش‏فرض برای مدیریت پیامک‏ها به‌کار بگیرید. در حال حاضر اپلیکیشن‏های بسیار زیادی برای مدیریت پیامک‏ها در اندروید موجود است. برای نمونه می‏توان به اپلیکیشن Google Messenger اشاره کرد، این اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار ظاهر بسیار ساده و کاربر پسندی دارد و از سرعت بسیار بالایی هم برخوردار است.

جالب اینجاست که این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‏دهد با استفاده از حساب کاربری گوگل از کامپیوتر شخصی یا تبلت خود هم به‌وسیله گوشی پیامک ارسال کند و پیامک‏ها را سینک نماید. سرویس‏های دیگری نظیر Pushbullet و MightyText هم برای اندروید وجود دارد که جهت دسترسی به تمامی امکانات این اپلیکیشن‏ها باید هزینه پرداخت کنید.

با تعویض رام جدید، ‏تجربه‏ای جدید از اندروید خواهید داشت: همان‌گونه که می‏دانید اندروید سیستم عاملی متن باز است و توسعه‏دهندگان نرم‏افزاری به راحتی می‏توانند به کدهای مادر این سیستم‏ عامل دسترسی پیدا کرده و نسخه‏ای دستکاری شده با امکانات بیشتر منتشر کنند. به نسخه‏ دستکاری شده اندروید به اصطلاح «رام‏ کاستوم» گفته می‏شود و نصب این رام‏ها یکی از بهترین شیوه‏ها برای تجربه‏ متفاوتی از اندروید بر روی گوشی است. اگر اهل نصب رام‏های مختلف هستید، حتما تاکنون نام CyanogenMod را شنیده‏اید، رام‏های تهیه شده توسط این گروه را به راحتی می‏توان بر روی گوشی‏های مختلف اندرویدی نصب کرد. اعضای تیم CyanogenMod با استفاده از کدهای مادر اندروید، سیستم‏عاملی کاملا دستکاری شده را ایجاد می‏کنند این امر باعث شده است کاربران زیادی در سراسر دنیا از کاستوم رام‏های این گروه استفاده کنند.اگر تمایلی به استفاده از رام‏های CyanogenMod ندارید می‏توانید از فریم‏ورک Xposed برای اضافه کردن ویژگی‏های دلخواه به سیستم‏عامل اندروید استفاده کنید، این فریم‏ورک دست شما را کاملا باز می‏گذارد و حتی می‏توانید رام کنونی خود را تا حد زیادی شخصی‏سازی کنید. البته نصب فریم‏ورک Xposed مستلزم این است که بوت‏لودر (Boorloader) آنلاک و گوشی روت شده باشد، انجام این کارها هم بر روی گوشی‏های اندرویدی دردسرهای خاص خود را دارد اما اگر واقعا اهل شخصی‏سازی هستید این شیوه ها بهترین راه برای شخصی‏سازی تمامی قسمت‏های اندروید است.