بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ که بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است در حالی برگزار می‏شود که کافه‏بازار امسال برای نخستین بار با یکی از محصولات خود «عدد» در آن حضور یافته‏است.

در اینکه چقدر به وجود این دست نمایشگاه‏ها نیاز است شکی نیست و خدا قوت باید گفت به همت برگزارکنندگان آن. بدیهی است اگر حرفی در باب این قرار سالیانه گفته می‏شود چیزی جز نقد منصفانه نیست به نیت توسعه صنعتی که حیات کسب‏وکارمان در گرو آن است. در خصوص شکل برگزاری نمایشگاه امسال، هنوز زود است که زبان به نقد بگشائیم. با اشاره به زمان کم ثبت‏نام و تعریف فرآیندهای جانمایی و موارد اجرایی پیش از افتتاحیه، فقط یک نکته را یادآور شویم که با توسعه‏ی هر صنعتی تمام بخش‏های فعال آن صنعت نیز می‏بایست به تناسب پیشرفت کنند. چرا باید رویدادهای مشابه خارجی آنقدر نظم داشته‏باشند که با پایان یک دوره از نمایشگاه‏هایشان برای سال بعد از همان فردا برنامه‏ریزی را آغاز کنند و زمان را به نفع برگزارکنندگان و شرکت کنندگان افسار بزنند تا بهترین شکل حضور را فراهم کنند، اما ما هنوز به سنت ابهام، تا آخرین دقایق همه چیز را در هاله نگاه می‏داریم؟ این فقره اما مختص نمایشگاه الکامپ نیست که دقیقه‏ی نود بودن بخشی از تبار ما در همه زمینه‏هاست، تغییری اگر قرار است رخ بدهد چه جایی بهتر از صنعت ما که پیشرو تمامی صنایع است در هزاره سوم؟

دو اینکه، چقدر بهتر بود اگر در این میان، برگزارکنندگان تسهیلات ویژه‏ای برای شرکت‏های نوپا در نظر می‏گرفتند تا هم بیشتر دیده شوند و هم در دنیای رقابت فرصتی یابند برای عرضه‏ی بیشتر و بهتر محصولات و خدماتشان؛ بدیهی است که با ورود بازیگران جدید به اکوسیستم و ایجاد فرصت برابر برای رقابت، چرخه‏ی زیست هر صنعتی با سرعت بیشتری رو به تکامل می‏گذارد. البته منظور از تسهیلات، صرفا تسهیلات ویژه‏ی ریالی نیست که این نیز مهم است، مقصود اصلی نگاه ویژه‏ای است که به برخی از حوزه‏های نوظهور در صنعت باید داشت. برای مثال خوب بود الکامپ سالن نمایشگاهی ویژه‏ای برای تجارت الکترونیک می‏داشت تا با تقویت این حوزه این فرصت را به بازیگران و مخاطبان آن بدهیم تا زودتر به بلوغ برسند و چرخه‏ی صنعت را تکمیل نمایند. سه دیگر اینکه، بنابراین چقدر خوب می‏شود که برگزارکنندگان به نتایج بلندمدت این رویداد نیز بیاندیشند و با تنظیم سیاست‏های دو جانبه دیپلماتیک در مواجهه با فعالین خارجی، این فرصت را برای حضور شرکت‏های ایرانی در بازارها و نمایشگاه‏های بین‏المللی فراهم بیاورند.

هدیه میری مقدم
مدیر برندینگ، کافه بازار