چالش‌های خودروسازی روسیه

روسیه خود را در قامت یک ابرقدرت در دنیای کنونی می‌بیند. از نظر نظامی این کشور شرایط گرفتن این لقب را دارد اما مشکل اینجا است که برخی تعاریف در قرن بیست و یکم در حال عوض شدن است. تمام کشورهایی که روسیه بر سر این عنوان با آنها رقابت دارد، اقتصادهایی باثبات دارند، در حالی در روسیه اگر چه مساله به یک بحران تبدیل نشده، اما ثبات مورد انتظار نیز وجود ندارد.

در بخش خودروسازی نیز وضعیت روسیه همین‌گونه است. این کشور توان تراز نیاز خودرو مورد نیاز خود را ندارد و به‌طور کامل به خودروسازان دیگر کشورها وابسته است. شرکت‌های داخلی این کشور نتوانسته‌اند در طول سال‌های بعد از فروپاشی شوروی و تغییر نظام سیاسی، از سبک تولید در آن زمان فاصله بگیرند و به همین دلیل محصولاتی که تولید می‌کنند نه از نظر کیفیت توان رقابت دارد و نه از نظر قیمت. اگر چه مدل‌های روزآمدی به‌عنوان خودروهای مفهومی و نمونه اولیه از سوی شرکت‌های خودروسازی روسیه معرفی می‌شوند اما به دلیل وجود موانع متعدد، شانس تولید را پیدا نمی‌کنند و دست آخر مردم گزینه‌های خارجی را ترجیح می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین‌ عواملی که صنعت خودرو روسیه را همچنان عقب نگه داشته است، تولید خودرو با استفاده از الگوهای تولید در زمان شوروی است، به این معنی که خودروسازان روسیه هنوز با سبکی کار می‌کنند که در نهایت قیمت تمام شده را بالا ‌برده و قدرت رقابت را از خودرو می‌گیرد. استفاده از کارگران مازاد بر نیاز یکی از این موارد است. دولت نفوذ زیادی روی شرکت‌های خودروسازی داشته و به آنها به چشم یک محل برای تامین کار برای مردم نگاه می‌کند. به همین دلیل آنها برای آنکه روابط خود با دولت را دوستانه نگه دارند، از اخراج کارگران مازاد بر نیاز خودداری می‌کنند. یکی دیگر از مشکلات این کشور نداشتن دانش فنی بومی شده در بخش خودروسازی است. نبود این دانش فنی به خصوص در بخش طراحی سبب شده تا در تولیدات روسی خودرو، عناصر زیبایی شناسی تقریبا نایاب باشد، آن هم در بازاری که به روی خودروهای دیگر کشورها باز است.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی صنعت خودرو در این کشور شرایط جوی این کشور است. بخش زیادی از روسیه در پاییز و زمستان با سرمای غیرطبیعی مواجه است. به همین دلیل فناوری‌های معمول در بخش موتور و سیستم انتقال قدرت کارآیی خود را در این دمای پایین از دست می‌دهند و باید طراحی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد که همین هزینه تولید خودرو در روسیه را افزایش می‌دهد. چالش بعدی صنعت خودرو روسیه مشخص نبودن سطح رابطه این کشور با کشورهایی است که در صنعت خودرو روسیه سرمایه‌گذاری می‌کنند. به دنبال جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه، روابط کرملین با غرب سرد شد. این سردی روابط بر آینده سرمایه‌گذاری خودروسازان تاثیر گذاشته است. فولکس واگن یکی از این خودروسازان است که برنامه‌های بلندمدتی برای روسیه در نظر دارد. اما اکنون نمی‌داند باید چه تصمیمی بگیرد؛ سرمایه‌گذاری را ادامه دهد یا در همین سطح متوقف شود. توقف فولکس واگن و دیگر خودروسازان خارجی در سطح فعلی، به معنی درجا زدن صنعت خودرو روسیه خواهد بود.