سریال جدایی جناب‌خان

خلق شخصیتی مردم‌پسند، آن چنان که جماعت را شب‌ها به پای جعبه جادویی بکشاند کاری است دشوار که شاید هر چند سال یک‌بار اتفاق بیفتد. «جناب خان» عروسک دوست‌داشتنی با لهجه شیرین جنوبی، از پدیده‌های سال‌های اخیر سیما بود که با اجرای رامبد جوان و صداپیشگی محمد بحرانی مجموعه‌ای را پدیده آورد که در نهایت به دل مخاطب نشست؛ «جناب خان» لبوفروشی که میلیونر شد و هر هفته به خواستگاری دختری به نام «احلام» می‌رفت و با مخالفت‌های خانواده وی دست از پا درازتر بازمی‌گشت، توانست سرانجام در دل میلیون‌ها نفر جای گیرد و خود را به ثبت برساند. اما در میان این همه شوخی و خنده و در تمام مدتی که بینندگان به صدا و حرکات این موجود دلنشین می‌خندیدند، چه کسی فکر می‌کرد که اخلافاتی پشت پرده در جریان است، تا جایی که ادامه کار این شخصیت را به بن‌بست می‌کشاند و موضوع را به شکل بحران نمودار می‌کند؟!

ماجرای دلخوری‌ها

هرچند بسیاری محبوبیت «جناب خان» را مدیون صداپیشه آن، محمد بحرانی می‌دانند اما در این میان سعید سالارزهی سازنده عروسک، که مالک مادی و معنوی آن نیز محسوب می‌شود، حرف‌هایی دارد که در هیاهوی جدال‌ها کمتر شنیده شده است.از اواسط مجموعه سوم، زمزمه‌های نارضایتی سالارزهی به گوش می‌‌رسید، گلایه‌هایی مبنی بر اینکه با وجود منافع بسیاری که این عروسک نصیب شبکه نسیم و گردانندگان برنامه خندوانه می‌کند، سازندگان آن از این خوان پرنعمت، بهره‌ای نبرده‌ و بی‌نصیب مانده‌اند.سرانجام با شروع مجموعه چهارم و غیبت «جناب خان»، نیامدن او قطعی و اختلافات نمایان شد. البته در جو سیاست‌زده جامعه انواع شایعات رواج یافت و حتی گفته شد که به‌دلیل تقلید لهجه آبادانی و اعتراض مردم، یا آوازها و ترانه‌هایی که در لابه‌لای برنامه خوانده می‌شد این شخصیت از برنامه حذف شده است. بالاخره رامبد جوان از فرصت استفاده کرد و با گله‌ از صاحب عروسک در تریبون رسانه‌ای با چند میلیون مخاطب، همه گناه را به گردن سالارزهی انداخت و عنوان کرد که وی در ازای مبالغ زیاد و حتی پادرمیانی هنرمندانی چون مرضیه برومند هم راضی به دادن اجازه استفاده «جناب خان» در برنامه نشده است.

دیری نپایید که صاحب عروسک آماج انواع حملات قرار گرفت و از طمعکاری و شیرین‌کردن متاع برای افزودن به قیمت معامله‌گرفته تا کپی بودن «جناب خان» گرفته و اتهام تقلب و کپی کردن از مشابه خارجی متهم شد و از آن بدتر اصل برنامه «کوچه مروارید» که نخستین‌بار «جناب خان» از آن سربرآورد هم نسخه‌ای بدل از دو مجموعه «سه‌سمی استریت» و «ماپت شو» معرفی شد. همه این اتهامات سرانجام سالارزهی را به سخن گفتن واداشت و ضمن گله از این‌که سخنان مجری «خندوانه» نوعی سوءاستفاده از رسانه ملی و یک تنه به پیش قاضی رفتن است، دلایل و دلخوری‌هایش را توضیح داد.

او از این‌که از وی چهره‌ای هیولاگونه تصویر شده که مانع شادی مردم شده است، از بی‌وفایی‌ها و نادیده گرفته شدنش در فرآیند موفقیت این برنامه سخن گفت و عنوان کرد که هیچ‌گاه به وی پیشنهاد منصفانه و عادلانه‌ای نشده تا آن را قبول کند و تنها پیشنهاد، واگذاری بی‌قید و شرط بوده است.سالارزهی حق خود را از عروسکی که به همراه محمد نادری، امیر سلطان احمدی، رضا کاظمی‌نژاد، سارا سالار، هدیه هاشمی و دیگر همکارانش با زحمت خلق شده و برایش هزینه شده بیش از سخنان و شایعاتی دانست که درباره وی رواج دارد. در این میان حق با هر که باشد، این موضوع را نباید نادیده گرفت که به هر صورت حقوق مادی و معنوی صاحب اثر لاجرم باید محترم شمرده شود.

آینده مبهم عروسک و برنامه

پس از این‌که نیامدن «جناب خان» قطعی شد، مردم و هنرمندان زیادی از این موضوع ابراز ناخرسندی کردند تا جایی که کارگردان شناخته‌شده‌ای چون «کمال تبریزی» نیز از مردم خواست تا خواستار بازگشت این شخصیت شوند. البته در میان اظهارنظرها، سخن محمد بحرانی، از همه مهم‌تر بود. وی با بیان اینکه مالک اصلی«جناب خان» علاقه‌مندان این برنامه هستند و پس از این از هرگونه همکاری به‌عنوان صداپیشه این عروسک در برنامه‌های دیگر خودداری خواهد کرد، آب پاکی را روی دست همه ریخت؛ واکنشی که تکلیف این شخصیت را برای همیشه روشن کرد. چرا که به باور همه «جناب خان» بدون صدای بحرانی و حلاوتی که به او می‌بخشد به عروسکی بی‌مصرف مبدل خواهد شد. البته این نکته نیز شایان توجه است که برنامه «خندوانه» نیز بدون حضور «جناب خان» بعید به نظر می‌رسد بتواند خیل علاقه‌مندانش را حفظ کند و با شور و حال سابق به ادامه برنامه بپردازد. البته آینده مشخص خواهد کرد سرانجام این لجبازی‌ها به کجا خواهد انجامید و سرنوشت «خندوانه» بدون «جناب‌خان» و سرنوشت «جناب خان» بدون این برنامه چگونه خواهد بود؟