دنیای اقتصاد، گروه شهری- فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد در هفته‎ای که گذشت میزبان دومین همایش «تجلیل از خادمان اقتصادی مشهدالرضا(ع)» بود که رئیس شورای استان خراسان رضوی در این مراسم اعتمادسازی را لازمه جذب سرمایه‏گذار دانست و بر لزوم ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‎گذاری در جهت تحقق رونق اقتصادی تأکید کرد.

غلامرضا بصیری‎پور با بیان اینکه نبود اعتماد ممکن است به فرار سرمایه‎گذاران منجر شود، خاطرنشان کرد: بی‏اعتمادی از آفت‎های سرمایه‎گذاری است و شهرداری باید این اعتماد را در مردم ایجاد کند. وی جذب سرمایه را باعث رونق اقتصادی شهر دانست و عنوان کرد: اوراق مشارکت موجب ایجاد پروژه‌های عظیم چه در گذشته و چه در حال بوده است و بحث گردشگری و شیوه‌های جذب سرمایه همه به این مقوله برمی‌گردد. عضو شورای اسلامی شهر مشهد، زائرپذیر بودن این شهر را ظرفیت کم‌نظیری دانست و تصریح کرد: برای استفاده کامل از این ظرفیت باید مشوق‎هایی آماده و از این طریق فضای مناسب برای جذب سرمایه‎گذاری ایجاد شود. بصیری‎پور ادامه داد: ایجاد درآمدهای شهری از طریق اوراق مشارکت همواره باید شعار ما باشد چرا که تا درآمد نباشد، سرمایه‌گذاری صورت نمی‎گیرد. وی استقبال مردم از عرضه اوراق مشارکت شهرداری را نشان از اعتماد مردم به شهرداری دانست که در نتیجه منجر به توسعه زیرساخت‌های شهر مشهد و هدایت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود.

هنر جذب سرمایه‎های خرد و کلان

معاون اقتصادی شهردار مشهد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سرمایه‎گذاری در کشور به شکل خرد و کلان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: هنر آن است که مسئولان و مدیران اقتصادی شهر بتوانند برای سرمایه‎گذاران هر دو گروه زمینه فعالیت را فراهم کنند. محمدرضا مزجی یکی از سرفصل‏های اقتصاد مقاومتی را افزایش مشارکت مردم در حوزه اقتصاد برشمرد و تصریح کرد: شهرداری مشهد با اجرای طرح «بارش باران» امکان مشارکت مردم و سرمایه‏گذاری آن‎ها را فراهم کرده و این طرح منحصرا در مشهد ایجاد شده است. وی ادامه داد: در این طرح شهروندان با هر میزان درآمد می‏توانند در سرمایه‎گذاری‎های بزرگ مشارکت داشته باشند. رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکت‏های شهرداری مشهد با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی شهرداری تعیین تکلیف و واگذار شد، عنوان کرد: با این اقدام از تصدی‌گری در این پروژه‌ها فارغ شدیم؛ امسال نیز مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید تعریف شد که سرمایه‎گذاران تاکنون برای مشارکت در آن‎ها اعلام آمادگی کرده‎اند. مزجی با بیان اینکه طرح «بارش باران یک» زمینه مشارکت افراد با هر میزان پرداخت به‌صورت قسطی در پروژه‎های زیرساختی مشهد را فراهم می‎کند، افزود: این اقساط از ۱۵هزار تومان تا سقف ۱۸۰هزار تومان در ماه تعیین شده‎اند. معاون اقتصادی شهردار مشهد با اشاره به طرح «بارش باران دو»، تصریح کرد: در این طرح هر فرد با مبلغ دلخواه تا سقف ۱۷میلیون تومان مشارکت و در آخر دوره از سود این طرح بهره‌مند می‎شود. مزجی با بیان اینکه شهرداری یک دستگاه عنکبوتی نیست، گفت: سقف بودجه مصوب شهرداری مشهد در سال جاری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان است درحالی که این بودجه در شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و کرج حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ بودجه شهرداری تهران تنها حدود دو برابر مشهد است.

استقبال مردم مشهد از سرمایه گذاری در طرح های شهرداری

استقبال مردم مشهد از سرمایه گذاری در طرح های شهرداری