با خودروی شخصی عاقبت به خیر شوید

فاطمه‌السادات آزادی‌نژاد

ماه‌های آخر سال همیشه با رونق خرید و فروش خودرو همراه است، این در شرایطی است که بسیاری از متقاضیان با قصد رفتن به مسافرت‌های نوروزی در ماه‌ها و روزهای آخر سال، اقدام به خرید خودرو می‌کنند. بر این اساس به نظر می‌‌رسد که قصد مسافران از مسافرت با خودروی شخصی، علاوه بر راحتی و آسودگی سفر، لذت بردن از مناظر جذاب و طبیعت جاده‌های بین ‌شهری مناطق است. در این بین هر چند مسافرت با خودروی شخصی برای بسیاری از مسافران دلپذیر است اما نباید از آمار بالای تصادفات جاده‌ای نیز غافل شویم، تصادفاتی که نیمی از آن به عدم سلامت خودرو برمی‌گردد. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که مسافران پیش از مسافرت باید از سلامت کامل خودروی شخصی خود اطمینان داشته باشند تا تعطیلات نوروزی را با خاطرات خوش به پایان برسانند. در این بین اما برخی از مسافران با توجه به خودروی خارجی و با کیفیتی که خریداری می‌کنند و هزینه زیادی نیز بابت خرید خود متحمل می‌شوند نگرانی از بابت خودروی خود ندارند و نیازی نیز به سرویس آن نمی‌بینند، حال آنکه باید بدانید براساس تجربه‌های به دست آمده تردد با خودروهای خارجی بخصوص برای مسافرت، دردسرهای خاص خودش را دارد؛ دردسرهایی که گاه مسافرت را به کام خانواده تلخ کرده و آنان را مجبور می‌کند عطای سفر را به لقایش ببخشند و به‌شهرشان برگشته و در انتظار پایان تعطیلات بمانند.

این یک اصل است که هر قدر فناوری استفاده شده در خودروهای وارداتی مدرن‌تر و پیچیده‌تر باشد، دست‌کم در شرایط فعلی، شانس تعمیرات و یافتن قطعه یدکی آن در مسافرت کاهش می‌یابد. روشن است که در شرایط فعلی بیشتر نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان خارجی حتی در بسیاری از شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها شعبه ندارند، چه رسد به مناطق دورافتاده. بنابراین اگر خودروی شما هنگام مسافرت در یکی از این مناطق خراب شود، تقریبا تامین قطعات آن تا پایان عید امکان‌پذیر نخواهد بود و باید خودرو را سوار بر جرثقیل به تعمیرگاه برسانید. از سوی دیگر تعمیرکار و نیروی ماهر برای تعمیر خودروی شما، کم است، چراکه فناوری و قطعات به کار رفته در این خودروها آن‌قدر بالا و ضمنا قیمت قطعات و تعمیرات آن آن‌قدر گران است که تعمیرکاران معمولا جرات دست زدن به آن را نداشته و ترجیح می‌دهند برای خود دردسر درست نکنند. این چنین است که باز هم شما در صورت وجود نقص فنی، باید خودرو را سوار جرثقیل کنید. بنابراین به نظر می‌رسد که سرویس خودرو فقط برای خودروهای ارزان‌قیمت و داخلی نیست بلکه دارندگان خودروهای گران قیمت و خارجی نیز باید نیاز به سرویس خودرو را قبل از رفتن به تعطیلات احساس کنند.

بنابراین اولین قدم در این راه مراجعه به یک مکانیک متبحر است تا از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنیم. اما برای این ‌که خیالمان از خودروی مسافرتمان راحت شود، بهتر است خودمان دست به کار شویم و درپوش موتور را بالا بزنیم و اول از همه به بخش‌ها و اجزای مختلف این قسمت از ماشین نگاهی بیندازیم. مهم نیست اگر چیز زیادی از آن سر درنمی‌آوریم، کافی است چند سوال ساده از خودمان بپرسیم. آیا همه چیز سر جای خود به نظر می‌رسد؟ خبری از نشت هیچ مایعی نیست؟ اتصالات باتری تمیز هستند؟ در این زمینه کارشناسان فنی خودرو توصیه می‌کنند که پیش از شروع مسافرت از میزان کافی مایعات خودروهای خود اطمینان داشته باشید. به‌عنوان مثال روغن موتور، روغن گیربکس، سوخت (بنزین، گاز یا گازوئیل)ضد یخ یا خنک‌کننده رادیاتور، روغن ترمز، مایع شیشه‌شوی جلوی ماشین و روغن هیدرولیک را حتما چک کنید. از سوی دیگر چک کردن شلنگ‌ها و تسمه‌های متصل‌کننده قطعات مختلف خودرو یکی از مواردی است که به هیچ عنوان نباید در آن کوتاهی کنید. وضع باتری را به‌صورت چشمی بازبینی کنید. اگر نشت، ترک یا موارد دیگر را روی آن دیدید، باید باتری نو جایگزین شود. همچنین مطمئن شوید که اتصالات باتری محکم و دچار خوردگی و پوسیدگی نشده‌ است.

متاسفانه راهی برای تعیین عمر باتری وجود ندارد؛ به‌طوری که گاهی بدون هیچ علامتی از کار می‌افتد. با وجود این اگر حس می‌کنید در زمان روشن کردن ماشین، موتور کندتر از وضع معمول خود شروع به کار می‌کند، به احتمال فراوان باتری روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند، بنابراین باید باتری خودرو را قبل از مسافرت حتما بررسی و نسبت به سلامت آن اطمینان خاطر پیدا کنید. اما به سراغ تایرها برویم، البته تجربه نشان داده که دارندگان خودرو تایرها را بیش از هر قسمت دیگری از خودرو مورد بازرسی قرار می‌دهند. چرا که خودرو به واسطه اتصال چند اینچ مربع از لاستیک به‌طور مستقیم با سطح زمین اتصال دارد و هر گونه عدم اتصال به معنی رخ دادن اتفاق ناخوشایند است. بنابراین سالم بودن لاستیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید فشار هوای موجود در لاستیک‌ها را بررسی کنید. اگر به تایر با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه وجود یک عدد بر روی آن خواهید شد. این عدد نشان‌دهنده حداکثر توان مقاومت تایرها است و نه میزان پیشنهادی فشار هوا. در هوای سرد بهتر است کمی از فشار هوای لاستیک‌ها بکاهید تا سطح اصطکاک با زمین بیشتر شده و از خطر لیز خوردن ناگهانی جلوگیری شود.

در هوای گرم هم بهتر است رقم فشار سنج نزدیک به عدد حداکثر باشد. دقت داشته باشید که هیچوقت بیش از حد لاستیک‌ها را باد نکنید چرا که با این کار احتمال ترکیدگی بالا می‌رود. همچنین فراموش نکنید که لاستیک یدک را هم چک کرده باشید. اما چراغ‌ها نیز بخش مهمی در مسافرت‌های نوروزی هستند، بنابراین تمامی چراغ‌های خودرو شامل لامپ‌های جلو، راهنما و حتی روشنایی داخل ماشین باید جهت عملکرد صحیح بررسی شوند. معیوب بودن لامپ‌های خودرو بسیار خطرناک است و از طرفی در صورت خراب بودن لامپ‌ها طبق قانون، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مواخذه و جریمه خواهید شد. اگر از بازرسی برف‌پاک‌کن که بخش مهمی در مسافرت‌های نوروزی است بگذریم به ترمز می‌رسیم. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیستم ترمز خودرو آخرین سپر دفاعی شما در برابر اتفاقات ناگهانی است. همانطور که می‌دانید یکی از علائم اصلی رو به اتمام بودن دیسک و صفحه ترمزها ایجاد صدای تیز حین ترمزگیری است. اما لازم است بدانید که نرم بودن بیش از حد پدال ترمز هم نشان‌دهنده عملکرد غیر عادی سیستم ترمز است. در این صورت باید هرچه سریع‌تر نسبت به چک کردن آنها اقدام کنید.