میز کار شورای پنجم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران معتقد است برای شناسایی اولویت کاری شورای شهر تهران در دوره پنجم نیاز به شناسایی برنامه‌ها و اسناد فرادست، چالش‌ها و مشکلات شهر تهران و همچنین فرصت‌ها و ظرفیت‌های شهر و شهرداری تهران ضروری است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در یک بررسی کلی مهم‌ترین برنامه و اسناد فرادست موجود برای اداره پایتخت را در ۹ محور اصلی دسته‌بندی کرد و گفت: مجموعه طرح جامع، طرح تفصیلی، طرح‌های موضعی و موضوعی، طرح جامع حمل‌ونقل‌ شهر تهران، برنامه پنج‌ساله دوم عملیاتی شهرداری تهران، بودجه سال ۹۶ مصوب شورای چهارم، مصوبات گسترده شوراهای ادوار گذشته، برنامه‌های ارائه‌شده توسط شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و برنامه ارائه شده توسط شهردار منتخب شورای پنجم، مهم‌ترین اسناد فرادست و برنامه‌های مصوب برای اداره شهر تهران است که در دسترس مدیریت شهری پایتخت قرار دارد.

او تصریح کرد: چالش‌ها و مشکلات فراروی شهر نیز دومین موضوعی است که باید مورد‌توجه مدیران شهری قرار گیرد. در این حوزه، چالش‌‌هایی همچون وضعیت نامناسب منابع مالی، درآمدها و اقتصاد شهری تهران، بدهی‌های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی، اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، رکود حکمفرما در حوزه ساخت‌و‌ساز و کاهش جدی درآمدهای ناشی از آن، از جمله مهم‌ترین چالش‌های شهر تهران در حوزه تامین منابع مالی است. این عضو شورای شهر پنجم ادامه داد: اشباع بارگذاری کاربری‌های مختلف طرح تفصیلی شهر تهران، وضعیت نامناسب ایمنی تهران، گستردگی بافت فرسوده و ناپایدار، آسیب‌های اجتماعی گسترده، مشکلات ترافیکی و زیست محیطی، جمعیت قابل‌توجه نیروی انسانی شهرداری تهران، مشکلات ناشی از جمعیت‌پذیری گسترده در شهر تهران و نگرانی از بحران کم‌آبی و کمبود سرانه‌های زیستی از دیگر چالش‌های شهر تهران است که سبب شده کیفیت زندگی شهروندان در محدوده شهری تهران نسبت به دهه‌های گذشته با افت جدی مواجه شود.

سالاری بخش سوم که برای تعیین اولویت کاری تیم جدید مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد را شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌‌های شهر و شهرداری تهران در اداره پایتخت عنوان کرد. به گفته وی در این حوزه می‌توان به حضور بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌های گسترده و سرمایه‌گذاری، حضور نخبگان علمی و فکری قابل‌توجه، ظرفیت فرهنگی، اجتماعی و اماکن تاریخی و میراثی و تفرجگاهی، ظرفیت اقلیم و جغرافیای طبیعی، ظرفیت ناشی از پایتخت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بودن، ظرفیت ناشی از تراکم امکانات دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی، بهداشتی، ظرفیت حضور اقشار مختلف در سراسر کشور با فرهنگ‌های متفاوت، ظرفیت بالقوه ایجاد عرصه‌های عمومی، نمایشگاهی و بازاهای تجارت‌جهانی و شهر فرودگاهی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی خدمات و زیرساخت‌های ایجاد شده توسط مدیریت‌های گذشته، ایجاد فضاهای تعاملی بین مدیریت محلی و سایر ارکان نظام نهادهای انتظامی و امنیتی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پس از دسته بندی این سه حوزه، مهم‌ترین اولویت کاری شورای شهر پنجم را در چهار سال آینده مدیریت شهری، تشریح کرد. او در این‌باره با اشاره به دوره آغاز به‌کار تیم جدید مدیریت شهری عنوان کرد: در درجه اول احصای اولویت‌ها و سپس تدوین یک نقشه راه و برنامه مدون برگرفته از تمامی آنچه به‌عنوان مفروضات و الزامات داریم باید انجام شود، از این‌رو از تمامی اعضای شورای شهر، هیات‌رئیسه شورا و به‌خصوص از ریاست شورا تقاضا دارم با پرهیز از ورود به روزمرگی و ارائه طرح‌ها و لوایح غیر ضروری از سوی شورا و شهرداری، تدابیر لازم را به منظور تدوین نقشه راه شامل تعیین اولویت‌های اساسی و ضروری و راهبردها و سیاست‌ها و نهایتا برنامه اجرایی که امکان تحقق آن در طول ۴سال پیش‌رو وجود داشته باشد، فراهم کنند.

او در عین حال حفظ انسجام میان تمامی اعضای شورای شهر را به‌عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان تهرانی دانست و گفت: بدیهی است یکی از ضرورت‌های شورای پنجم که مطالبه شهروندان تهرانی هم هست موضوع حفظ انسجام بین اعضا و تعامل با شهردار منتخب در راستای ایفای نقش نمایندگی مردم خواهد بود و البته که این رویکرد به هیچ عنوان نافی مسوولیت خطیر نمایندگان مردم در ایفای نقش بسیار مهم نظارتی در راستای منافع ملی و شهر تهران نخواهد بود. سالاری همچنین با انتقاد از نحوه اجرایی شدن طرح تفصیلی جدید، سه محور تغییر سقف جمعیت‌پذیری مناطق، اعمال تغییر کاربری از سوی کمیسیون ماده پنج و نبود یکپارچگی میان دفاتر خدمات الکترونیک و معاونت شهرسازی در صدور پروانه را مهم‌ترین حوزه‌های فراموش‌شده در حوزه شهرسازی پایتخت برشمرد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین عنوان کرد: تراکم فروشی برای شهرداری تهران در دوره‌های گذشته به مثابه فروش نفت برای دولت بوده است؛ این در حالی است که می‌توان با جذب مشارکت مردمی و بخش خصوصی تحت عنوان سازمان مشارکت‌های مردمی به سمت افزایش منابع درآمدهای پایدار برویم.

او به درآمد شهرداری تهران از محل پروژه‌های مشارکتی اشاره و تاکید کرد: در سال‌های گذشته سهمی که شهرداری از محل پروژه‌های مشارکتی برایش ایجاد می‌شد پیش‌فروش کرده است؛ این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد درآمدهای پایدار کشورهای توسعه‌یافته از اجاره واحدهای پروژه‌های مشارکتی به‌دست می‌آید. تجدید‌نظر در ضوابط برج باغ و برون‌سپاری کامل خدمات معاونت شهرسازی دو حوزه مهم دیگری بود که سالاری توجه به آنها را در اولویت کاری کمیسیون شهرسازی عنوان کرد. او در پاسخ به انتقادات وارد‌شده درخصوص بلندمرتبه‌سازی مناطق مختلف شهر تصریح کرد: با وجود آنکه طبق تبصره طرح تفصیلی سه ماه بعد از تصویب طرح ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی باید تدوین می‌شد، اما هنوز تصویب نشده است، با این حال نمی‌توان تمام بلند‌مرتبه‌سازی‌های سطح شهر را زیر سوال برد چون وجود یک قانون ناقص از بی‌قانونی بهتر است. او تاکید کرد: در این حوزه علاوه بر اعمال تغییر کاربری‌ها از سوی کمیسیون ماده پنج عملکرد شوراهای معماری مناطق مورد نقد است که امیدواریم با تدوین ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی بساط آنها برچیده شود. سالاری توقف صدور مجوزهای مغایر با طرح تفصیلی جدید در کمیسیون ماده پنج را یکی دیگر از اقدامات مهم کمیسیون شهرسازی شورا دانست و افزود: در دوره‌های گذشته کمیسیون ماده پنج در بخش تصمیمات شهرسازی از مسیر اصلی منحرف شده بود؛ اما با توجه به اعمال نظارت مضاعف در این بخش در دوره جدید شاهد هستیم که در چندسال اخیر مجوزهای غیرقانونی در کمیسیون ماده پنج تصویب نمی‌شود.