شارژر‌های بی‌سیم در خدمت زمان

موج دوم خودروهای برقی در حالی به دنیای ماشین‌ها می‌رسد که تعداد این خودروها هنوز به عدد قابل توجهی نرسیده است و در بسیاری از کشورها هیچ زیر‌ساختی برای این کار وجود ندارد و تنها در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی جایگاه‌های شارژ خودرو ایجاد شده است. این موضوع خود عامل مهمی است در کاهش اقبال جامعه به داشتن خودروهای برقی و همچنین در رابطه با قابل اتکا و اطمینان بودن خودروهای برقی شک و شبهه‌هایی در میان عموم جامعه وجود دارد. با وجود تمام موانع موجود اما فناوری در این خودروها متوقف نشده است و هر روز خبر دستاوردی جدید در این بخش شنیده می‌شود. شارژر‌های سریع و شارژرهای بی‌سیم از جمله امکاناتی هستند که با رشد فناوری در بخش خودروهای برقی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این سیستم شارژ در صورتی که بتواند در بستر خیابان‌ها قرار بگیرد می‌تواند باعث شود خودروها بدون اینکه مجبور باشند در محل برای مدتی متوقف شوند در حالی که در حال تردد هستند شارژ مورد نیاز باتری‌های خود را به‌دست بیاورند. این کار زمانی می‌تواند اقتصادی باشد که خودروهای برقی موجود در خیابان‌ها در اکثریت باشند. شارژرهای بی‌سیم با ایجاد میدان مغناطیسی در بخش زیر خودرو باعث می‌شوند تا نیروی مورد نیاز برای شارژ به باتری‌ها منتقل شود. پیش‌بینی می‌شود همان طور که اینترنت بی‌سیم Wi-Fi امروزه به‌صورت متداول استفاده می‌شود شارژرهای بی‌سیم هم به همین شکل به‌صورت گسترده در همه جا در دسترس باشند. مرسدس بنز از جمله شرکت‌هایی است که این طرح را با جدیت دنبال می‌کند و اعلام کرده تا سال ۲۰۱۷ این سیستم را در خودروی S۵۰۰e راه‌اندازی خواهد کرد. خودروها باید قابلیت دریافت شارژ بی‌سیم را داشته باشند. بی‌ام‌و هم در این طرح مرسدس بنز شریک شده است تا برای خودروهای i۳ و i۸ هم این سامانه‌ها را فراهم کند. نیسان، تویوتا، هوندا و فورد از جمله شرکت‌هایی هستند که طرح‌ها و برنامه‌های خاصی در این زمینه در دست تهیه دارند و تا سال ۲۰۲۰ از آنها‌ها پرده‌برداری خواهند کرد.

این حرکت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها میلیون‌ها دلار صرف تولید خودروهای جدید برقی با توانایی‌های بالاتر می‌کنند و رقابت بین این خودرو‌سازها به‌تدریج وارد مرحله جدیدی می‌شود. موضوع جالب این است که این خودرو‌سازها همکاری‌های مشترکی با هم دارند تا محصولاتی با کیفیت بالاتر تولید شود. شارژر‌های بی‌سیم می‌توانند نقش موثری در کاهش زمان شارژ شدن باتری‌های خودرو‌ها داشته باشند و دور از ذهن نیست که پارکینگ‌ها از این ابزار برای کسب درآمد هم استفاده کنند یا مسیرهای مجهز به این سامانه‌ها منبع درآمدی برای شهرداری یا سایر ارگان‌ها باشد. فناوری‌های امروزی در جهت صرفه‌جویی در زمان حرکت می‌کنند تا افراد در خودروهای سبز خود صرفا برای شارژ کردن باتری‌ها وقت و زمانی صرف نکنند.