انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در سال ۱۳۷۷ به همت جمعی از تولیدکنندگان این رشته با هدف تامین نیاز داخلی از جمله بخش ساختمان از جمله مجتمع‌های مسکونی و تجاری تاسیس شده است. در آستانه برگزاری هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان پای صحبت رئیس انجمن، مهندس قانعی و دو تن از اعضای هیات مدیره مهندس گرامی و سعادتی نشسته‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

خودکفایی در تولید تابلوهای برق

کاظم گرامی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان تابلوهای برق ایران در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: به منظور تامین تامین نیازهای بخش ساختمان،‌ در صنعت تابلو سازی کشور بیش از نیاز تولید می‌کنیم و دارای ظرفیت خالی هستیم و تمامی نیازهای موجود، توسط بخش داخلی تامین می‌شود. وی افزود: بخشی از اعضای انجمن تنها برای بخش ساختمان تابلو تولید میکنند.از حدود ۲ سال پیش تولید کنندگان تابلو برای بخش ساختمان به صورت جداگانه فعالیت می‌کردند. تابلوسازان عضو انجمن با شرکت توانیر و شرکت‌های تابلو ساز بخش ساختمان با شرکت توزیع کار می‌کردند،‌ چون به خوبی ارزیابی نمی شدند در نتیجه تابلوهای آنها دارای کیفیت خوبی نبودند. شرکت توانیر آنها را موظف کرد که ارزیابی شوند و به این ترتیب به عضویت انجمن تابلوهای برق ایران در آمدند. این موضوع باعث شد که سطح کیفی تابلوهای ساختمانی افزایش یابد. وی یا اشاره به اینکه حدود ۴۰ شرکت عضو انجمن تنها برای بخش ساختمان تابلو تولید می‌کنند، گفت: در بخش ساختمان یکسری شرکت‌های توزیع برای تامین برق شهری خریداری می‌شود و نوعی دیگر آن برای مجتمع‌های ساختمانی و انبوه‌سازان کاربرد دارد. در حوزه تابلوهای ساختمانی نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه ۷۵ درصد ظرفیت تولیدکنندگان آن خالی است که علت آن نیز به رکود بخش ساختمان و زیاد بودن تعداد تولید کنندگان بر می‌گردد.

مالیات بر اررزش افزوده، چالشی برای تولید کنندگان

محمدعلی‌سعادتی، یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران‌با اشاره به مشکلات این صنف در خصوص مشکلات مالیاتی موجودگفت: ما با انواع مالیات از قبیل مالیات بر درآمد، مالیات تکلیفی، مالیات بر حقوق و ارزش افزوده مواجه هستیم که هر کدام مشکل خاص خودشان را برای تولید کننده دارند. سعادتی توضیح داد: پر چالش‌ترین آنها، مالیات بر ارزش افزوده است. به این ترتیب اگر کسی از ما کالا بخرد مکلف هستیم از شخص خریدار مالیات بر ارزش افزوده وصول و در فصل مالیاتی آن را در وجه سازمان امور مالیاتی پرداخت کنیم. در حالی که تولید کنندگانی مثل ما دارای مشتریان دولتی یا شبه دولتی هستند و کالایی هم که تولید می‌کنیم کالایی نیست که بلافاصله تحویل داده شود و وجه آن را دریافت کنیم. وی خاطر نشان کرد: معمولا در قالب اجرای قرارداد به طور متوسط یکسال به‌طول می‌انجامد. انواع و اقسام ضمانت نامه در دست خریداران دولتی داریم و وقتی کالا را تحویل می‌گیرند معمولا چند ماه بعد پول ما را پرداخت می‌کنند که در شرایط فعلی اقتصادی، این پرداخت چند سال به طول می‌انجامد. بنابراین اصل پول هم با تاخیر پرداخت می‌شود چه برسد به مالیات بر ارزش افزوده؛ یعنی ما مکلف به انجام کاری شده‌ایم که هیچ قدرتی در اجرای آن نداریم. در حالی که این مالیات و اصل پول را دریافت نکرده‌ایم اما مالیات مربوطه را همراه با جرائم آن به دولت پرداخته ایم.

بازاریابی خارجی و صادرات، چاره خروج از رکود

سیدعلی کهفی قانع، در این زمینه رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران نیز گفت: بر اساس آماره‌های موجود تعداد زیادی واحد مسکونی بدون بهره‌برداری در کشور وجود دارد و از طرف دیگر رشد جمعیت نیز کاهش یافته در نتیجه بخش مسکن با رکود مواجه شده است. صنعت تابلوی برق جزو صنایع اشباع شده کشور است. قانعی ادامه داد: ظرفیت تولید ما ۲۵۰ هزار سلول در سال است در حالی که در بهترین شرایط ۸۰ هزار سلول در سال توانستیم به فروش برسانیم. در چنین شرایطی باید از طریق صادرات و سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های خارجی و بازاریابی توسط آنها در خارج از کشور خواهیم توانست مشکل را حل کنیم. در این شرایط باید تدبیری بیندیشیم. ما در این تشکل بر روی این موضوع کار و فکر کرده و کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم و انتظار داریم دولت تصمیمات بهتری در این حوزه بگیرد.

پاسخگوی نیازهای بخش ساختمان کشور هستیم

پاسخگوی نیازهای بخش ساختمان کشور هستیم

پاسخگوی نیازهای بخش ساختمان کشور هستیم